Onko muka joku joka ei osaa vähintään kolmea kieltä?
Siis peruskoulussahan jo opitaan ruotsi ja englanti. Pitää olla aika juntti jos ei hallitse vähintään kolmea kieltä.
Kommentit (32)
Mun työkaverit. Useimmat merkonomeja. Vähän englantia, muutama sana ruotsia. Oikeasti eivät osaa muuta kuin suomea. Yksinkertainen maili ei onnistu kuin suomeksi. Englanninkielinen lasku saa sekaisin, vaikka sanan invoice oikeasti tietävät. Ikää alle 40. Ammattikorkeasta puhutaan paljon huonoa, mutta sieltä valmistuneet osaavat ainakin englantia ja yleensä myös ruotsia ja muita kieliä.
Aika paljon löytyy väkeä, joka ei puhu yhtäkään kieltä ymmärrettävästi. Ja Wittgenstein taisi olla oikeassa sanoessaan, että mitä ei voida sanoin ilmaista, ei voida myöskään ajatella.
On. Isäni, joka ei kaikesta huolimatta ole juntti. Ja suurin osa usalaisista ystävistäni. Kaksi kieltä on siellä jo todella hyvin ja yleensä ne ovat englanti ja espanja.
Kansakoulussa ei opetettu mitään muita kieliä kuin äidinkieltä. Eikä silloisessa ammattikoulussakaan.
Ei tarvitse olla kuin vähän yli 50-vuotias, niin ei ole välttämättä opetettu mitään kieliä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että kolmen vuoden opinnoilla oppii niin paljon että voi väittää osaavansa kieltä 15 vuotta myöhemmin vaikkei kieltä ole käyttänyt lainkaan tuon jälkeen? Jos ei asu rannikolla ei ruotsin kieleen törmää missään.
Minä olen asunut koko ikäni länsirannikolla enkä ole koskaan tarvinnut ruotsia.
Eli joo, en osaa kuin kahta kieltä, suomea ja englantia.
Minun lähes 70v vanhemmat eivät osaa kuin suomea, eivätkä kyllä ole juntteja ihmisiä.
Itse osaan erittäin hyvin kolmea kieltä, ja lisäksi kohtalaisen hyvin kolmea muuta kieltä. Minulla on ollut paremmat mahdollisuudet opiskella kieliä kuin vanhemmillani.
Myöskään kaikilla ei ole sitä kuuluisaa kielipäätä, eli vaikka kuinka opettelisi niin ei vaan opi. Ei se tee kenestäkään junttia.
Voi hyvänen aika, osaanhan minä viittä kotimaista: suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo ja piälle vielä ruottiakin ihan sujuvasti. Ja vielä paria ulukomaan kieltäkin. Ai niin, meinas ihan unehtua karjalan murre, sehän on miun äitinkieli!
Palstan perusteella jo yhden kielen taitaminen on haastavaa.
Entä jos osatut kielet ovat suomi, klingon ja muinaisudmurtti?
Vierailija kirjoitti:
Siis peruskoulussahan jo opitaan ruotsi ja englanti. Pitää olla aika juntti jos ei hallitse vähintään kolmea kieltä.
Provohan tämä on, mutta vastaan silti. Kaikki lukeneisuus on hyväksi, mutta jos ihmisellä ei ole sielun sivistystä, kaikki tieto on hukkaan heitettyä. Näin epäilen aloittajalla olevan. Surullista, Lähinnä.
Itse osaan hyvin: suomi tietty, ruotsi, jota tarvitsen työssäni, saksa, jota opiskelin ruotsin ohella yliopistossa, englanti, jota kuulee telkusta jatkuvasti. Ranskaa opiskelin myös, mutta sitä nykyään enemmän ymmärrän kuin puhun. Vieraiden kielten oppiminen on mulle ollut aina helppoa. :) mutta ymmärrän hyvin, etteivät ne kaikille aukene. Kaikkea ei voi osata. En minäkään ymmärrä esim fysiikan kaikkia lainalaisuuksia tms.
Mitä tarkoitetaan osaamisella?
Kyllä minä pystyn joten kuten kommunikoimaan viidellä kielellä, mutta täysin ilmaisemaan itseäni vain kahdella eli suomi ja ruotsi.
Englanniksi pystyn keskustelemaan, mutta vajavaisuuden tunne jää. Saksa ja ranska vielä huonommin. Eli saan ehkä jollain tavoin asiani selväksi, jos sitäkään.
Eli jos ihminen ilmaisee sujuvasti ajatuksensa -- niin suullisesti kuin kirjallisesti -- kolmella kielellä, niin on jo poikkeus.
Mutta rima ilmeisesti on sinulla alempana kuin minulla tässä määritelmässä?
Suomessa ei niin paljon kuin useissa muissa maissa.
En hallitse kuin suomen ja englannin, vaikka olen lukenut yhteensä seitsemää kieltä. Ilman käyttöä kielitaito rapistuu, enkä muita kieliä opiskellut yhtä paljoa kuin englantia.
Suomea ja englantia sujuvasti. Ruotsin osaaminen kuihtunut, kun ei ole tarvetta käyttää tosielämässä.
Olen opiskellut koulussa englantia, ruotsia ja saksaa. Noista väitän osaavani englantia. Jos muutaman sanan ja lauseen onnistunut muodostaminen on ap:n mielestä "hallitsemista", niin kai sitten osaan myös ruotsia ja saksaa. Itse en menisi väittämään, että niitä kumpaakaan edes kelvollisesti hallitsen.
Meinaat että kolmen vuoden opinnoilla oppii niin paljon että voi väittää osaavansa kieltä 15 vuotta myöhemmin vaikkei kieltä ole käyttänyt lainkaan tuon jälkeen? Jos ei asu rannikolla ei ruotsin kieleen törmää missään.