vinkkejä hyvään luentopäiväkirjaan?
Kommentit (7)
Ite tein yleensä luennoilla silleen et keskityin oikein kunnolla 5-10min ja tein sinä aikana muistiinpanot, niin siitä oli helppo sitten tehdä omin sanoin luentopäiväkirjaa vaikka sivun verran jaarittelemalla.
Kiitti vinkeistä! On mulla muistiinpanot ja netistä löytyy nää luentodiat, mutta ohjeissa on ettei sais referoida luentoja. Jäin siihen jumiin enkä saa aloitetuksi, kun kyllähän mun pitää viitata luennoilla sanottuun asiaan, varsinkin kun aihe on uusi. Kauhea tämä tyhjän paperin ahdistus :)
ap
Älä jätä sitä viimeiseen iltaan, se on paras vinkki. :) Mieti luentoa ja ota joku yksi juttu mikä jäi sinulle mieleen. Jos luennolla vaikka sanottiin, että "naiset ovat luonnostaan kovia shoppailemaan, siksi kosmetiikkaa markkinoidaan ensisijaisesti naisille", niin kerrot kuulemasi päiväkirjassa ja sitten pohdit itse, tyyliin "jäin miettimään mikä tutkimus tukee sitä että naiset olisivat luonnostaan kovia shoppailemaan" tai "pohdin onko miesten kosmetiikan käytön kasvu johtunut markkinoinnin muuttumisesta vai miesten shoppailutyylin muutoksesta". Kannattaa myös pitää silmät ja korvat auki ja läntätä päiväkirjaan merkintöjä esim. samasta aiheesta kirjoitetuista lehtijutuista, "HS uutisoi 31.2. että naisten kosmetiikan käyttö painottuu aiempaa enemmän luonnonkosmetiikkaan" ja jatkat siitä omalla pohdinnalla. Kunhan nyt aloitat jostain, niin paperi ei ole niin tyhjä. Kirjoita vaikka yksi lause jokaisesta luennosta ja ala rakentaa sen ympärille.
Siis onko kyseessä luento- vai oppimispäiväkirja?
Vierailija kirjoitti:
Älä jätä sitä viimeiseen iltaan, se on paras vinkki. :) Mieti luentoa ja ota joku yksi juttu mikä jäi sinulle mieleen. Jos luennolla vaikka sanottiin, että "naiset ovat luonnostaan kovia shoppailemaan, siksi kosmetiikkaa markkinoidaan ensisijaisesti naisille", niin kerrot kuulemasi päiväkirjassa ja sitten pohdit itse, tyyliin "jäin miettimään mikä tutkimus tukee sitä että naiset olisivat luonnostaan kovia shoppailemaan" tai "pohdin onko miesten kosmetiikan käytön kasvu johtunut markkinoinnin muuttumisesta vai miesten shoppailutyylin muutoksesta". Kannattaa myös pitää silmät ja korvat auki ja läntätä päiväkirjaan merkintöjä esim. samasta aiheesta kirjoitetuista lehtijutuista, "HS uutisoi 31.2. että naisten kosmetiikan käyttö painottuu aiempaa enemmän luonnonkosmetiikkaan" ja jatkat siitä omalla pohdinnalla. Kunhan nyt aloitat jostain, niin paperi ei ole niin tyhjä. Kirjoita vaikka yksi lause jokaisesta luennosta ja ala rakentaa sen ympärille.
Ensi kertaa elämässä aloitan tämäntapaisen homman ajoissa :D Toukokuussa tämän palautus, joten ajattelin kerrankin alkaa jo nyt tekemään ettei sitten viimeisenä iltana tarvitse tuskassa kirjoitella kaikkea. Tuo on hyvä, että kirjoittaa edes jotain minkä ympärille rakentaa. Näitähän voi sitten täydennellä tarvittaessa. Ja kyseessä siis luentopäiväkirja.
ap
Niin. Onko luento -vai oppimispväkirja? Kai molempiin silti tulee omaa pohdintaa paljon, ei referointia. Aloitat vaikka jotenkin että luento herätti minussa monenlaisia ajatuksia ja sitten ruodit niitä pari sivua. Älä ota niin vakavasti. Et pääse koskaan kouluasi läpi jos takerrut yhteen luentopäiväkirjaan.
Sinulla on varmasti luennoista muistiinpanot/luentomatskut? Lukaise ne läpi ja kirjoita omin sanoin, miten luennon asiat ymmärsit? Riippuu toki alasta ja varmaan teille annetuista ohjeista, miten oletetaan että sen toteuttaa, mutta itse lähtisin tekemään noin. Jos on lisäksi oheiskirjallisuutta (kurssiin liittyvä tenttikirja) niin selailemalla sitä ja yhdistämällä luentoihin, saa siitäkin ehkä ainesta siihen "miten kirjoittaa omin sanoin luennon asiat".