Osallistu! Kerro vauvasi odotusajan nimi.
Hei! Opiskelen Joensuun yliopistossa ja teen vauvojen odotusajan nimien keruutyötä.
Kerro minulle millä nimellä kutsutte vauvaanne odotusaikana. Kerro myös nimeämisperuste, siis mistä nimi tulee, miksi se on annettu.
Esimerkiksi: " Kutsumme uutta tulokasta nimellä Pikku Myy. Nimi on Muumi-kirjoista ja vauva vaikuttaa terhakalta kuin Muumisadun Pikku Myy"
Voit laittaa vastauksen minulle sähköpostiini: shakir@cc.joensuu.fi
tai voit myös vastata tänne vastausketjuun, jos et halua vastata sähköpostilla.
Tarvitsen noin 200 nimeä, joten olisin todella iloinen jos vastaisitte.
Kiitos paljon osallistumisesta!
Terveisin Ayla Shakir
Kommentit (45)
Nimi tuli siitä, kun rakenneultrassa ultraaja totesi vauvan pään olevan niin puikula, ettei saanut halkaisijaa mitattua. Puikula sai vielä lempinimenkin, Puikku. Isoveli (7v) sanoo vieläkin joskus pikkusiskoaan Puikuksi.
Helsingissä asutaan.
nimen antoi avomieheni kun ekassa ultrassa näkyi vain kylkiluut.
asutaan kangasalla.
Nimi alkoi tuntua sopivalta joskus raskauden puolivälissä. Ei sen kummempaa syytä miksi juuri tuo, toki hauskaa todeta, että on muru rinnan alla :) Paikkakunta on Oulu.
~cadavera&muru~ rv35+1
Meidän masuasukin työnimi on Untamo. Se tulee osittain siitä, että mies on Tohtori Sykerö -fani (jossa on siis hahmona uneliaan oloinen Untamo-niminen taivasdromedaari, joka asuu pilven päällä ja kysyy: " Otatteko teetä?" ), osittain siitä, kun selasimme joskus taannoin läpi nimipäiväkalenteria ja ehdotin vitsinä, että jos saisimme joskus pojan, antaisimme sille nimeksi Untamo. Työnimi oli valittu oikeastaan jo ennen raskautta. Kutsun sitä joskus myös Untsuksi.
Asumme Helsingissä.
Terkuin
Rizzu rv 11+2
shakir:
Hei! Opiskelen Joensuun yliopistossa ja teen vauvojen odotusajan nimien keruutyötä.Kerro minulle millä nimellä kutsutte vauvaanne odotusaikana. Kerro myös nimeämisperuste, siis mistä nimi tulee, miksi se on annettu.
Esimerkiksi: " Kutsumme uutta tulokasta nimellä Pikku Myy. Nimi on Muumi-kirjoista ja vauva vaikuttaa terhakalta kuin Muumisadun Pikku Myy"
Voit laittaa vastauksen minulle sähköpostiini: shakir@cc.joensuu.fi
tai voit myös vastata tänne vastausketjuun, jos et halua vastata sähköpostilla.
Tarvitsen noin 200 nimeä, joten olisin todella iloinen jos vastaisitte.
Kiitos paljon osallistumisesta!
Terveisin Ayla Shakir
Meillä pyöriteltiin aluksi kahta nimeä jotta kumpi sopii suuhun paremmin. Tekonimi haluttiin antaa koska puheissa masu jokapäivä on ja ei ahuttu sikiöstäpuhua. Nimi Nasu tuntu söpöltä ja sukupuolettomaslta Nunnu oli myös ehdokkina mutta miehelle se toi naisenmieleen joten se hylättiin. Tämä on niin Nasu kun vain voi olla.
Imatra on kotomme ja viikkoja takana 21+3.
Meillä oli esikoinen Elmeri, koska se oli kamalin nimi minkä keksimme. Etunimi oli jo aika varma, ja se lipsahteli puheessa, joten keksittiin kamala tilalle (ei haluttu paljastaa etukäteen). Nimi oli pojalle. Tyttö syntyi. Ennen ristiäisiä kutsuttiin häntä Pikku Myyksi kun ei haluttu kertoa nimeä ennen kastamista.
Toisessa odotuksessa ei ole mitään työnimeä. Haluan, että hän on vauva nimen antamiseen asti eikä mikään muu. Tosin joskus itse ajattelen, että hän on nyt sitten pikku Ruu... :) Valokuvakansioon kirjoitin esikoisesta " Pikku Myy syntyi ym." aina ristiäisiin asti. Tästä kirjoitan tekstit kuvien alle vasta nimen antamisen jälkeen ja käytän oikeaa nimeä.
Paikka: Jyväskylän maalaiskunta
Onnea tutkimuksellesi!
