Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

500 ihmisen kerääntyminen kirkon raunioille yöllä osoitti

Vierailija
27.03.2016 |

että kirkko on tärkeä. Joten jospa nyt vähäksi aikaa hiljenisi kirkko irti valtiosta vouhotukset ja yritykset kieltää lasten kastamiset

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattuvyöhykkeen tapahtumien perusteella ei voida tehdä yleistyksiä koko Suomen tilanteesta. Jossakin vaiheessa kirkko erotetaan valtiosta. Vauvojen liittäminen kirkon jäseniksi kasteen kautta vähenee tasaisesti.

Millähän tavalla kirkko ja valtio ovat nyt mielestäsi liitettyinä?

Evankelis-luterilainen kirkko on Suomessa yhä monessa mielessä valtionkirkko. Useimmissa maissa olisi täysin käsittämätöntä, että parlamentti aloittaisi istuntokautensa jumalanpalveluksella, kuten meillä tapahtuu.

Vierailija
22/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattuvyöhykkeen tapahtumien perusteella ei voida tehdä yleistyksiä koko Suomen tilanteesta. Jossakin vaiheessa kirkko erotetaan valtiosta. Vauvojen liittäminen kirkon jäseniksi kasteen kautta vähenee tasaisesti.

Huomaa että et ole käynyt inttiä. Minä olen onneksi olin eronnut kirkosta heti kun täytin 18 v. Siellä oli kirkkoon kuuluvilla ihan älyttömästi pakollista ohjelmaa. Kaiken maailman hartauksia ja muuta sotilasvalankin tekivät vain kirkkoon kuuluvat. Siellä palveltiin jotain eri tyyppiä kuin siviilissä. Oli Kenttäjumala, jota.palvottiin kenttäjumalanpalveluksissa. Itse en osallistunut, joten en voi Kenttäjumalasta kertoa enempää.

Ihme suvakkeja nuo kristityt. Olin sotilaspoliisina ryhmänjohtaja ja usein olimme päävartiossa, jossa myös arestikopit ovat. Ohjesäännön mukaan ainoa sallittu lukeminen kopissa on raamattu, itse kun olin varusmiesjohtaja en yrittänyt omin päin asiaa mitenkään valvoa ja vartiopäällikkönä olivat upseerit, joista useimmat olivat rentoja. Päästipä yksi kaikki arestissa olevat katsomaan telkkariakin.

No varusmispappi kävi usein keskustelemassa arestilausten kanssa. Yksi koppilainen väitti olevansa muslimi niin nuorella papilla alkoi silmät loistaa, oli niin innoissaan että etsi jostain seuraavaksi aamuksi koraanin.

En kyllä oikeasti usko et tyyppi oli muslimi, tavallinen nimikin sillä oli, mutta oli kiva nähdä papin innostuvan, yleensä oli niin kuin valmis leipäpappi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että kirkko on tärkeä. Joten jospa nyt vähäksi aikaa hiljenisi kirkko irti valtiosta vouhotukset ja yritykset kieltää lasten kastamiset

Kirkko irti valtiosta ei ole minkään sortin vouhotusta, vaan realismia. Se tulee tapahtumaan aivan lähivuosina, se on täysin väistämätöntä. Kirkon jäsenmäärä jatkaa laskuaan ja juuri mentiin alle 4 miljoonan. Viimeistään siinä kohtaa kun jäsenmäärä laskee alle 70%, on kirkon erottaminen valtiosta oltava eduskunnan käsittelyssä.

Mitä taas tuohon yölliseen häppeninkiin tulee, niin Ylivieska on Suomen hihhuleinta aluetta. Se on körttiläisyyden syntyaluetta ja erittäin vahvaa lestaseutua myös, joten jos ei tuollaisella alueella saada viittäsataa ihmistä liikkeelle, niin jo on kumma.

