Matkakohde ensimmäistä kertaa yksin matkustavalle :)
Opiskelijakin olen, että mieluiten Euroopassa. Olen käynyt perheen kanssa Irlannissa, Englannissa, Espanjassa, Ranskassa ja kaikissa pohjoismaissa sekä Virossa.
Kokemuksia yksinmatkustelusta, sohvasurffauksesta, hostelleista (en ole koskaan käynyt) tai esim. AirBnb:stä olisi kiva saada!
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Yksin matkaavana ensikertalaisena valitsisin itse jonkun turvallisen kohteen, jossa voi olla luonnossa ja käydä retkillä sekä ihmisiin voi luottaa (esim Islanti), koska omasta mielestäni kaupunkiloma ravintoloineen on mukavampi seurassa. Mutta tämähän on täysin makuasia :)
Luonto on kyllä lähellä sydäntä. Islanti vaikuttaa mielenkiintoiselta, otetaan harkintaan. Kiitos! Ap
Euroopan lounaisnurkka eli Portugalin Algarven länsipää teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Tukikohtana oli pikkukaupunki Sagres, josta retkeilin maanosan komeimmilla niemillä uskomattomissa merimaisemissa.
Itse en matkustaisi yksin ainakaan muslienemmistöiseen maahan, vaikka Euroopassa niitä ei hirveästi olekaan. Enkä myöskään "huutelukulttuureihin."
Itse olin ensimmäistä kertaa yksin matkalla Italiassa, eikä mitään ongelmaa. Mutta kerran illalla, kun palasin hotellille nin joku mies lähti seuraamaan ja huutelemaan perään. Vaikka se voi olla täysin harmitonta niin ei silti mitenkään kovin rentouttavaa, varsinkin jos olet blondi niin voit saada vielä enemmän huomioita.
En nyt ehkä yksin lähtisi minnekään extremematkalle tai ei-niin turistialueille. Kroatia on helppo kohde yksinmatkustavalle, saa hyvin majoitusta, eikä ole peräänhuutelijoita. Tai sitten joku kohde, jossa saa yhdistettyä ranta- ja kaupunkiloman esim. Lissabon, Barcelona.
Kannattaa myö etukäteen selvittää kohteen julkinen liikenne ym. Jollet ajatellut vuokrata autoa yksin :)
Puola on käsittämättömän kaunis, halpa ja etenkin naiselle turvallinen maa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Puola on käsittämättömän kaunis, halpa ja etenkin naiselle turvallinen maa. Suosittelen.
Siis mitä sä soperrat?! Paljonkohan siellä tehää ryöstöjä? Jestas.. En ikinä menis Puolaan yksin. Oon käyny yksin Teneriffalla, Unkarissa ja Italiassa, ei mitään ongelmia missään. Paras ehkä Teneriffa vaeltelukohteiden takia ja kun paljon Suomalaisii turisteja mielen tukena, mutta kaikkiin ei varmaan ne maisemat just iske. Mulla oli kaikissa kohteissa "vihkisormus" varmuuden vuoks ja kerroin että mies on hotellissa/läheisessä kaupassa jos joku kysyi. En tiedä mitään parempaa kun yksin matkustaminen.
Enkä Tanskaankaan menis. Oma kokemus että autoilijat tööttäilee jatkuvasti mulle ja huomiota sai paljon. Ahdisti käydä yksin kävelyllä. -8
Egypti, Israel, Turkki, Pakistan, kaikki upeita paikkoja naiselle kuten sinä.
Praha, Lontoo, Berliini, Amsterdam kaikki kivoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä soperrat?! Paljonkohan siellä tehää ryöstöjä? Jestas.. En ikinä menis Puolaan yksin. Oon käyny yksin Teneriffalla, Unkarissa ja Italiassa, ei mitään ongelmia missään. Paras ehkä Teneriffa vaeltelukohteiden takia ja kun paljon Suomalaisii turisteja mielen tukena, mutta kaikkiin ei varmaan ne maisemat just iske. Mulla oli kaikissa kohteissa "vihkisormus" varmuuden vuoks ja kerroin että mies on hotellissa/läheisessä kaupassa jos joku kysyi. En tiedä mitään parempaa kun yksin matkustaminen.
Ei hemmetti että ihminen voi olla ylivarovainen!!!!!! Oot kyllä tosi pimee...
Kaupunki-loma sopii parhaiten yksin matkustavalle. Museoissa ja nähtävyyksillä on mukava kierrellä omaan tahtiin, mutta ranta- ja aktiivilomilla on parempi olla seuraa.
