Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko äidillä oikeus estää minua käyttämästä nimelläni olevaa luottokorttia?

Vierailija
29.03.2016 |

Sain muutama vuosi sitten luottokortin. Kyseessä on rinnakkaisluottokortti äitini kanssa, sillä en itse työttömänä opiskelijana saisi omaa luottokorttia. Kun olen luottokorttia käyttänyt, lasku on siis mennyt äitini nimellä hänen kotiinsa ja hän on maksanut laskun ja olen sitten äidilleni tietysti maksanut aina aiheuttamani kulut.

Nyt minulla olisi tiedossa ulkomaanmatka toiselle puolelle maailmaa. Olen säästänyt rahaa käteisellä itselleni jo 2v ajan matkaa varten. Minulla on riittävä summa jotta pystyn maksamaan varmasti kaikki matkasta aiheutuvat kulut MUTTA matkasta koituu joitakin sellaisia maksuja jotka minun tulisi maksaa luottokortilla kuten lennot. Ja koska säästöni ovat käteisellä en muutoinkaan voisi näitä kuluja maksaa tililtä ylipäänsä.
Ajattelin että maksaisin näitä kuluja luottokortilla, ja antaisin äidilleni sitten käteisellä säästöstäni saman summan mitä olen luottokortilla laskua tehnyt. Jos esimerkiksi maksan luottokortilla 500euron lentomatkat, antaisin äidilleni käteisellä 500euroa.
Äitini ei kuitenkaan suostu, että maksaisin mitään tällä luottokortilla. Hän pelkää että törsään luottokortilla kamalia summia joita minulla ei ole vara edes maksaa. Hän ei kuulemma suostu vaikka maksaisin tietyn summan ETUKÄTEEN, esimerkiksi antaisin pantiksi "2000euroa" tai vaikka olen NÄYTTÄNYT säästämiäni rahoja että minulla OIKEASTI on rahaa.

Haluaisinkin tietää omista oikeuksistani koskien tätä juttua. Onko minulla oikeus ottaa omistamani luotto rinnakkaiskortti mukaan reissuun ja maksaa sillä vai onko äidilläni oikeus estää asia? Tuossa kortissa siis lukee nimeni ja pääsen nettipankissa näkemään luottokortin tietoja ja säätelemään rajoja ym mutta aina jos käytän kyseistä korttia, lähtee siittä lasku äitini nimellä äitini osoitteeseen. Äidilläni on oma erillinen luottokortti ja molemmat ovat siis liitettynä samaan luottoon.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi joutuu vastuuseen, se on totta. Sehän on sidottu hänen tiliinsä. Sinun nimelläsi ei ole siinä mitään merkitystä, sinullahan on vain rinnakkasikortti, ei se pääkortti. Eli jos et maksa, niin äitisi joutuu maksamaan.

MUTTA: mielestäni on käsittämätöntä äitisi puolesta, ettei hän luota sinuun sen vertaa, että antaisi käyttää kortti matkalla. Matkojahan varten nuo kortit hankitaan! Mielestäni oli hyvä idea, että annat käteistä tilalle vaikka etukäteen!

Korttiani joka mulla on käytössä, ei olla liitetty äitini tiliin. Luottokorttia ei ole liitetty kenenkään tiliin vaan siittä tulee Pankin lasku joka pitää maksaa sitten pankille. Jos maksan 500e lennon, raha ei mene kenenkään tililtä vaan se menee luoton puolelta ja sitten tulee 500e paperinen lasku.

Avauksessa esitit että on luottokortti joka on äitisi luottokortin rinnakkaiskortti koska et työttömänä opiskelijana saisi omaa korttia. Turha saivarrella mistään tilistä. Äitisi maksaa laskusi mitä sinä et maksa.

Vierailija
22/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tili Skrilliin (maksupalvelu). Sieltä saat sitten "luottokortin", joka käyttää suoraan rahaa sieltä Skrillin tililtä. Skrilliin voit siirtää suoraan nettipankista rahaa.

Äitisi vaikuttaa ärsyttävältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyttäisit luottokorttia matkalla? Osta lennot ja hotelli luotolla, mutta käytä omaa korttiasi matkalla? Itse olen käyttänyt aina visa electronia matkoilla. Riippuu toki lomakohteesta onko mahdollista, en vain uskaltaisi ottaa luottokorttia, jos kortti häviää. Eli tässä mielessä ymmärrän äitiäsi.