Olen toki pahoillani, että kaunis historiallinen rakennus poltettiin, mutta niillä raunioilla on turha yrittää tehdä politiikkaa. Tuhopoltto on tuhopoltto ja kirkon erottaminen valtiosta taas kokonaan toinen juttu. On alhaista sekoittaa nämä kaksi asiaa toisiinsa, mutta hihhuleillehan on aina kaikki keinot olleet sallittuja, myös ne kaikkein alhaisimmat. 

Vierailija
24/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ylivieskassa asuu paljon niitä lestoja ja muutenkin se on ns. raamattuvyöhykettä että sinuna tekisi mitään johtopäätöksiä

Milloin lestadiolaiset ovat käyneet luterilaisessa kirkossa?

Suurin osa lestoista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, kirkkoon kuulumattomat lestadiolaiset hertätysliikeet ovat pieni vähemmistö.

Mikä osa lestadiolaisista ei muka kuulu evlut kirkkoon? Lestadiolaisuus on kirkon sisäinen herätysliike, enkä kyllä ihan äkkiä usko, että niiden joukossa kirkosta eronneita hyvällä katsottaisiin. Körttiläisyys on sama juttu, eli on myös kirkon sisällä toimiva herätysliike.

Vierailija
25/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siellä Pohjanmaan suunnalla ole ihan perinne ajella paloautojen perässä katsomaan, missä palaa ja mikä palaa? Osa porukasta tulee paikalle töllistelemään, osa esittämään hurskasta ja aika moneen vetoavat televisiokamerat ja mikrofonit. Selfieitä on otettu raunioilla koko yö ja otetaan yhä. Harvalla tuolla ovat jumalat mielessä millään tavalla, paitsi tietysti papistolla, jolle siitä maksetaan.

Vierailija
26/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että kirkolla on juridinen vihkimisoikeus ja väestökirjanpito. Monissa maissa pitää olla erikseen siviilivihkiminen, joka on juridisesti pätevä ja erikseen kirkkovihkiminen. Samoin lapsen nimi pitää ilmoittaa viralliseen väestörekisteriin ja kastaa erikseen, jos haluaa. Siellä ymmärretään, että kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan, toisin kuin Suomessa, jossa " lapsi saa kasteessa nimen". Kirkko ja valtio pitäisi erottaa, niin tämäkin asia selkenisi suomalaisille.

Vierailija
27/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö lestadiolaiset kokoonnu useammin rauhanyhdistyksillä kuin kirkoissa? Ainakin kotipaikkakunnallani esim. joulukirkossa näkee harvemmin lestadiolaisia, mikä tosin voi johtua siitäkin, että messua pitävä pappi on "väärä".

Vierailija
28/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole uskovainen, kuulun kyllä kirkkoon ja lapseni on kastettu, niin kuin se on minulle opetettu, että kuuluu. Viimeksi olen käynyt kirkossa kun olin teini, mutta pakko sanoa kun luin uutisen ja katsoin videon, kyllä meinasi itku tulla. Olihan se kirkko kuitenkin hieno ja vanha! Tuntui jotenkin niin lopulliselta, hankala selittää.

Toivottavasti teon syitä avataan kun tutkinta etenee, kyllähän tuolle jokin selitys pitää saada!

Vierailija
29/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko irti valtiosta ei ole minkään sortin vouhotusta, vaan realismia. Se tulee tapahtumaan aivan lähivuosina, se on täysin väistämätöntä. Kirkon jäsenmäärä jatkaa laskuaan ja juuri mentiin alle 4 miljoonan. Viimeistään siinä kohtaa kun jäsenmäärä laskee alle 70%, on kirkon erottaminen valtiosta oltava eduskunnan käsittelyssä.

Mitä taas tuohon yölliseen häppeninkiin tulee, niin Ylivieska on Suomen hihhuleinta aluetta. Se on körttiläisyyden syntyaluetta ja erittäin vahvaa lestaseutua myös, joten jos ei tuollaisella alueella saada viittäsataa ihmistä liikkeelle, niin jo on kumma.