Ensin vain masu, mutta kun alkoi liikkumaan niin hyvin erilainen kuin kaksi poikaa aiemmin, jotka olivat liikkeissään tulossa mahanahkan läpi. Lähinnä kutittelee ja " hipsuttelee" mahaa sisäpuolelta, ja siitä lyhennelmä hipsu.
Vesilahdella (Treen lähellä) asutaan. Ja viikkoja takana 34+4
Meillä työnimi on " Aatos" . Tämä on koeputkihedelmöitysraskaus ja meille siirrettiin kaksi alkiota työnimiltään " Unelma" ja " Aatos" . Unelma ei toteutunut, mutta Aatos jäi itämään...
Loviisa & " Aatos" rv 26+6 Lappi
Meillä oli ensimmäisen ultran jälkeen työnimenä möykky, koska siltä se näytti silloin 11+ viikoilla. Möykky kulkee vieläkin mukana, mutta tilalle on tullut myös rumpalipoika, sen jälkeen kun sukupuoli varmistui ja ollaan päivittäin todistamassa vauhdikasta menoa masussa. Kädet takoo, huitoo ja jalat komppaa :) Välillä voisi luulla siellä asustelevan mustekalan :) niin moneen suuntaan iskuja satelee.
Viikot nyt 33 tasan
Niilo. Alusta asti olin melko varma (emme tiedä varmaksi nytkään) että saamme poikavauvan..Kun ekoja kertoja makustelin kivoja poikien nimiä tuli tästä Niilo nimestä suosikkini ja olemme kutsuneet vauvaa niiloksi. Luultavasti vauvasta ei Niiloa kuitenkaan kasteta..löysin vielä paremman pojan nimen ja kun varmaa se ei ole tuleeko tyttö vai poika. Vielä muutama viikko saadaan jännittää ; )
Edellistä maha asukkia kutsuimme möhkömakeksi. Aina vaan myllersi vatsassa ja oloni oli kuin möhköllä niin siitä tämä nimitys.
Meidän vaavia kutsuttiin alunperin Edvardiksi, viiltävien kipujen vuoksi, josta työkaveri päättelivät että vatsassa mahtaa olla saksikäsi Edvard. Myöhemmin nimi muuntui perinteisemmäksi Elmeriksi ja siskoni lisäsi siihen vielä Vilhelmiina, jotta tytöllekin olisi nimi valmiina. Lopulta se onkin muuntunut Elviksi. Viikkoja 20 ja asuinpaikka Ylivieska
...vauvan " työnimi" on Mercedes. Tulee siitä että perheemme suuri ihailun kohde ja harrastus on autot, erityisesti siis tämä nimenomainen Mercedes-Benz. Itse olisinkin halunnut tytön nimeksi Mercedes mutta ei taida mies siihen suostua. Turussa asutaan.
Meillä ei varsinaisesti ole ehken nimeä.Mutta sanomme vauva-asukkiamme bäbyksi.Siksi näin ettemme paljastaisi sukupuolta.Koska keskenämme miehen kanssa sanomme typyksi.
Esikoisen aikaan työnimi oli Ruttu koska np-ultrassa vauva vain näytti niin ruttuiselta.
Tämän toisen odotusaikana työnimeksi tuli Taisto sillä vauva selvisi kahdesta uhkaavasta keskenmenosta (vuodot rv 9 ja 11). Myöhemmin vasta paljastui että odotin kaksosia joista toinen siis meni kesken. Nyt rv24.
Paikkakunta Kauhajoki
Meillä vauvelia kutsutaan Osmoksi. Nimi tulee siitä että mieheni sanoi että jos hänellä joskus poika niin se on osmo ja jos tyttö niin Pirkko. Osmo tuntui niin hassulta että puhemme aina osmosta vaikka emme vielä tiedä kumpi se on.
...pikkuista on kutsuttu monellakin nimellä, mutta pääasiassa työnimenä on ollut Silakka. Nimi tuli ensimmäisten potkujen aikaan, kun liikkeet tuntuivat pyrstön sipaisuilta. Hangossa asutaan. Rv on nyt 36+0, eivätkä potkut tunnu enää yhtään sipaisuilta... :)
Ensin puhuimme Morriksesta Morris Mini-auton mukaan. Vauva oli vielä ihan minikokoinen ja ajelin itse siihen aikaan Minillä. Sitten kun tulokas varmistui tytöksi, nimi meni vaihtoon ja tytöstä tuli Phyllis, kotoisasti Pyllis, koska tunki aina pientä luista pyllyään mun kylkiluita vasten.
Nyt mahassa olevalle kakkoselle ei löytynyt sopivaa tekonimeä, vaan otimme tulevan nimen käyttöön jo joskus puolen välin jälkeen.
pipsukka 34+1 Helsingistä
Tutkimuksen tekijällä hauska aihe...