Minä annoin äidilleni rahat ja hänen luottokortilla varasin lennot ja hotellin. Käteistä oli mukana myös.

Vierailija
24/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi joutuu vastuuseen, se on totta. Sehän on sidottu hänen tiliinsä. Sinun nimelläsi ei ole siinä mitään merkitystä, sinullahan on vain rinnakkasikortti, ei se pääkortti. Eli jos et maksa, niin äitisi joutuu maksamaan.

MUTTA: mielestäni on käsittämätöntä äitisi puolesta, ettei hän luota sinuun sen vertaa, että antaisi käyttää kortti matkalla. Matkojahan varten nuo kortit hankitaan! Mielestäni oli hyvä idea, että annat käteistä tilalle vaikka etukäteen!

Korttiani joka mulla on käytössä, ei olla liitetty äitini tiliin. Luottokorttia ei ole liitetty kenenkään tiliin vaan siittä tulee Pankin lasku joka pitää maksaa sitten pankille. Jos maksan 500e lennon, raha ei mene kenenkään tililtä vaan se menee luoton puolelta ja sitten tulee 500e paperinen lasku.

Huolestuttaa tuo logiikka ja ulkomaanmatkailu.

Vierailija
25/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kait se on liitetty äitisi tiliin ja mahdollisesti pankissa on vielä tilistä vakuudet. Eikä kortin käyttö ole aina ilmaista, vaan siitä tulee kuluja.

Vierailija
26/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteiset voi tallettaa pankkitilille ihan vaikka talletusautomaatilla. Helppoa ku mikä.

Vierailija
27/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä ap. sitä luottokorttia edes matkallasi tarvitset? Lentoliput, hotellin ja muut voit maksaa ihan pankkikortilla.

Ainakaan mulla ei ole ollut mitään ongelmaa, vaikka maksan matkoilla pankkikortilla. Enkä muista koskaan olleen mitään ongelmaa, vaikka omistankin luottokortin.

Vierailija
28/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi on myös oikeus lopettaa rinnakkaiskorttisi eli siinä mielessä myös oikeus kieltää sitä käyttämästä. Hanki oma kortti, esim jo se mainittu prepaid master card. Ja ongelma ratkaistu.

Vierailija
29/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos asetellaan kysymys niin perin, onko äidilläni velvollisuus maksaa minun aiheuttamiani kuluja? Hän siis pelkää että törsään luottokortilla toisella puolelle maailmaa kamalia summia ja hän joutuu vastaamaan näistä kuluista jos minä sanon ettei ole varaa maksaa aiheuttamaani luottomaksua.

Näin ei todellakaan ole siis tapahtumassa mutta äitini niin pelkää joten haluan tietää että onko äitini pelko ylipäänsä aiheellinen. Joutuuko äitini vastuuseen jos käytän omalla nimelläni olevaa rinnakkaiskorttia? Luulisi että se kuitenkin olisi vastuussa, jonka nimellä kortti on jolla on maksuja tehty.

Äitisi on vastuussa kaikista kortilla tehdyistä ostoksista. Mikset ostaisi lentoja, maksa niitä käteisellä äidillesi ja jätä korttia äidin haltuun matkan ajaksi jos kerran sinulla on rahaa matkaa varten? Silloinhan et edes pysty tekemään sillä kuluja

Vierailija
30/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitisi voi estää luottokortin käytön, vaikka sinulla on rinnakkaiskortti käytössä.

Meillä töissä on rinnakkaiskortit käytössä ja on tarkkaan määritelty mitä voi maksaa ja missä maassa.

Oma luottokorttini taas vaatii vahvistuksen puhelinviestiin, jos sitä käytetään ulkomailla.

Vierailija
31/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä äitisi ei halua sinun lähtevän matkoille ylipäätään ja haluaa vaikeuttaa asiaa kaikin keinoin? Ymmärrän äitisi huolen ottaen huomioon tulokulmasi tähän luottokorttiasiaan. Kuten moni muu on jo todennut olet ymmärtänyt rinnakkaiskortin aivan väärin. Jos et saa hankittua omaa luottokorttia ja sen tosiaan matkalle tarvitset, niin neuvottele äitisi kanssa. 

Vierailija
32/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ne rahat pankkiin, hanki itsellesi oma kortti ja maksa sillä kulut. Ja jos sulla kerta on rahat jo valmiiksi niin ethän sää edes tarvitse luottokorttia. Ihan perus depit vaan. 

