Mies ollut sairaana ja lääkärit ei välitä!
Mieheni on kolmekymppinen ja hän on sairastellut jo kohta kolme kuukautta ja juossut lääkärissä. Antibiootteja lätkästy vain käteen ja se siinä. Hb on on matala ja tulehdusarvot koholla. Kuumeilee ja paikkoja särkee. On kovin väsynyt ja usein valittaa päänsärkyä. Eilen sattui vielä tapaturma jonka seurauksena olkapää rusahti ja kipeytyi pahasti. Alan olla todella huolissani! Emme tiedä mikä miestä vaivaa ja lääkärit kunnallisella puolella ei suostu tutkimaan! Lisäksi oireina myös jalkojen turvotusta, suonikohjuja ja jotain outoja jälkiä iholla jaloissa. Miestäkin pelottaa jo mikä on. Mistä saisin miehelle apua?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
En kerro kaikkia asioita, ettei meitä tunnisteta. Käsi voi jo paremmin ja mies ei koe tarvetta mennä siitä lääkäriin tänäänkään. Tiistaina menemme noista muista oireista ja toivon että ne otetaan yksityisellä vakavasti ja saataisiin pian selville mikä on. Verensokerin mittaus onnistuu tänään, kun eilen sukulaisella oli muita menoja. Provoksi huutelijoille: Olkaa onnellisia siitä ettei teille tai kenellekään tuttavillenne ole käynyt vastaava kunnallisella puolella. Miestä on hoidettu diaknoosilla x, mutta se ei voi mitenkään olla sitä. Jos selviää että diaknoosi on ollut väärä, teemme kantelun hoitovirheestä. Ap
Ei pelkkä väärä diagnoosi ole hoitovirhe. Jos oikea diagnoosi oli ilmiselvä ja siihen olisi kokenut lääkäri osannut päästä, niin sitten se voi olla hoitovirhe.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina menemme noista muista oireista ja toivon että ne otetaan yksityisellä vakavasti ja saataisiin pian selville mikä on. Ap
Joko kävitte lääkärissä?
Saiko mies apua, toivottavasti.
Paljon riippuu ihan siitä millainen lääkäri sattuu kohdalle. Sekä yksityisellä että julkisella löytyy hyviä ja huonoja. Olen myös huomannut että lääkäriin mennessä on hyvä olla tilanne kerrattuna mielessä, mahd. vanhat testitulokset/lääkitystiedot mukana, oireet kirjoitettuna ylös. Ja etenkään julkisella ei pidä vähätellä vointiaan, miehet tekee tätä usein. Huonovointinen, kovasti laihtunut nuori aikuinen pitää todellakin tutkia kunnolla, ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipikapi yksityiselle! Mun sukulaismiehellä oli samankaltaiset oireet ja ravasi terveyskeskuksessa niidein takia eikä saanut mitään apua. Ei edes tutkittu kunnolla tai annettu lähetettä keskussairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Lähti sitten paremmassa kunnossa ollessaan lomareissulle Viroon ja meni siellä sairaalaan huonovointisuuden vuoksi. Löytyi levinnyt nonhodgkinin lymfooma. Mies eli puolisen vuotta tuon jälkeen. Nyt on terveyskeskuslääkärin diagnoosi "määrittelemättömästä vatsavaivasta" edennyt hoitovirhekäsittelyyn vaikkei se tietenkään mitään auta enää.
Asun Virossa ja en voi kuin kehua järjestelmää. Epäilin oireiden takia diabetesta omalle perhelääkärille pääsin heti, hän epäili myös kun selitin oireet sain lähetteen labraan. Aamulla suomen kokemusten takia, olin varautunut pitkähköön odotteluun. En ehtinyt takkia saada päältä, kun jo hoitaja pyysi sisään.
Keväällä minulla oli eräs pienehkö vaiva, joka kuitenkin vaati yksinkertaisen leikkauksen. Perearstille pääsin jälleen heti ja kirjoitti minulle lähetteen erikoislääkärille. Virossa asiakas on aina oikeassa, lähetteellä olisin voinut valita ihan kenet erikoislääkärin missä päin maata tahansa. Virolainen ystävättäreni hoiti puolestani erikoislääkärin etsimisen päädyttyttiin sitten hyvämaineiselle lääkärille, jolle sain ajan alle kahden viikon päähän.
Lääkäri totesi heti että leikkaus on tarpeen. Sen sijaan että olisi laittanut minut johonkin jonoon kyseli vain että mikä päivä MINULLE sopii ja varasi leikkausajan kahden viikon päähän. Tämä oli ainoa maksullinen tapaus, ja erikoislääkärillä käynti maksoi 5 euroa.
Leikkauspäivän aamuna tulin sairaalaan ja mitään odotteluja ei ollut suoraan pääsin potilashuoneeseen ja sain leikkaussali vaatteet. Lääkäri tuli katsomaan hän oli sama lääkäri, jonka leikkauslähetteenkin teki. Sanoi että minua ennen on yksi leikkaus ja sitten olen seuraava.
Heräilin puolilta päivin leikkaus oli mennyt hyvin ja kahden maissa pääsin pois kun puoliso tuli hakemaan. Mitään en maksanut. Toukoku alussa menin siis perhelääkärille ja juhannukseen mennessä minut oli jo leikattu, viisi euroa maksoin. Ja kyseessä oli täysin kiireetön leikkaus.
Vaikea kuvitella miten olisi Suomessa mennyt. Tuskin olisin tuossa ajassa edes päässyt erikoislääkärille. Lisäksi eräältä lääkäriasemalta soitettiin minulle, kun ystävättäreni oli sieltä kysynyt erikoislääkärin aikoja ja silloin ei niitä ollut ja sanoivat että olisi saatavissa peruutusaika.
