Iittala/arabia kausivärit
Eikö ketään ota päähän että iittala ja arabia tunkevat jatkuvasti uusia versioita astiastoista sekä erilaisia kausivärejä markkinoille. Ovathan ne värilliset astiat ja erikoisvärit todella ihania, mutta mistä saat sitten muutaman vuoden päästä uudet rikkoutuneiden tilalle kun argh kyseistä väriä ei ole enää tuotannossa. Sitten saa selata astiataivasta ja muita vastaavia. Samoin kerralla joutuu usein ostamaan koko astiaston jos ei jaksa ottaa tarkalleen selvää milloin tuotanto loppuu. Mulle on käynyt kerran niin että ostin puolet astiastosta ja sitten kun olisin tarvinnut enemmän osia niin sekin tuotanto oli lopetettu.
Kommentit (4)
Niissä on laatu huonontunut viimeisen 15 vuoden aikana. Silloin kun Teema-sarja siirtyi Arabialta Iittalalle niin laadussa oli puutteita. Huomasin sen itse. Lasitus ja väri monissa tuotteissa jotenkin epätasaisempi. Niissä oli eroja. Olisivatkohan ulkoistaneet tuotannon siihen aikaan. Itse en pidä iittalaa kovin laadukkaana. Katselin tässä taas ihania lasiastioita, mutta joo enpä taida ostaa kun sekin väri varmaan kohta poistuu tuotannosta ja sitten saa hikihatussa etsiä niitä samanlaisia osia sekä kirppareilta että astiakaupoista.
Minulla on parhaillaan sen värinen astiasto ettei samanvärisiä osia saa enää, vaikka sen piti olla aikanaan yksi "perusväreistä" eli kuvittelin että väri ei katoaisi tuotannosta.
Värejä on tuotu markkinoille melkoista tahtia, enkä uskokaan että moni on ostanut näitä kausivärejä kootakseen koko astiaston. Itselläni on noissa erikoisemmissa väreissä muutamia mukeja ja ruuanvalmistus/tarjoilukulhoja.
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että noiden Iittaloiden ja Arabioiden laatu on huonontunut silmissä. Eivät vaikuta enää yhtä kestäviltä ja laadukkailta astioilta kuin vielä 2000-luvun alussa, jolloin ensimmäiset hankin. Tuolloin ostetuissa Arabian kupeissa ei ole yhdessäkään tummentumia, krakeloitumista tai lusikan tekemiä jälkiä pohjassa. Sen sijaan ihan parin vuoden sisään ostetuissa näitä jo on. Nyt kun tuli vielä uutinen Helsingin posliinitehtaan lopettamisesta (kotimaisuus on itselleni ollut erittäin tärkeä syy näiden ostamisessa) ja tuotannon siirtämisestä kaukoitään, niin jätän kyllä jatkossa Arabiat ja Iittalat kaupan hyllyyn ja ostan suosiolla jotain halvempaa. En koe näitä enää hintansa arvoisiksi.
Suurin osa tuotannosta on tähänkin asti ollut halpatyövoiman maissa ja silti ovat kehdanneet pyytää kotimaassa valmistettujen hintoja. Veikkaanpa, etteivät hinnat laske vieläkään, vaikka tuotantokustannukset alenevatkin.
Mulla on käynyt kymmenen vuoden sisällä ostetuille astioille niin, että niistä osa on mennyt rikki. Sen sijaan 15-30 vuotta vanhat ovat ihan hyväkuntoisia ja ehjiä. Eli ehkäpä uusi strategia on se, että ihmiset uusisivat astiastonsa 5-10 vuoden välein. Itse en ole tähän ajatukseen ihastunut, joten seuraavaksi kokeilen Pentikiä, jos se olisi kestävä.