Tyyli hukassa :(
Pitäisi kohentaa ulkonäköä rankasti, mutta en osaa. Näytän homssuiselta ja tätimäiseltä kaikissa vaatteissa. Mikä avuksi? Muuten olen nuorekkaan näköinen ja hoikka sekä timmi nelikymppinen, pitkä tukkakin, mutta vaatteet päällä ihan kuin jostain sillan alta ryöminyt.
Onko kellään vinkkejä mistä aloittaa ryhtiliike? Korkokengät pitää unohtaa, niillä on liian hankala kävellä arkisin. Tiukkoja vaatteita en voi pitää, kun ne jotenkin ahdistavat eli vaatteiden pitää olla mukavat.
Mulla ei ole omaa ns tyyliä. Parhaillaan päällä lököttävät siniset legginsit, harmaa neulepusero, siniset tasapohjaiset kengät, harmaa lyhyt villakangastakki ja musta lippis... Hävettää liikkua näin ihmisten ilmoilla, mutta en pysty itse parempaan. Auttakaa!
Kommentit (31)
Ap tässä, en uskalla kuvia laittaa, kun niiden tiedostoista kai voi jotenkin tunnistaa...
Minulla on ongelmana se , että olen aina ostanut vaatteet h&m, gina t, lindex jne halpisketjuista ja niistäkin vain alesta... siis kaikki vaatteeni ovat 5-10 euroa, takki oli kallein, 20 euroa... ne siis ovatkin halvan näköisiä ja hieman "sinne päin" sopivuudeltaan. Eivätkä sovi yleensä yhteen keskenään. Kannattaa jatkossa hankkia selvästi tietoisemmin kokonaisuuksi. Mutta se taitaa olla juuri se haaste mulla, että en hahmota vaatteissa kokonaisuuksia. Laukkuja on kasapäin, mutta nekin halpislaukkuja alesta 9-19 euroa.
Kaapissa on muutama parempi vaate. Ihan hullua näin ajatellen, mutta niitä en käytä ikinä. Pelkään jotenkin epärationaalisesti, että ne kuluvat ja ikäänkuin säästelen niitä epämääräiseen tulevaisuuteen. Tästä asenteesta pitäisi päästä eroon. Järjellä ajatellen pitäisi käyttää vain juuri niitä hyviä vaatteita ja hankkia vastaavia lisää. .. sehän olisi unelma, että kaikki olisivat ihania.
Pitäisi heittää kylmästi ne huonoimmat pois vaan. Kauhean vaikea luopua... se olisi kyllä seuraava askel tässä. Vaikea askel. .. pitää ehkä edetä vähän kerrallaan, kun en vaan meinaa raaskia heittää mitään pois.
Se hattu linkissä on ihana. Sellainen olisi hyvin mun tyyliäni, jos saisi vaatteet soinnutettua siihen. Pitää katsella kaupoista.
Ap
Lue Rinna Saramäen Hyvän mielen vaatekaappi. Sieltä saat paljon neuvoja ja vinkkejä koota itsellesi muutamista laadukkaista vaatteista sinulle mieleinen puvusto. Jos et osaa valita itsellesi sopivia värejä ja sinun kropallesi istuvia vaatteita, varaa aika pukeutumisneuvojalle.
Perehdy materiaaleihin ja osta vain laatua. Esim tencel, kasmir, pellava jne. Mielummin kaksi laadukasta vaatetta vuodessa kuin 20 huonolaatuista rytkyä. Suttuinen vaikutelma tulee juuri halvasta, huonolaatuisesta trikoosta ja nyppyisestä akryylistä.
Unohda nämä osta paitapusero ja korkkarit-neuvot! Jos sinä et viihdy paitapuserossa, et osta sellaista. Siitä tulee vain kaapintäyte.