Tunnen useita täällä asuvia suomalaisia, kaikki ovat olleet tyytyväisiä hoitoon vakaviakin vaivoja on ollut. Eräs oli sydän leikkauksessa ja toisella oli vakava aivoveren vuoto.
Täällä keskitytään oleelliseen. Kaikki perhelääkärit ovat yksityislääkäreitä, jotka laskuttavat valtiota eivät asiakasta. Arvauskeskuksia ei edes ole olemassa. Perhelääkärinsä saa itse valita ja sen voi vaihtaa milloin haluaa. Lääkärin tulot riippuvat potilasmääristä. Ja keskustelupalstalla ihmiset haukkuvat lääkärit ihan nimi ja vastaanottopaikka mainiten. Luulen että virolaislääkärien hieman kyseenalainen maine Suomessa voi johtua siitä että Suomeen on pikkupakko siirtyä ainakin niiden, jotka ovat täälläkin saaneet niin huonoa palautetta, että asiakkaat loppuvat.
Olen kuullut myös hyvää Virosta. Ja ajatelkaa, tasaveromaa ja julkiset palvelut toimii. Saksassa samanlainen systeemi, toimii kuin unelma. Lääkärit vastaavat nimellään asiakastyytyväisyydestä, ja potilaat valitsevat lääkärin. Suomen julkisessa terveydenhuollossa mättää juuri tuo kasvottomuus ja vastuunpakoilu.
Vierailija kirjoitti:
Paljon riippuu ihan siitä millainen lääkäri sattuu kohdalle. Sekä yksityisellä että julkisella löytyy hyviä ja huonoja. Olen myös huomannut että lääkäriin mennessä on hyvä olla tilanne kerrattuna mielessä, mahd. vanhat testitulokset/lääkitystiedot mukana, oireet kirjoitettuna ylös. Ja etenkään julkisella ei pidä vähätellä vointiaan, miehet tekee tätä usein. Huonovointinen, kovasti laihtunut nuori aikuinen pitää todellakin tutkia kunnolla, ei ole normaalia.
Päivystyksessä ei ole resursseja tähän, ja ilmeisesti ap:n mies on kertonut oireistaan nimenomaan vain päivystyskäynneillä, koska ap ei vastaa tätä koskeviin kysymyksiin. Jos nyt sitten ylipäänsä on osannut avata suutaan muutakuin että "vähän kuumetta tässä on pukannut".
Uusia päivityksiä ei ole ap laittanut.
Vierailija kirjoitti:
Syöpä sillä on, selittämätön painon putoaminen sen jo kertoo.
Mun miehellä syynä vastaavaan painon putoamiseen oli hormonihäiriö.
Keliakiakin voisi selittää oireet.
Turha lietsoa paniikkia, ennen kuin on tutkittu kunnolla.
Missäköhän ap on; oliko koko juttu provo vai ei?
Ap,mitä tiistain lääkäri sanoi?
Ap:lle selvisi että mies onkin piikittänyt steroideja tms ja siitä sit hematogeeninen infektio, joku endokardiitti tms... Ei vaineskaan, veikkaan ennemmin että asia ei ole edennyt ja nyt turhauttaa niin ettei jaksa tänne kirjoitella. Yksi ikävä juttu voi olla laajojen tutkimusten hinta yksityisellä, jos katsoo vähän isomman paketin tumavasta-aineista ja sydämen uä:stä lähtien niin satasia palaa ja monta. Ja kaikki ei kehtaa sanoa sitä lääkärille vaan jättää kokeet käymättä. Onhan se kyllä vähän karua, että julkisella pitää osata olla uskottava ja miellyttävä ja kiinnostava niin saat vaikka miten monen tonnin jutut, mutta jos menetät pelin niin se on sitten pika-CRP :)
Kyllä yksityiseltä saa lähetteen erikoissairaanhoitoon, jossa otetaan kattavasti kokeita, ja sydänultrankin saa tarvittaessa. Itse olen saanut lähetteen tarvittaessa,ja useampi sydänultra ja kattavat sydäntutkimukset tehtiin, maksoin pelkän polimaksun, joka ei ole yhtään mitään.
Ihme synkistelijöitä. Eikö ap:n mies olisi saanut kääntyä yksityiselle, kun julkinen ei tee mitään, vaikka oireet ovat hälyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityiseltä saa lähetteen erikoissairaanhoitoon, jossa otetaan kattavasti kokeita, ja sydänultrankin saa tarvittaessa. Itse olen saanut lähetteen tarvittaessa,ja useampi sydänultra ja kattavat sydäntutkimukset tehtiin, maksoin pelkän polimaksun, joka ei ole yhtään mitään.
Ihme synkistelijöitä. Eikö ap:n mies olisi saanut kääntyä yksityiselle, kun julkinen ei tee mitään, vaikka oireet ovat hälyttäviä.
Erikoissairaanhoito ei välttämättä ota vastaan. Harkitsevat ja saattavat lähettää lähetteen takaisin. Terveyskeskukseen ei tutkimuksiin ainakaan Espoossa pääse nykyään yksityisen lähetteellä, vaan on mentävä heidän lääkärinä kautta
Kyllä erikoissairaanhoitoon pääsee, kun lähetteessä on tarvittavat tiedot. Myös lähetteen kirjoittajalla on osuutta asiaan. Ei kertaakaan ole palautettu eikä palauteta.
Lukekaa rivien välistä, ellei avaudu pahoittelen.
nro 119
Ap linjoilla? Mitä lääkäri sanoi?
Et ole vastannut siihen kysymykseen, että onko mies käynyt vain päivystyksessä vai ihan normivastaanotolla oireistaan?