Tunnetko ketään teosofia, antroposofia tai ruusuristiläistä?
Kuulin, että erään tyttäreni kaverin vanhemmat ovat teosofeja. Kuulostaa hurjalta. Voinko päästää tytön leikkimään luottavaisin mielin? Wikipedian mukaan liittyy okkultismiin.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Exä on. Ei siihen mitään okkultismiä liity, ole huoleti. Yksi filosofia muiden joukossa.
What? Teosofiahan on pelkkää okkultismia.
Uhraavat neitsyitä ja syövät pikkulapsia. En missään tapauksessa päästäisi lapsiani tuommoiseen perheeseen leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä on. Ei siihen mitään okkultismiä liity, ole huoleti. Yksi filosofia muiden joukossa.
Höpsis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis!
Et ole tainnut perehtyä asiaan ollenkaan? :) Okkultismi ei kylläkään tarkoita mitään eläinten uhraamista tms. vaan salatiedettä, jota teosofia nimenomaan on.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole filosofia vaan uskonto.
Teosofit kokoontuu monissa kaupungeissa esim lukupiiriin, pitämään esitelmiä jne. Tapahtumat ovat yleensä ilmaisia ja niihin voi osallistua kuka vaan, voithan mennä paikan päälle katsomaan mikä meno siellä on. Olen itsekin käynyt kuuntelemassa esitelmiä ja ainakin seuran puheenjohtaja esittäytyi tuolloin ja hän vastaa varmasti mielellään kysymyksiisi tilaisuuden jälkeen. Myös teosofisia julkaisuja oli myynnissä siellä. Teosofia ei perustu okkultismiin vaan tavallaan etsii totuutta kaikkien uskontojen takaa.
Jos teosofiasta kiinnostunut on kiinnostunut siitä materialistisen / naturalistisen maailmankuvan pohjalta, hän ei ole okkultisti, mutta jos henkilö uskoo hengelliseen todellisuuden ulottuvuuteen, on katsomukseltaan teisti tai tavalla tai toisella uskoo "korkeampaan voimaan", hän on okkultisti.
Yksi tuttavani on teosofiasta kiinnostunut ja okkultisti. Hän on satanisti / luciferianisti eikä häpeile sen myöntämisessä. Ihan tavallinen heppu: käy töissä ja huolehtii perheestään, lenkkeilee, matkustelee, lahjoittaa kolikoita Greenpeacen ja Unicefin keräyksiin niin kuin me kaikki muutkin.
Olen itse uskovainen kristitty ja olen evankelioinut tuttavalleni sekä rukoillut hänen puolestaan. Viime kädessä hän tekee tietenkin omat valintansa – kukaan ei voi pakottaa häntä pois valitsemaltaan tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis!
Et ole tainnut perehtyä asiaan ollenkaan? :) Okkultismi ei kylläkään tarkoita mitään eläinten uhraamista tms. vaan salatiedettä, jota teosofia nimenomaan on.
Olen perehtynyt aikoinaan hyvinkin, mutta näköjään 15 vuodessa unohtanut suurimman osan. Salatiedettä joo, mutta ei mitään pelottavaa tai arveluttavaa. Okkultismiahan on myös esim. astrologia, feng shui, joogafilosofia tai numerologia.
Vierailija kirjoitti:
Teosofit kokoontuu monissa kaupungeissa esim lukupiiriin, pitämään esitelmiä jne. Tapahtumat ovat yleensä ilmaisia ja niihin voi osallistua kuka vaan, voithan mennä paikan päälle katsomaan mikä meno siellä on. Olen itsekin käynyt kuuntelemassa esitelmiä ja ainakin seuran puheenjohtaja esittäytyi tuolloin ja hän vastaa varmasti mielellään kysymyksiisi tilaisuuden jälkeen. Myös teosofisia julkaisuja oli myynnissä siellä. Teosofia ei perustu okkultismiin vaan tavallaan etsii totuutta kaikkien uskontojen takaa.
Olen itsekin ollut teosofien toiminnassa mukana ja jopa looshitoiminnassa, joka on tarkoitettu vain jäsenille. Teosofia perustuu nimenomaan länsimaiseen okkultismiin. Voit perehtyä aiheeseen esim. lukemalla H.P. Blavatskyn kirjoja. Ensimmäisenä tulee mieleen vaikkapa "Mitä on okkultismi?" :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis!