Vierailija
33/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeus, korttihan on hänen.

Vierailija
34/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kinastella kortista, jos kortin omistaja sanoo Ei ja siihen hänellä on oikeus, koska sinulla on vain rinnakkaiskortti.

Entä sitten, jos käytät korttia ja kortin omistajalle tulee kännykkään viesti: korttiasi yritetään käyttää x-maassa, hyväksytkö käytön? Entä jos äitisi vastaa EI. Pahimmassa tapauksessa saat vielä poliisit kannoillesi.

Vierailija
35/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä saat pankkikortin koska tahansa, se riittää. Luotollista tiliä et saa, muttet sellaista tarvitsekaan reissaamiseen. Meillä on alaikäisillä teineilläkin tavalliset pankkikortit, joilla voi maksaa ulkomaillakin.

Vierailija
36/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A) kysy pankista saatko oman luottokortin. kätevämpää joka tapauksessa, teillä on äidin kanssa yhteensä käytössä kortin luotto. Jos se on esim 2000 euroa ja sinä käytät sen summan matkalla, äidille ei jää mitään käytettäväksi

B) maksa äidin kortille etukäteen rahaa. Jos arvelet käyttäväsi matkalla esim 2000 euroa, maksa se viimeisimmän laskin tiedoilla. Kannattaa tietysti varmistaa korttiyhtiöstä, mutta todennäköisesti tämä onnistuu.

C) äidin kannattaa myös varmistaa kortin turvarajat ja tehdä ilmoitus matkastasi korttiyhtiöön, niin että kortti napsahda automaattisesti kiinni, kun sitä käytetään Timbuktussa.

Vierailija
37/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokorttia (Credit) tarvitset ulkomailla kahteen asiaan: hotelliin ja auton vuokraukseen. Joissain hotelleissa vaaditaan luottokortti siltä varalta, että jätät ravintola-, kuntosali- tai minibaarilaskun maksamatta.  Näin voi olla, vaikka hotellihuone olisi maksettu etukäteen. Useimmiten asian saa sovittua, mutta varmistaisin etukäteen hotellista etenkin, jos on kovin hieno hotelli. Auton vuokraukseen luottokortti on lähes välttämätön, eikä autoa yleensä saa Debit-kortilla ollenkaan. Auto voi jäädä saamatta, vaikka vuokraus olisi maksettu etukäteen. Luottokortin he tarvitsevat vakuutuksen omavastuun maksamiseksi. Luottokortin ehdoissa on, että hotellit ja autovuokraamot voivat veloittaa tällaiset kulut kortille.  

Kaiken muun voi maksaa tavallisella tiliin liitetyllä pankkikortilla, jossa lukee Debit. Sillä voi myös ostaa matkaliput netistä. 

Jos kortissa on sekä Debit että Credit, etupuolen numero on luottokortti ja taustapuolella on pienellä pankkikortin numero. Kumpaakin numeroa voi käyttää nettiostoksiin. Lasku tulee eri tavalla.   

Visa Eletronic-kortti toimii vain niissä myyntipisteissä, joista on langaton tai langallinen datayhteys pankkiin. 

Vierailija
38/57 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä debit-kortti ei käy kaikkialla maailmassa/kaikissa kaupoissa eli kyllä sitä luottokorttia tarvitaan, ellei halua kantaa kaikkea käteisenä. Ja lennot kannattaa aina ostaa luottokortilla, sillä jos esim. lentoyhtiö menee konkkaan tms. niin saat rahat takaisin. Muuten on aika epätodennäköistä.

Vierailija
39/57 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huijari on.  Säästänyt matkaan 2 vuotta mutta lentolippu maksamatta.  No niin huijari liikkeellä.  Sitten pitää käyttää luottoa vaikka olisikin antaa takuurahaa vaikka miten.  Ainakin näyttää.  Olet siis äitisi , tässä voi olla nyt pankkitili huijari kyseessä joka ottaa muiden tileille rinnakkaiskortteja netissä, tilillä et omallasi. Jos olet työtön saa toimeentulo tukea.  Mikäli oikeasti olisi tämä huijari lähdössä matkalle hän olisi ensin maksanut lennot. Itse . Ja vasta sitten käyttänyt luottovelkaa.  

Vierailija
40/57 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa näkee miten korttia käyttävää huijaa omat kaverit , maksa sä nyt tää nää mun puolesta , annan sut joskus takaisin eikä anna.