Edullisia ja monipuolisia kohteita olisivat vaikka Wien tai Berliini.
Olen matkustanut yksin Egyptissä, Turkissa ja Israelissa. Egyptissä olin varovainen ja kuljin vain turistipaikoissa. Turkissa ei ollut mitään ongelmia ja Israelissa oli ongelmia vanhoista juutalaismiehistä.
Mutta mene paikkaa joka sinua kiinnostaa. Helpoin on mennä paikkaan, missä osaa kieltä tai puhutaan englantia paljon. Portugali on kiva ja mielestäni ihan turvallinen. Olen usein vuokrannut asunnon välitysfirman kautta, mutta yksin suosin hotelleja tai hostelleja. Niissä tavallaan on työntekijä joka auttaa ongelmissa ja kertoo kaupungin vaarat ja ilot. Hostelleista saa usein matkaseuraakin.
Eka matka yksin suuntautu mulla Rhodokselle :D Ihan idioottihelppo paikka ja turvallinen. Riippuu tietysti mitä lomaltaan hakee, mutta itselläni tuo oli lähinnä auringonpalvojan löhöloma.
Mulla oli kivaa yksin Lissabonissa. Turvallisempi liikkua kuin esim Italia, joka muuten mukava, mutta paikoin paljon huijareita. Lissabonissa ota joku hyväksi arvioitu hostel. Ne voi olla hotelleja parempia. Siellä missä olin sai teetä ja kakkuja tervetuliaisiksi ilmaiseksi ja oli kylpytakit ja supersiistiä. Portugalilaiset on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse en matkustaisi yksin ainakaan muslienemmistöiseen maahan, vaikka Euroopassa niitä ei hirveästi olekaan. Enkä myöskään "huutelukulttuureihin."
Itse olin ensimmäistä kertaa yksin matkalla Italiassa, eikä mitään ongelmaa. Mutta kerran illalla, kun palasin hotellille nin joku mies lähti seuraamaan ja huutelemaan perään. Vaikka se voi olla täysin harmitonta niin ei silti mitenkään kovin rentouttavaa, varsinkin jos olet blondi niin voit saada vielä enemmän huomioita.
En nyt ehkä yksin lähtisi minnekään extremematkalle tai ei-niin turistialueille. Kroatia on helppo kohde yksinmatkustavalle, saa hyvin majoitusta, eikä ole peräänhuutelijoita. Tai sitten joku kohde, jossa saa yhdistettyä ranta- ja kaupunkiloman esim. Lissabon, Barcelona.
Oma kokemukseni Barcelonasta ja Roomasta on ollut sellainen, että yksin matkustava nainen ei ole ravintoloihin toivottu asiakas. "Sisäänheittäjät" ovat ignooranneet ja ravintolassa on tarjottu huonointa mahdollista pöytää. Mutta ehkä se on johtunut siitä, että olen reppureissaava kurppa enkä varakkaan näköinen tai nuori :-D
Mitäs jos menisit vaikka Demi.fi missä muutkin sinunkaltaiset teinit :) eli demi.fi. kiitos ja näkemiin :)
Minulle taas kaupunkiloma olisi tosi passeli yksin matkustaessa. Vakijoukoissa on turvallista, museoita, kauppoja, kahviloita ja muuta tekemista niin paljon kuin sielu sietaa. Suurkaupungeissa ei yksin hengailevia katsota mitenkaan ihmetellen... Ravintoloissa ja kahviloissa nakee paljon ihmisia syomassa yksin.
Toisaalta, mua kiinnostaisi lahtea myos johonkin spa-juttuun yksinaan... Mutta se nyt olisikin enemman sellainen viikonlopun hemmottelureissu, eika mikaan sen kummempi seikkailu.
Lontoota suosittelen kylla, taalla jo kauan asuneena voin kertoa, etta "yksinaisia" ihmisia nakyy paljon joka paikassa ja ihmiset menee leffaan, teatteriin yms. yksinkin. Se on ihan tavallista, jos haluaa nahda jonkun tietyn jutun, eika seuraa siihen loydy. Itse olen kiertanyt paljon taidenayttelyita yms. yksin.
Yksin matkaavana ensikertalaisena valitsisin itse jonkun turvallisen kohteen, jossa voi olla luonnossa ja käydä retkillä sekä ihmisiin voi luottaa (esim Islanti), koska omasta mielestäni kaupunkiloma ravintoloineen on mukavampi seurassa. Mutta tämähän on täysin makuasia :)