Olen perehtynyt aikoinaan hyvinkin, mutta näköjään 15 vuodessa unohtanut suurimman osan. Salatiedettä joo, mutta ei mitään pelottavaa tai arveluttavaa. Okkultismiahan on myös esim. astrologia, feng shui, joogafilosofia tai numerologia.
Niin ovatkin. Pelottavuuden ja arveluttavuuden jokainen päättää itse, et sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän monia uskontojakin enemmän filosofioina. Teosofiahan on tavallaan kaikkien uskontojen sulatusuuni. Samasta asiasta on pohjimmiltaan kyse kaikissa uskonnoissa. Jos siis tajuaa syvimmän sanoman.
Teosofia oli muodissa joskus viime vuosisadan alkupuolella. Mm. Eino Leino ja Gallen-Kallela sekä muut taiteilijat oli kiinnostuneita teosofiasta. Nykyään Suomessa teosofeja on lähinnä vanhat mummot ja A.W. Yrjänä. Teosofia yrittää kait olla uskonnoista riippumaton ja yhdistellä oppeja eri uskonnoista. Silti heille on muodostunut omia uskomuksia ja dogmeja. He uskoo jälleensyntymään ja näkymättömiin Mestareihin jotka on jättäneet ruumiillisen olomuotonsa ja muuhun tällaiseen jännään. Melko harmiton aate, jollei sillä pelottele lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän monia uskontojakin enemmän filosofioina. Teosofiahan on tavallaan kaikkien uskontojen sulatusuuni. Samasta asiasta on pohjimmiltaan kyse kaikissa uskonnoissa. Jos siis tajuaa syvimmän sanoman.
Sama se minä niitä pidät. Luulen useimmille ihmisille olevan selvintä, että uskonnoista puhutaan uskontoina. Teosofiaan liittyy kuitenkin mm. jälleensyntymä, karmanlaki, henkimaailman läsnäolo ym. asioita, joita suurin osa ihmisistä pitää enemmän uskonnollisina kuin filosofisina käsitteinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ollut teosofien toiminnassa mukana ja jopa looshitoiminnassa, joka on tarkoitettu vain jäsenille. Teosofia perustuu nimenomaan länsimaiseen okkultismiin. Voit perehtyä aiheeseen esim. lukemalla H.P. Blavatskyn kirjoja. Ensimmäisenä tulee mieleen vaikkapa "Mitä on okkultismi?" :)
Päätinkin tulla vielä korjaamaan huonoa sanavalintaani, jonka huomasit. Tarkoitin että teosofia ei ole sama asia kuin okkultismi, mutta kyllä se siellä taustalla vaikuttaa samalla tavalla kuin vaikka buddhalaisuus ja Platonin filosofia. Aika pitkä on lista jos niitä lähtee luettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama se minä niitä pidät. Luulen useimmille ihmisille olevan selvintä, että uskonnoista puhutaan uskontoina. Teosofiaan liittyy kuitenkin mm. jälleensyntymä, karmanlaki, henkimaailman läsnäolo ym. asioita, joita suurin osa ihmisistä pitää enemmän uskonnollisina kuin filosofisina käsitteinä.
Mullekin on ihan sama, mitä SINÄ ajattelet asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätinkin tulla vielä korjaamaan huonoa sanavalintaani, jonka huomasit. Tarkoitin että teosofia ei ole sama asia kuin okkultismi, mutta kyllä se siellä taustalla vaikuttaa samalla tavalla kuin vaikka buddhalaisuus ja Platonin filosofia. Aika pitkä on lista jos niitä lähtee luettelemaan.
Sanoisin kyllä, että käytännössä okkultismin vaikutus näkyy enemmän kuin Platonin filosofian. Varsinainen sillisalaattihan teosofia kaikenkaikkiaan on, mutta kyllä siinä asiat painottuvat eri tavoin.
Onko numerologia tärkeä islamisteillekin vai todistaako iskujen vahva numerogolgia niiden olevan okkultismia harjoittavien piirien false flageja?
Vierailija kirjoitti:
Onko numerologia tärkeä islamisteillekin vai todistaako iskujen vahva numerogolgia niiden olevan okkultismia harjoittavien piirien false flageja?
Ei kai.
No mitä se okkultismi nyt sitten on. Kävin jonkun aikaa teosofien kokoontumisissa vuosia sitten ja harmitonta porukkaa. En enää oikein muista mitä siellä tehtiin mutta rauhaarakastavampaa ja kiltimpää porukkaa saa hakea :D.