Jos kerran pidät mekoista, niin hanki muutama kroppaasi sopiva yksinkertainen mekko. Neulemekko talveksi, trikoo/tencel-mekko arkeen kesäksi jne. Mekkoja voit asustaa neuletakilla, huivilla, kaulakorulla jne. Älä osta mitään vaatetta, jossa olosi on epämukava. Etsi mieluista mekkoa, hametta, housuja, paitaa niin kauan, että tunnet olosi siinä hyväksi ja varmaksi. Pukeutumisneuvoja auttaa tässä.
Osta vain laadukkaita nahkakenkiä. Hyvät ballerinat voisivat sopia sinulle. Myös nahkatennarit sopivat mekkojen kanssa. Huolla ja lankkaa kenkiäsi. Toki kaikkia vaatteitasi. Jos et pidä silittämisestä, älä osta vaatteita jotka vaativat silitystä. Minäkään en osta :)
Tsemppiä muutokseen!
Sinulla on siis vaatekaappi rakennettavana. Se kannattaa tehdä kaikessa rauhassa ja suunnitelmallisesti. Älä sorru heräteostoksiin, jotka eivät sovi muiden vaatteiden kanssa yhteen. Alennusmyynneistä kannattaa ostaa vain ajattomia, hyvälaatuisia vaatteita. Esimerkiksi juuri nyt voi löytää laatuneuleita halvalla, kun talvivarastojej loppuja myydään pois. t. 21
joo elikkä lippis helvettiin ja legginsit kans. osta ees housun näkösiä legginsejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään voi käyttää vöitä (ei voi hengittää niiden kanssa, kaikissa housuissani ja hameissani on siksi kuminauhavyötärö) ja jakut ja paitapuserot on liian virallisia ja jäykkiä. Nilkkurit ja saappaat hiostavat.
T.Pukeutumis- ja tyylirajoitteinen ap
Noin rajoittuneella asenteella on varmaan parasta kun unohdat kokonaan tyylikkään pukeutumisen ja jatkat entisellä pulsulinjalla.
Miksi olet noin kyyninen, eikö muka erilaisilla ihmisillä ole oikeus etsiä omaa tyyliä. Tyylikäs tyyli voi olla muukin kuin jakkupuku helmet kaulassa.
http://www.esprit.fi/naisten-puserot
Käykö edes kauluksettomat paidat? Niitä on nykyään paljon myynnissä. Ei sillä ole väliä, vaikka housuissa olisi kuminauhavyötärö, kunhan se ei näy... Minulla perussiistiin (kaupunki)asuun kuuluu kaulukseton paitapusero ja mustat lycraa sisältävät ohuehkot housut, jotka menevät pyllyn ja reisien alueella pintaa pitkin, lahkeet ovat suorat tai vähän bootcut. Tuollaiset housut ovat mukavat jalassa. Monesti puen paitapuseron alle t-paidan tai pitkähihaisen trikoopaidan, jos on kylmä. Kauluksettomassa kukkapaidassa, lycrahousuissa ja tumman harmaassa ohuessa bleiserissä (siinä myös lycraa) olin viimeksi työhaastattelussa ja sain vakituisen työpaikan, vaikka olen 45 v. :)
Lippalakin heittäisin pois tai käyttäisin vain urheillessa.
Minulla on kenkäongelma. Tykkäisin käyttää mekkoja, mutta en tiedä minkälaisia kenkiä niiden kanssa voi käyttää, kun on ongelmajalat. Minulla on Ten Points Pandora -nilkkurit, sopivatko ne mekkojen kanssa? Varpaat eivät mahdu korkkareihin, enkä osaa muutenkaan kävellä niillä. Ballerinoja en ole löytänyt semmoisia, mitkä kävisivät minulle. Korottomissa ja ohutpohjaisissa kengissä minun yliliikkuvat varpaani saattavat napsahtaa ja sitten nilkutan loppupäivän, kun varpaat lumpsahtelevat ja sattuu niin kovasti. Sandaalit käyvät, jos niissä on vähän paksumpi tai vaihtoehtoisesti jäykempi pohja ja se ei sitten välttämättä ole maailman tyylikkäimmän näköistä. Aina se tyyli ei ole valintakysymys :(
https://tyylikasta.files.wordpress.com/2014/08/9ee05-pandora.jpg
Minä sain työpaikan puuvillatunikassa (korosti vyötäröä, ei säkki), merinovillatakissa sekä tiukoissa tummansinisissä farkuissa. Ikää melkein 50.
Minkälaiset lenkkarit käy mekon kanssa (joku ehdotti sellaista), olisiko jollain antaa esimerkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Ten Points Pandora -nilkkurit, sopivatko ne mekkojen kanssa?
No mekkojahan on saatavilla rennoista trikoorytkyistä virallisen oloisiin toimistomekkoihin ja pitsikoristeisiin prinsessavirityksiin, että ihan tyylin mukaan... Minä voisin noita esimerkkikenkiä pitää mekonkin kanssa.
Minä pukeudun pääasiassa mekkoihin, ja käytän eniten nahkaisia nilkkureita tai tennarityyppisiä nahkakenkiä. Haluan että vaatteet ovat siistejä (ei ryppyisiä eikä nyppyisiä, kangas laskeutuu hyvin jne.) ja laadukasta materiaalia, mutta tyyli saa olla rento arkimekon kanssa.
Jos aiot ostaa uudet kengät mekon kanssa pidettäviksi, pue mekko päällesi kun menet ostoksille, niin näet miltä ne näyttävät yhdessä. Myyjiltäkin voi kysyä mielipidettä.
Mekko ja lenkkarit -yhdistelmästä voi etsiä kuvia vaikkapa googlen kuvahausta. On tällä hetkellä jonkinlainen muotivillitys, samoin kuin kesällä terveyssandaalin näköiset sangaalit.
Ensin valitse muutama väri, jotka sopivat yhteen ja sopivat sinulle. Älä hanki muunvärisiä vaatteita. Jos et osaa valita, käy värianalyysissä tms. Osta muutama hyvälaatuinen huivi (esim. yksivärinen pashmina talveksi ja silkkihuivi kesäksi) näissä väreissä.
Jos sinulla ei jo ole, niin hanki myös pari eri kokoista, hyvälaatuista, eleetöntä laukkua. Vältä keinonahkaa. Sama kengissä: muutama harkiten hankittu, simppeli pari riittää, mutta niiden pitää olla kunnollista tekoa.
Talvella: neulemekko, sen päällä neuletakki, alla hyvälaatuiset ja lämpimät mustat trikoot/sukkahousut (esim. bambua tai merinovillaa), jalassa saappaat (muista lankkaus). Mekon ja neuletakin malli oman vartalonmallin mukaan, mutta materiaalien on oltava laadukkaita (ei mitään akryyliä). Kaulaan tai harteille huivi. Takiksi pitkä, kaupunkikäyttöön suunniteltu untuvatakki, esim. Joutsenen. Hattu voi olla neuletta, mutta älä hanki pipon mallista, vaan hatun muotoon neulottu.
Välikausina: Hame tai suorat housut, joissa voi hyvin olla joustovyötärö. Etsi mukavat. Hihaton neuletoppi, joka peittää sen joustovyötärön. Päälle neuletakki. Jalkaan yksinkertaiset, matalat kengät. Kaulaan huivi. Mukavasti istuva trenssi.
Kesällä: Kylmällä säällä sama kuin välikausina, mutta neuleisiin mielellään vaaleita värejä ja materiaaliksi pellavaa. Laukunkin tulee olla vähän vaaleampi kuin talvella. Lämpimällä kesämekko ja harteille pellavaneuletakki. Vältä huonolaatuista trikoota, mutta esim. Nanso käy. Jalkaan ballerinat tai siistit sandaalit. Silkkihuiveilla voi asustaa.