ruoka ei ole koskaan täysin henkilökohtainen asia
Se mitä valitset lautasellesi vaikuttaa lähellä ja kaukana eläviin ihmisiin, ja niihin jotka tulevat tänne syntymään. Erityisesti lihantuotannon hiilijalanjälkeä ei voi sivuuttaa, vaikka liha maistuisikin hyvältä. Mieti siis tarkkaan. Lihaa ja maitotuotteita ei tule siis kuluttaa liiallisuuksiin. Eikö kerran viikossa liha-ateria riittäisi? Joka tapauksessa se mitä sinä valitset ei ole vain sinun asiasi.
Kommentit (5)
Ja kuitenkin esimerkiksi lasten hankkiminen on "jokaisen oma asia", vaikka sen vaikutukset ovat paljon suoremmat ja haitallisemmat kuin lihansyönnin. Miten selität tämän, ap?
Minun on mahdoton ottaa moraalisia neuvoa keneltäkään, jonka mielestä uusien ihmisten pakottaminen maailmaan ja sen kärsimyksiin on hyvä tai ainakin neutraali asia.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuitenkin esimerkiksi lasten hankkiminen on "jokaisen oma asia", vaikka sen vaikutukset ovat paljon suoremmat ja haitallisemmat kuin lihansyönnin. Miten selität tämän, ap?
Minun on mahdoton ottaa moraalisia neuvoa keneltäkään, jonka mielestä uusien ihmisten pakottaminen maailmaan ja sen kärsimyksiin on hyvä tai ainakin neutraali asia.
Eihän ap ole niin väittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ne uudet ihmiset saattavat muuttaa maailman. Toisaalta syntyvyyden rajoittaminen olisi järkevää kyllä, tosin silloin esim. Suomeen tarvittaisiin lisää jengiä jostain muualta, mutta kas kun sehän ei käy. Syntyvyys on täysin eri asia kuin ruoka. Ruoalla voi vaikuttaa hyvinkin suorasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsen hankkiminen vaikuttaa totta kai, eikä ole vain oma asia. Siksi jokaisen lasta haluavan pitäisikin miettiä miksi lapsen haluaa, onko resursseja kasvattaa hänestä kunnon kansalainen jne., eikä pelkästään pyöräyttää uutta elämää koska se on kivaa.
Oma juttu se on.