Lukiolaisen väsymys
Lintsasi sitten tänäänkin koulusta, kun "ahistaa". Itse olen sitä mieltä, että valvoo liikaa yöllä ja sitten aamulla on kamala olo, kun pitää kouluun lähteä. Lintsaa joka viikko päivän,
joskus kaksi.
Muutenkin motivaatio hukassa. Saa kuitenkin kurssit suoritettua ja vieläpä aika hyvin arvosanoin, paremminkin menisi jos viitsisi panostaa. Oppiaineet, mitkä oikeesti kiinnostaa on tosi vähissä.
Miten voisin tukea?
Käy koulupsykologilla juttelemassa ahistuksestaan.
Itse se sanoo, et omapahan on koulunsa ja että saisin olla tyytyväinen, että käy siellä ylipäätään.
Kyseessä tyttö, lukion eka vuosi menossa. Ei käy "missään" koulun jälkeen, ei harrasta "bilettämistä" ja näkee kavereitaan joskus. Kotona ihan ok, ei vetäydy omiin oloihin ja on iloinen jne.
Ihmiset kuulemma ahistaa :/miten voisin auttaa?
Kommentit (11)
Voisiko tehdä enemmän kursseja itsenäisesti niin ei tarvitsisi käydä tunneilla?
Mun lukiolaistyttö on vähän saman tyylinen. On reipas ja ihan sosiaalinen sekä pidettykin keskuudessaan, mutta ihmiset ja sosiaaliset tilanteet saavat hänet kovin väsyneeksi. Urheiluharrastuksenkiin pitäisi iltaisin aina selviytyä vaikka on koko päivän joutunut "seurustelemaan" - se on oikeasti aika rankkaa mun tytön kaltaiselle vähän yksinäiselle sudelle. Ei onneksi lintsaile kuin ehkä päivän kuussa. Opiskelu sujuu hyvin, vaikkei juuri mitään asioiden eteen teekään. Kielissä on lahjakas, kympit saanut enkusta ja ruotsista, mutta uutta kieltä ei kuulemma jaksa. Harmittaa, kun on potentiaalia, muttei motivaatiota. Ei kai asialle voi juuri mitään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lukiolaistyttö on vähän saman tyylinen. On reipas ja ihan sosiaalinen sekä pidettykin keskuudessaan, mutta ihmiset ja sosiaaliset tilanteet saavat hänet kovin väsyneeksi. Urheiluharrastuksenkiin pitäisi iltaisin aina selviytyä vaikka on koko päivän joutunut "seurustelemaan" - se on oikeasti aika rankkaa mun tytön kaltaiselle vähän yksinäiselle sudelle. Ei onneksi lintsaile kuin ehkä päivän kuussa. Opiskelu sujuu hyvin, vaikkei juuri mitään asioiden eteen teekään. Kielissä on lahjakas, kympit saanut enkusta ja ruotsista, mutta uutta kieltä ei kuulemma jaksa. Harmittaa, kun on potentiaalia, muttei motivaatiota. Ei kai asialle voi juuri mitään tehdä.
Tutulta kuulostaa, tosin mun tyttö ei harrasta mitään, lenkillä käy kyllä ettei ihan sohvaperunanakaan ole. Tuttujen ihmisten (perhe,sukulaiset, kaverit jne.) keskellä on kuin kala vedessä mutta koulu ahistaa ja ei ole tuolla lukion 1. luokalla oikein saanut kavereita kun kokee olevansa jotenkin niin erilainen .. :/
Täytyy vaan yrittää tsempata eteenpäin ...
Huomaan, etten viitti pakottaakaan sit kouluun se menee ihan lukkoon koko ihminen :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tehdä enemmän kursseja itsenäisesti niin ei tarvitsisi käydä tunneilla?
Täytyy ottaa selvää, jospa tää loppukevät mennään näillä eväillä ja katsotaan tilannetta ensi syksynä .. voi olla ihan erilaista sitten, kuka tietää?
Vielä 8. luokalla tää samainen tyttö oli koulussa suosittu ja osallistui kaikenlaisiin projekteihin ja oli kaikkien kaveri, sit alkoi kääntymään sisäänpäin enemmän ... Voi olla joku ikään liittyvä kausikin. Kotona onneks viihtyy ettei tarvii etsiskellä kyliltä :/
Ap
Pitäiskö sun käydä sen saman psykologin luona keskustelemassa. Ahdistuneisuushäiriö on aika yleinen mielenterveyden häiriö. Toki huono päivärytmi lisää oireita, mutta ei aiheuta niitä!
Pelkästä otsikosta olisin sanonut, että onhan koulun sisäilmaa tutkittu ja toisaalta myös tytön astmaa ja muita seurailtu. Mulla astman oireena väsymys, jota sisäilmaongelmat yläkoulussa, lukiossa ja yliopistossa pahentaneet paljon.
Ehkä myös opiskelurytmin opettelu ja ruokavalion terveellisyyden tarkistaminen voisivat vähän auttaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö sun käydä sen saman psykologin luona keskustelemassa. Ahdistuneisuushäiriö on aika yleinen mielenterveyden häiriö. Toki huono päivärytmi lisää oireita, mutta ei aiheuta niitä!
No sehän on luottamuksellista se keskustelu siellä, kyllä mä tytön kanssa puhun myös, en haluu et se menettää ainoon keskustelutahon sen vuoksi, että kuvittelee mun menevän utelemaan sen asioista psykologilta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pelkästä otsikosta olisin sanonut, että onhan koulun sisäilmaa tutkittu ja toisaalta myös tytön astmaa ja muita seurailtu. Mulla astman oireena väsymys, jota sisäilmaongelmat yläkoulussa, lukiossa ja yliopistossa pahentaneet paljon.
Ehkä myös opiskelurytmin opettelu ja ruokavalion terveellisyyden tarkistaminen voisivat vähän auttaa. :)
Koulun sisäilma ON huono! Sitä on tutkittu ja koulu "vasaran alla". Mutta joskus tyttöä alkaa ahistaa jo bussissa ...
Ja joskus päivät menee ihan hyvin koulussa.
Ap
Annoin tuossa tilanteessa pojalleni kaksi vaihtoehtoa: joko koulussa käydään tai sitten etsitään heti joko toinen opiskelupaikka (amis tms.) tai työpaikka. Lukio on vapaaehtoista. Voi olla että kuulostaa tiukalta, mutta se auttoi poikaani tekemään päätöksen sitoutumisesta, ja kirjoitti lopulta hyvin arvosanoin.
Vierailija kirjoitti:
Annoin tuossa tilanteessa pojalleni kaksi vaihtoehtoa: joko koulussa käydään tai sitten etsitään heti joko toinen opiskelupaikka (amis tms.) tai työpaikka. Lukio on vapaaehtoista. Voi olla että kuulostaa tiukalta, mutta se auttoi poikaani tekemään päätöksen sitoutumisesta, ja kirjoitti lopulta hyvin arvosanoin.
Hmmm ...
Nuoriko ei saa olla väsynyt ja mahdollisesti vielä
hämmentynyt, jos ei tiedä mitä haluaa ..
Itse en lähtis kovalle linjalle.
Inhottaa ajatus että pakotetaan johonkin mikä ei välttämättä ole oma juttu vaan koska "äiti haluu".
Nostan..
Ap