Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanien ikähaitari

Vierailija
29.03.2016 |

Olen joskus miettinyt, minkä ikäisiä vegaanit mahtavat olla. Onkohan heitä ollenkaan esim. ikäryhmässä 60+? Tai kovin paljon edes ikäryhmässä 40+?

Ihailen kovasti heidän ehdottomuuttaan ja suhtautumistaan eläinten oikeuksiin. Itse myönnän, että olen liian mukavuudenhaluinen ja ehkä myös hiukan päättämätön, miten radikaalisti edes koen tarpeelliseksi kieltäytyä eläinkunnan tuotteista, vaikka nykyinenkin systeemi on kyseenalainen eläinten oikeuksia polkien. Itse olen omalta kohdaltani ratkaissut asian niin, että käytän vain luomutuotteita. Olen 50-vuotias, enkä tunne ketään ikäisiäni vegaaneja, en edes 10 vuotta nuorempia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niitä nuoruuden villityksiä eli nuorempaa porukkaa ovat

Vierailija
2/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tuo otsikko nauratti mua :D Tuli mieleen jokin Fingerporin haitariläppä. En osaa vastata kysymykseen, mutta näin kerran ku joku vanha ituhipin näköinen nainen osti monta purkkia soijamaitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on vegaani, 52v.

Vanhin tapaani oli hyvin vanha, olisi halunnut olla vegaani, mutta söi sitä mitä ateriapalvelu toi, eli satunnaisesti lakto-ovosti. Nuorin tuntemani vegaani on -9kk, eli vegaani jo hedelmöittyessään :)

N24, vege

Vierailija
4/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43, kohta 44, ja 20 vuotta vegaanina.

Vierailija
5/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapurissani asuu tällainen oman elämänsä boheemimummo. Ikää hänellä on jotain 70 tienoilla. Aina välillä kun häntä näkee tuossa rappukäytävässä tai pihalla, niin lykkää minulle kipollisen jotain kasvispöperöä (jotka ovat muuten mahdottoman hyviä) ja juttelee siinä samalla jostain new-age -jutuista tai eläinten oikeuksista tai mistä milloinkin. Parvekkeeltaan kantautuu aina välillä pienoinen yrtin tuoksu. Aika omaperäinen tapaus, mutta ihan hauska ja harmiton tyyppi sinänsä.

Vierailija
6/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 38-vuotias, hiljattain vegaaniksi ryhtynyt, ja tunnen useita vegaaneja neljänkympin molemmin puolin. En koe tätä mitenkään "radikaalina" tai "äärimmäisenä" elämäntapana, en nykyään edes mitenkään haastavana. Riippuu tietysti paljon tuttavapiiristä, omani on akateemisia kaupunkilaisia.

Vierailija
7/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen monia viiskymppisiä vegaaneja, mutta toisaalta tunnen ylipäätään paljon vegaaneja.

Vierailija
8/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 38-vuotias, hiljattain vegaaniksi ryhtynyt, ja tunnen useita vegaaneja neljänkympin molemmin puolin. En koe tätä mitenkään "radikaalina" tai "äärimmäisenä" elämäntapana, en nykyään edes mitenkään haastavana. Riippuu tietysti paljon tuttavapiiristä, omani on akateemisia kaupunkilaisia.

Olen akateeminen kaupunkilainen, eikä tuttava/ystäväpiirissäni ole ollut yhtään vegaania.

Vierailija
9/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen akateeminen kaupunkilainen, eikä tuttava/ystäväpiirissäni ole ollut yhtään vegaania.

Sääli.

Vierailija
10/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten vegaaniudesta tehdään niin kauhean radikaalia (mielikuvissa siis). Ei tämä ole hankalaa muuten kuin lihansyöjien pääkopassa. Minusta tämä on ihan naurettavan helppoa ja koko ajan helpottuu, kun valikoimaa tulee lisää. Tunnen monia 40-50 vuotiaita vegaaneja. Itse olen 30.

Vierailija
11/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kokeile vegaanihaastetta. Kuukausi tai vaikka pari viikkoa. Ei sinun tarvitse päättää tässä ja nyt, että luovut loppuelämäksesi kaikesta eläinperäisestä. Itse kokeilin haastetta alkuvuodesta, oli tosi mielenkiintoinen kokemus ja opin paljon. Ennen kaikkea opin hirveästi uusia reseptejä. Haasteessa mainittua tutoriakaan ei ole pakko ottaa, mutta päivittäiset uutiskirjeet helpottavat ruokailun ja muun suunnittelua.

http://vegaanihaaste.fi/

Vierailija
12/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko muutaman vuoden takaa syyttäjä Ritva Santavuoren?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ritva_Santavuori

Hän on vegaani. Tai ainakin paljon siitä puhui telkkarissa "kukoistuksensa" aikana. Jäänyt mieleen.

Vierailija
13/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vain 27-vuotias, enkä juuri tunne ihmisiä, mutta äidillä on yli 50-vuotias vegaanikaveri. Se on joo kumma, miten tämä on muka niin vaikeaa ja kallista. Itse olen ainakin säästänyt rahaa vegaaniksi ryhdyttyäni. Aluksi oli joo miettimistä, mutta parin viikon päästä ruokapuoli meni ihan rutiinilla jo. On muuten ollut hyvä olo.

Muistan, kun ryhdyin vegetaristiksi. En oikein käsittänyt, miten ruokaa laitetaan ilman lihaa ja miten se voi maistua. Tuntui aika järkyttävältä, miten kiinni olin lihassa. En meinannut keksiä mitään syömistä. Vähän samalta tuntui munien ja maitotuotteidenkin kanssa sitten myöhemmin. Äkkiä kaikkeen kuitenkin tottuu, eikä se niin hankalaa ole.

Vierailija
14/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin googlettamaan enemmänkin. Alempaa löytyy julkkisvegaaneja. Muutama pääsi yllättämään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_kasvissy%C3%B6jist%C…

Vierailija
15/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 juuri ryhdyin vegaaniksi, eipä tuo mikään mullistava transitio kasvissyönnistä ollut.

Vierailija
16/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kiitos vastauksista. Mielenkiintoista :)

Minusta tuo ruokapuoli ei ehkä olisi niinkään haastavaa, kun asiaan perehtyy, mutta pukeutumispuoli olisi ehkä kovempi paikka.

Vegaanihaastetta harkitsen ilman muuta. AP

Vierailija
17/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hiljattain veganisoitunut ja 38-vee. Sitä ennen 25 vuotta kala-kasvissyöjänä. Helppoahan tämä on ollut (paljon helpompaa kuin luulin) ja helpommaksi vain muuttuu, kun kauppojen valikoimat laajenee ja ravintoloissa ja kahviloissakin alkaa olemaan vegaanisia vaihtoehtoja. Vaate- ja kosmetiikkapuolella onkin sitten hommaa vielä vuosiksi. Tunnen useampiakin pitkän linjan vegaaneja, joista osa lähentelee viittääkymmentä.

Vierailija
18/18 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 41, lakto-ovo-vegetaari olen olut vuodesta 1991 ja vegaaniksi ryhdyin jokin aika sitten, kun en vain koe enää tarvitsevani eläinkunnan tuotteita. Ilman tulee toimeen oikein hyvin, kun viimeinkin opin myös leipomaan kaiki kakut ja marengit ym. ilman munaa.