Selviämistarinoita burn outista?
Olen ollut loppuunpalanut jo pitkään. Romahdellut mitättömistä asioista, ollut niin uupunut että sanat eivät riitä. Ja kuitenkin vain jaksanut koska on ollut pakko jaksaa, ajatellut että helpottaa kyllä jos sinnittelen tähän tai tuohon asti. Viikonloput eivät riitä alkuunkaan palautumiseen viikosta ja koko elämä on tuntunut katkeamispisteessä olevalta kuminauhalta. Ennen pääsiäistä löysin itseni aamulla ajattelemassa hirttäytymistä loogisena ratkaisuna tähän jatkuvaan väsymykseen. Samalla kuitenkin tiesin että en halua kuolla, minulla on monta syytä elää. Todella hyviä syitä. Ja totesin että tarvitsen apua. Soitin ja varasin itselleni lääkäriajan heti tiistaiksi pääsiäispyhien jälkeen. Olo on edelleen kuin henkisessä raastinraudassa, mutta silti toivon että tälle voi tehdä jotain. Toisaalta pelottaa, koska tuntuu että minulla ei ole varaa jäädä sairaslomalle ja sitäkin vahvemmin tuntuu häpeä siitä että olen näin uupunut vaikka kaikki on näennäisesti hyvin. Tiedän että lähipiirissäni puhuttaisiin ilkeästi ja minua pidettäisiin vain laiskana. Mutta en voi jatkaa näinkään, muutoin löydän vielä itseni sieltä hirrestä joku päivä kun väsymys saa unohtamaan ne syyt elää.
Kertokaa kokemuksianne, omia tai tuttujen. Kuinka börniksestä pääsee ylös? Millaista sen hoitaminen on, miten asiat etenevät? Kauanko toipuminen kestää? Kertokaa, että tästä umpikujasta on olemassa ulospääsy.
Kommentit (4)
Ei sinua ilkeänä pidettäisi, ei taatusti kukaan! Et sinä tuosta työtä tekemällä selvästikään selviä joten oikea ratkaisu oli hakea apua!
Rutiinit auttaa. Tee asiat joka päivä ihan samalla tavalla. Helpota jokaista asiaa, kaikki suoritusvaatimukset pois.
Aloitat siitä, että pidät itsesi hengissä. Se riittää. Sitten vaan pikkuhiljaa lisäät tehoja kun siltä tuntuu.
Peseydy joka päivä, pyyhi pölyt ja imuroi viikottain, sen enempää ei tarvitse.
Yritä käydä töissä, jäämällä kotiin tunnet itsesi ulkopuoliseksi ja ahdistus vaan jatkuu. Kävele ja nuku.
Suoritusvaatimusten pienentäminen on hyvä, mitä numero 3 kertoi. Ja kyllä, on ulospääsy.
Useamman kuukauden sairasloma tuli, lääkkeeksi liikuntaa. Olisi aloitettu masennuslääkityskin, mutta heti kun sairasloma alkoi tulin raskaaksi. Lapsettomuus oli ollut yksi stressintekijä ja näköjään stressi aiheutti sen lapsettomuuden. Vähitellen töihin, osa-aikaisella sairaslomalla ja sitten alkoikin jo äitiysloma. En aio mennä vanhempainvapailta takaisin työpaikkaan, joka minut sairastutti. Höps, onko sinulla varaa olla jäämättä sairaslomalle?