Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua tietynlaiset toistuvat psykoottiset ajanjaksot?

Vierailija
27.03.2016 |

Tai sellaiset epätodellisen oloiset jolloin päällä on jonkinlainen psykoottinen masennus(?). Nyt jälkeenpäin kun on "terve" tuntuu kauhealta muistella minkälaista oli vaikka muutama kuukausi sitten. Kuin maailma olisi ollut ihan eri paikka, jossa kaikki on vääristynyttä.

Näitä pahoja jaksoja on tullut 1-3 kertaa vuodessa ehkä 17-vuotiaasta asti. Nyt olen 22. Minulla on mies ja vakituinen työ, elämässä kaiken pitäisi olla kohdillaan. Omasta mielestäni siis ei olisi mitään syytä masennella. Masennus tulee aina salakavalasti, kuin yllättäen, ja vie voimat ja elämänhalun tuosta vain. Päässä ikään kuin pimenee.

Päivittäisiä/viikottaisia mielialanvaihteluja/ahdistusta on taas aina ja niitä olen oppinut pitämään normaaleina. Kestävät vain hetken tai korkeintaan päivän.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toisinaan kausia jolloin on voimakasta ahdistusta ja harha-ajatuksia, esimerkiksi että mun ruokaan on laitettu jotain huumaavaa :( Aina kun olen terveempi, ihmettelen miten edes pystyin olemaan niin ahdistunut ja vielä jokseenkin peittämään sen. Luulen että en koskaan enää muutu sellaiseksi, kunnes taas se tulee (nykyään hyvävointisenakin oletan sen tulevan uudelleen, vaikka ei tunnu yhtään siltä. En tiedä mistä tuo johtuu. Uskon, että sitä ehkä vähän ehkäisee tarpeeksi ajoissa lepääminen ja ihmisten pariin hakeutuminen, vaikka ei tunnu yhtään, että haluaisi tavata ketään. Jos en halua tavata tuttuja, kauppakeskuksessa oleilukin auttaa. Nykyään en enää pelkää mennä ihmisten ilmoille.

Vierailija
2/3 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa liittyä hormoneihin. Mulla on mielialanvaihteluita, ei mitään psykoottista kuitenkaan, mutta suvussa mt-sairauksia, niin "hoidan" itseäni korkealla d-vitamiiniannoksella, pähkinöillä, b-vitamiinilla ja kalaöljyllä. Lisäksi syön säännöllisesti ja alkoholia max. 2 annosta viikossa, usein ei sitäkään. Vaikka miten tuntuis kaikki ankealta, yritän liikkua mahdollisimman paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko psykoottiset jaksot tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa, esim. juuri ennen kuukautisten alkua ja niiden ensimmäisinä päivinä? Eri kuukausina hormonien suhteelliset määrät saattavat vaihdella, joten ilmiö voi johtua kuukautiskierrosta, vaikka oirejaksoa ei joka kuukausi tulisikaan.

Minulla on yhden kerran elämässäni ollut kuvailmasi kaltainen psykoottinen oirejakso, joka lähti itsestään pois (ei siis tarvinnut mitään hoitoa siihen), ja se alkoi juuri ennen kuukautisia vuosia sitten. Sen jälkeen olen kokenut uhkaavaa ajatusten ja ympäröivän todellisuuden vääristymistä toisinaan, mutta osaan lopettaa sen heti, kun huomaan ja tiedostan sen uhan olevan päällä. Jälkeenpäin olen huomannut, että joka kerta kun niin on tapahtunut, ajankohta on sijoittunut niille samoille kierron vaiheille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä