Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äidillä oikeus estää minua käyttämästä nimelläni olevaa luottokorttia?

Vierailija
29.03.2016 |

Sain muutama vuosi sitten luottokortin. Kyseessä on rinnakkaisluottokortti äitini kanssa, sillä en itse työttömänä opiskelijana saisi omaa luottokorttia. Kun olen luottokorttia käyttänyt, lasku on siis mennyt äitini nimellä hänen kotiinsa ja hän on maksanut laskun ja olen sitten äidilleni tietysti maksanut aina aiheuttamani kulut.

Nyt minulla olisi tiedossa ulkomaanmatka toiselle puolelle maailmaa. Olen säästänyt rahaa käteisellä itselleni jo 2v ajan matkaa varten. Minulla on riittävä summa jotta pystyn maksamaan varmasti kaikki matkasta aiheutuvat kulut MUTTA matkasta koituu joitakin sellaisia maksuja jotka minun tulisi maksaa luottokortilla kuten lennot. Ja koska säästöni ovat käteisellä en muutoinkaan voisi näitä kuluja maksaa tililtä ylipäänsä.
Ajattelin että maksaisin näitä kuluja luottokortilla, ja antaisin äidilleni sitten käteisellä säästöstäni saman summan mitä olen luottokortilla laskua tehnyt. Jos esimerkiksi maksan luottokortilla 500euron lentomatkat, antaisin äidilleni käteisellä 500euroa.
Äitini ei kuitenkaan suostu, että maksaisin mitään tällä luottokortilla. Hän pelkää että törsään luottokortilla kamalia summia joita minulla ei ole vara edes maksaa. Hän ei kuulemma suostu vaikka maksaisin tietyn summan ETUKÄTEEN, esimerkiksi antaisin pantiksi "2000euroa" tai vaikka olen NÄYTTÄNYT säästämiäni rahoja että minulla OIKEASTI on rahaa.

Haluaisinkin tietää omista oikeuksistani koskien tätä juttua. Onko minulla oikeus ottaa omistamani luotto rinnakkaiskortti mukaan reissuun ja maksaa sillä vai onko äidilläni oikeus estää asia? Tuossa kortissa siis lukee nimeni ja pääsen nettipankissa näkemään luottokortin tietoja ja säätelemään rajoja ym mutta aina jos käytän kyseistä korttia, lähtee siittä lasku äitini nimellä äitini osoitteeseen. Äidilläni on oma erillinen luottokortti ja molemmat ovat siis liitettynä samaan luottoon.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein äitisi tekee. Miksi sulla pitäisi olla oikeus luottokortin käyttöön, jos pankkikaan ei sellaista sulle myönnä. Äitisi pitäisi poistaa sulta rinnakkaiskortti kokonaan.

Vierailija
2/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jos asetellaan kysymys niin perin, onko äidilläni velvollisuus maksaa minun aiheuttamiani kuluja? Hän siis pelkää että törsään luottokortilla toisella puolelle maailmaa kamalia summia ja hän joutuu vastaamaan näistä kuluista jos minä sanon ettei ole varaa maksaa aiheuttamaani luottomaksua.

Näin ei todellakaan ole siis tapahtumassa mutta äitini niin pelkää joten haluan tietää että onko äitini pelko ylipäänsä aiheellinen. Joutuuko äitini vastuuseen jos käytän omalla nimelläni olevaa rinnakkaiskorttia? Luulisi että se kuitenkin olisi vastuussa, jonka nimellä kortti on jolla on maksuja tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein äitisi tekee. Miksi sulla pitäisi olla oikeus luottokortin käyttöön, jos pankkikaan ei sellaista sulle myönnä. Äitisi pitäisi poistaa sulta rinnakkaiskortti kokonaan.

Mutta miksi?

En itse vain ymmärrä miksi en voisi lähteä lomamatkalle ja käyttää siellä luottokorttia kun voin kuitenkin maksaa varmasti kaikki aiheuttamani kulut? Ja kaikenlisäksi VOIN TODISTAA asian antamalla äidilleni säästämiäni rahoja "pantiksi" sovitun summan verran ja olen myös jo näyttänyt säästäniäni rahoja joten hän kyllä tietää että minulla on maksukykyä.

Vierailija
4/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kyllä äitisi voi estää.

2. Kyllä jos jättäisit maksamatta oman osuutesi äitisi olisi velvollinen maksamaan sinunkin laskusi.

Vierailija
5/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kannattaa kysyä pankista eikä vauvapalstalta. 

Vierailija
6/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa, kun äitisi on sulle myöntäny ton kortin, on sulla lupa myös käyttää. Perherauhan vuoksi en kuitenkaan menisi omin päin korttia käyttämään. Itse siis ehdottaisin, että varaatte lennon yhdessä niin, että äitisi näkee summan ja että tosiaan käytät rahan lentoon.

Vierailija
7/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitinäsi menisin pankkiin ja kuolettaisin rinnakkaiskorttisi. Sinulla ei ole ikuista oikeutta tehdä äidillesi velkaa, vaikka kerran olet rinnakkaiskortin saanut.

Vierailija
8/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa hyvä ihminen oma kortti.

Vierailija
9/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi joutuu vastuuseen, se on totta. Sehän on sidottu hänen tiliinsä. Sinun nimelläsi ei ole siinä mitään merkitystä, sinullahan on vain rinnakkasikortti, ei se pääkortti. Eli jos et maksa, niin äitisi joutuu maksamaan.

MUTTA: mielestäni on käsittämätöntä äitisi puolesta, ettei hän luota sinuun sen vertaa, että antaisi käyttää kortti matkalla. Matkojahan varten nuo kortit hankitaan! Mielestäni oli hyvä idea, että annat käteistä tilalle vaikka etukäteen!