Olen toki pahoillani, että kaunis historiallinen rakennus poltettiin, mutta niillä raunioilla on turha yrittää tehdä politiikkaa. Tuhopoltto on tuhopoltto ja kirkon erottaminen valtiosta taas kokonaan toinen juttu. On alhaista sekoittaa nämä kaksi asiaa toisiinsa, mutta hihhuleillehan on aina kaikki keinot olleet sallittuja, myös ne kaikkein alhaisimmat. 

Kuule näin ylivieskalaisena voin kertoa, ei täälläkään mitään tosiuskovaisuutta ole, tekosellaista kyllä paljonkin, koska se auttaa mm. saamaan töitä. Lestoja on enemmän naapurikunnissa ja lähempanä Oulua, körttejä nyt ei muusta porukasta paljon erota, ovat aika löyhästi uskovaisia. Ja kirkostakin täällä on muistaakseni erottu ihan kivasti ja varsinkin nuoriso on melko uskontovastaista. Uskonnollisuutta pitävät yllä lähinnä koulut kaikenmaailman pakkouskontorituaaleillaan, kuten joulu- ja kevätkirkko, pääsiäisvaellukset sun muut höpönhöpöt.

Itse en kirkkoon kuulu, eikä kirkon palaminen hetkauta mitenkään muuten kuin että olihan se ihan kaunis rakennus ja tietysti kulttuurihistoriallisesti arvokas ja tottakai tuomitsen tuhopolton. Minusta tuo 500 ihmistä ei ole mitenkään paljon, kaupalliset tapahtumat keräävät osallistujia sentään paljon enemmän, tuhansia. Ja eiköhän suurin osa ollut siellä ihan vaan uteliaisuuttaan.

Vierailija
30/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö lestadiolaiset kokoonnu useammin rauhanyhdistyksillä kuin kirkoissa? Ainakin kotipaikkakunnallani esim. joulukirkossa näkee harvemmin lestadiolaisia, mikä tosin voi johtua siitäkin, että messua pitävä pappi on "väärä".

Just näin, lestat saavat käydä kirkossa vain silloin, kun on lestapappi.  Muuten käräjöivät ry:llä.

Vierailija
31/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evankelis-luterilainen kirkko on Suomessa yhä monessa mielessä valtionkirkko. Useimmissa maissa olisi täysin käsittämätöntä, että parlamentti aloittaisi istuntokautensa jumalanpalveluksella, kuten meillä tapahtuu.

Yritykset ja yhteisöt mm. maksavat kirkollisveroa.

Vierailija
32/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ylivieskassa asuu paljon niitä lestoja ja muutenkin se on ns. raamattuvyöhykettä että sinuna tekisi mitään johtopäätöksiä

Milloin lestadiolaiset ovat käyneet luterilaisessa kirkossa?

Suurin osa lestoista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, kirkkoon kuulumattomat lestadiolaiset hertätysliikeet ovat pieni vähemmistö.

Olen luullut, että kaikki lestadiolaiset kuuluvat ev.lut kirkkoon.

Ja kyllä, myös lestat käyvät kirkossa. Itse olin torstaina, muutama ystäväni eilen ja tänään.

Vierailija
33/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin, lestat saavat käydä kirkossa vain silloin, kun on lestapappi.  Muuten käräjöivät ry:llä.

Ei pidä paikkaansa. Jopa kastepappi voi olla seurakunnasta random, vaikka mielummin otetaan samanlaista uskoa tunnustava.

Vierailija
34/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin mennyt paikalle vain katsomaan sitä näkyä. Ja nauramaan. En ole tippaakaan uskis.

N17

Vierailija
35/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla ole uskonnonkanssa mitään tekemistä. Suurinta osaa tilanne kiinnostaa, vaikka ei olisi koskaan kirkossa välittänyt käydäkään. Sama efekti kuin ilmaisessa ämpärinjaossa tokmannilla.

Vierailija
36/36 |
27.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pohjanmaallakaan nuoret yleensä ole yhtään uskovaisia. Kirkossa ollaan vain tavan vuoksi. Sama koskee monia aikuisiakin. Mulle itselleni on ainakin ihan sama onko meillä valtionkirkko vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän