Tunnetko ketään teosofia, antroposofia tai ruusuristiläistä?
Kuulin, että erään tyttäreni kaverin vanhemmat ovat teosofeja. Kuulostaa hurjalta. Voinko päästää tytön leikkimään luottavaisin mielin? Wikipedian mukaan liittyy okkultismiin.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Omiin kokemuksiini pohjautuen pysyisin kaukana ihmisestä, joka kannattaa jotakin näistä suuntauksista. Samaa suosittelen kyllä lämpimästi kaikille muillekin.
Niin mistä kokemuksista? Arvatenkin olet Jeesus-uskossa vai ja pelkäät kaikkea mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
No mitä se okkultismi nyt sitten on. Kävin jonkun aikaa teosofien kokoontumisissa vuosia sitten ja harmitonta porukkaa. En enää oikein muista mitä siellä tehtiin mutta rauhaarakastavampaa ja kiltimpää porukkaa saa hakea :D.
Joo, kyllä satanisti-luciferianistit tai "okkultistit" on ihan tavallista sakkia. Onhan kaikissa ihmisissä vaarallisia yksilöitä. Ei ole syytä pelätä vain siksi, että joku on uskomusjärjestelmältään satanisti-luciferianisti.
Kommentoija nro 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se okkultismi nyt sitten on. Kävin jonkun aikaa teosofien kokoontumisissa vuosia sitten ja harmitonta porukkaa. En enää oikein muista mitä siellä tehtiin mutta rauhaarakastavampaa ja kiltimpää porukkaa saa hakea :D.
Joo, kyllä satanisti-luciferianistit tai "okkultistit" on ihan tavallista sakkia. Onhan kaikissa ihmisissä vaarallisia yksilöitä. Ei ole syytä pelätä vain siksi, että joku on uskomusjärjestelmältään satanisti-luciferianisti.
Kommentoija nro 8.
Niissä kokoontumisissa ei kyllä saatanaa tai luciferia mainittu sanallakaan... Se oli sellaista yleistä henkisyyshöpinää. Luettiin jotain tekstejä ja keskusteltiin niistä.
Muutama tuttavani on teosofi. He eivät tuputa aatettaan muille, joten sikäli voi olla rauhallusin mielin. Toisaalta tuttavani eivät aina ajattele kovin rationaalisesti, ja yksi heistä on sellainen, että pitää kyllä hienoja esitelmiä esim. aiheesta Omatunto, mutta käyttäytyy todellisuudessa hyvinkin häikäilemättömästi lähimmäisiään kohtaan.
Olen itse teosofi. Meitä on monenlaisia, itse en ole kiinnostunut niinkään Blavatskyn saati myöhempien New Age -henkisistä opeista, vaan olen enemmän Jiddu Krishnamurtin ja keskiajan kristittyjen mystikoiden kuten mestari Eckhart, Juliana Norwichlainen ja Fransiskus Assisilainen linjoilla. Minulla on myös tosielämän opettaja, joka ei miellä itseään teosofiksi, mutta jonka itse aistin valaistuneeksi sieluksi.
Olen kyllä universalisti, joka näen kaikki uskonnot pyrkimyksinä samaan päämäärään, elävään yhteyteen jumaluuden kanssa. En myöskään usko, että tämä jumaluus on sellainen kuin jotkut väittävät, että suosii yhtä "oikeaa" uskontoa ja heittää väärien kannattajat kuoleman jälkeen helvettiin. Minun uskomusmaailmassani jokainen vilpitön etsijä on oikealla tiellä, koska hänen sielunsa on Jumalan häneen puhaltama sielu, yhtä Jumalan kanssa, ja johdattaa häntä.
Riippumatta suuntauksesta sanoisin kyllä että ei ole vaaraa että teosofi alkaa ketään käännyttää. Tämä on mystinen tie, jolle tullaan vain jos on sisäinen kutsumus, ei massojen tie jolle käännytään isoissa määrin.
Kyllä on turvallisinta ja viisainta valita maailmankatsomuksensa jostain sellaisesta laarista mistä mahdollisimman moni muukin on sen poiminut.
Suosittelen jotain seuraavista: Evankelilais Luterilaisuus, Ortodoksisuus, Katolilaisuus tai ehkä Helluntalaisuus.
Se on viisainta ja turvallisinta.
Kannataa hyvin hyvin nihkeästi suhtautua sellaiseen joka ei noista ole valinnut maailmankatsantoaan.
Sellainen ihminen on valinnut väärin ja on vaarallinen.
-PirkkoUllaMarjatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä on. Ei siihen mitään okkultismiä liity, ole huoleti. Yksi filosofia muiden joukossa.
Ei se ole filosofia vaan uskonto.
Ei ole uskonto. Tunnuslausekin on :Totuus on uskontoja korkeampi
Teosofit voivat kuulua eri uskontokuntiin tai olla kuulumatta. Teosofeilla on toki omakin kirkko: Vapaa Katolinen kirkko, jolla on toimintaa myös Suomessa, mutta aika vähän siinä taitaa olla aktiivisia jäseniä. Erikoista siinä on ehkä se, että sen aatemaailmaan kuuluu uskonnonvapaus, eli ajatus siitä, että kaikki ns. maailmanuskonnot ovat tasavertaisia teitä Jumalan luo. Mikä siis on myös teosofian periaate.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään Suomessa teosofeja on lähinnä vanhat mummot ja A.W. Yrjänä.
Erinomainen kiteytys! Se on juuri näin!
Teosofisen seuran sivustolta löytyy vaikka mitä (älä kuitenkaan enää tänä päivänä mene minnekään valmiin linkin kautta, vaan naputtele hakusanoja internettiin):
https://www.teosofinenseura.fi/
Sunnuntaisin siellä on kaikille avoin yleisöluento milloin mistäkin aiheesta. Ja kahvi / tee - vastikkeeton. Ei kolehtia. Samalla näkee joitain "teosofeja", minkälaisia he ovat ihmisinä. Tosin kuulemma seuran varsinaiset jäsenet eivät siellä enää niinkään käy, vaan omissa loosheissaan. Joihin niihinkin pääsee.
Siellä on myös kirjasto, joka on auki luentokertoina. Sieltäkin voi kysellä. Ja sitten siellä on uusien ja käytettyjen kirjojen myyntiä.
Ja nykyään näköjään melkoinen määrä peruskirjallisuutta on jo netissä ilmaisina e-kirjoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exä on. Ei siihen mitään okkultismiä liity, ole huoleti. Yksi filosofia muiden joukossa.
Uskomusjärjestelmä. Ei tartu.
Kannattaa valttaa. Olen itse oppinut kantapaan kautta. Nuo kaikki opit ovat sielunvihollisen harhautuksia, tarkoitus on vieda kauemmas elavasta Jlasta. Suojelisin lasta, kutsu tytto teille! Harmi kun pyhakouluja enaa vahan. Kaikki nuo opit avaavat ovia henkivalloille ja joillekin se tapahtuu jo lapsena. Hienoa kun olet hereilla, luojan kiitos.
Koko Suomi maallistuu ja maallistuu ja pahoinvointi lisaantyy.
Ja muuten hyvat ystavani, ruusuristilainen ja antroposofi, ovat huonosti voivia ihmisia ja onnettomia. Nuo opit antavat hetken hyvia fiiliksia ja salaperaisi voimiakin mutta pitka linja elamssa on alaspain. Sairautta, yksinaisyytta..
Olin myos itse toinen jalka tuossa maailmassa vuosikymmenia , lopulta PH kosketti ja totuus kirkastui. Se on Raamatussa.
Onneksi nyt puhutaan kaiken uushenkisyyden demonisista voimista. Ja uskoontulo voimistuu. Maailmassa varsinkin. Suomi perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomusjärjestelmä. Ei tartu.
Et voi palvella kahta herraa. Suosittelen valitsemaan hyvän. Ei sitä toista vaikka tulisi valkeuden vaatteissa. Onhan nämä blavatskyt ym avoimestikin luciferin palvojia. Valontuoja, juupaju. ja valo nousee pohjolasta. Taitaa kuitenkin tulla toisenlainen valo!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on turvallisinta ja viisainta valita maailmankatsomuksensa jostain sellaisesta laarista mistä mahdollisimman moni muukin on sen poiminut.
Suosittelen jotain seuraavista: Evankelilais Luterilaisuus, Ortodoksisuus, Katolilaisuus tai ehkä Helluntalaisuus.
Se on viisainta ja turvallisinta.
Kannataa hyvin hyvin nihkeästi suhtautua sellaiseen joka ei noista ole valinnut maailmankatsantoaan.
Sellainen ihminen on valinnut väärin ja on vaarallinen.
-PirkkoUllaMarjatta
Jopa uushenkiset kertovat että pilkka on alhaisinta "energiaa".
Omiin kokemuksiini pohjautuen pysyisin kaukana ihmisestä, joka kannattaa jotakin näistä suuntauksista. Samaa suosittelen kyllä lämpimästi kaikille muillekin.