Vierailija
10/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa muuta kuin että jos äitisi on antanut sinulle oikeuden käyttää tiliään antamalla sinulle rinnakkaiskortin niin hän voi myös tämän oikeuden ottaa pois vaikka soittamalla pankkiin. Ehkä hän voi mitätöidä oikeutesi myös nettipankissa.

Pohdit asiaa ihan väärältä kantilta. 

Vierailija
11/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt ole sisäistänyt oikein tuota rinnakkaiskortti ideaa. Juu siinä on nimesi mutta äitisi on 100% vastuussa laskun maksamisesta jos et maksa. Se on kuin äitini kortin kloonikortti vaikka siinä onkin nimesi ja laskuun on eritelty mitkä ostot on tehty sinun käytössäsi olevalla kortilla.

Vierailija
12/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaa, kun äitisi on sulle myöntäny ton kortin, on sulla lupa myös käyttää. Perherauhan vuoksi en kuitenkaan menisi omin päin korttia käyttämään. Itse siis ehdottaisin, että varaatte lennon yhdessä niin, että äitisi näkee summan ja että tosiaan käytät rahan lentoon.

Joudun myös muita kuluja maksamaan luottokorttia käyttäen, myös reissun päällä siis joutuisin korttia käyttämään, joten hän ei voi olla läsnä aina kun käytän korttia. Mielestäni olisi kuitenkin täysin reilua että etukäteen sopisimme äidin kanssa että annan hänelle pantiksi summan X jo ennen kun lähden matkaa ja hän sitten voisi matkalta paluun jälkeen palauttaa minulle siittä panttisummasta sen määrän rahaa, mikä jää yli luottolaskun maksamisen jälkeen.

Vierailija
13/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voi laittaa kortille käyttörajan, jos se helpottaa asiaa. Mutta hän voi sen myös peruuttaa kokonaan tai laittaa maakohtaisia rajoituksia.

Vierailija
14/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset siirrä käteisiä rahoja tilillesi? Käy aika nopsaa sellasella automaatilla, ja sitten voisit ihan hyvin käyttää omaa pankkikorttiasi. En ymmärrä luottokortteja ollenkaan.

Vierailija
15/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi joutuu vastuuseen, se on totta. Sehän on sidottu hänen tiliinsä. Sinun nimelläsi ei ole siinä mitään merkitystä, sinullahan on vain rinnakkasikortti, ei se pääkortti. Eli jos et maksa, niin äitisi joutuu maksamaan.

MUTTA: mielestäni on käsittämätöntä äitisi puolesta, ettei hän luota sinuun sen vertaa, että antaisi käyttää kortti matkalla. Matkojahan varten nuo kortit hankitaan! Mielestäni oli hyvä idea, että annat käteistä tilalle vaikka etukäteen!

Korttiani joka mulla on käytössä, ei olla liitetty äitini tiliin. Luottokorttia ei ole liitetty kenenkään tiliin vaan siittä tulee Pankin lasku joka pitää maksaa sitten pankille. Jos maksan 500e lennon, raha ei mene kenenkään tililtä vaan se menee luoton puolelta ja sitten tulee 500e paperinen lasku.

Vierailija
16/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs jos antaisit pantiksi 2000e ja laskusi olisikin 10000e?

Korttien kopiointia ulkomailla tapahtuu joten äitisi saattaa olla huolissaan tällaisestakin. Et itse tee isoa laskua mutta joku kopioi kortin tiedot matkalla ja tekee huiman laskun nimissäsi. Ellei asiaa huomaa heti voi hyvinkin joutua maksuvelvolliseksi näistäkin.

Vierailija
17/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luottokorttisi on äitisi rinnakkaiskortti on hänellä pääkortin haltijana oikeus päättää, miten sitä käytetätän ja miten ei. Sinulla ei ole asian suhteen mitään oikeuksia. Äitisi pääkortin haltijana joutuu myös vastaamaan kaikista sinunkin kortin ostoksista.

Jos olet opiskelija korkeakoulussa ja sinulla on tarpeeksi opintoja, voit hankkia opiskelijan  luottokortin, jonka saat 1000 euron luottorajalla. Esimerkiksi Osuuspankilla raja on 90 opintopistettä: https://www.op.fi/op/henkiloasiakkaat/kortit/luotto--ja-yhdistelmakorti…

Vierailija
18/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korttiani joka mulla on käytössä, ei olla liitetty äitini tiliin. Luottokorttia ei ole liitetty kenenkään tiliin vaan siittä tulee Pankin lasku joka pitää maksaa sitten pankille. Jos maksan 500e lennon, raha ei mene kenenkään tililtä vaan se menee luoton puolelta ja sitten tulee 500e paperinen lasku.

Voi pieni raukka. Nyt on tosiaan parempi että sinulta otetaan rinnakkaiskorttikin pois. Tottakai joku siitä laskusta on vastuussa ja se joku on äitisi. Ja niin ollen äitisi tili. Jos ulosottoon menee niin sieltä äitisi tililtä ne rahat otetaan oli lasku kuinka paperinen vain.

Vierailija
19/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridinen vastuu sinun laskuista on äidilläsi, vaikka sinun nimissäsi on rinnakkaiskortti.

Ja miten voit olla niin varma, että voit maksaa kortilla ulkomailla, sillä voihan olla, että kortin käyttöoikeutta on rajattu tai ehtoja. Kortin käyttö voi tyssääntyä jo lentolippujen maksamiseen.

Vierailija
20/38 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtönkin saa prepaid luottokortin. Googlaa. Älä nyt aikuinen enää äitisi korttia käytä. Ja on olemassa myös visa debit, jolla voi useimmiten maksaa kuten visalla, vaikka ei ole luottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän