mitä mieltä olet ihmisistä joilla on Downin syndrooma?
Vastausvaihtoehdot:
ihania
kivoja ja mukavia
neutraali
en välitä erityisemmin
vihaan
inhoan
pelkään
säälin
en osaa suhtautua
tunnen joitakin downeja ja mukavia ovat
Kommentit (40)
Sitä lajia on niin monenlaista tavalliset ihmiset ajattelee että ne on kaikki kuin jostakin tv-ohjelmasta tai penttikurikan nimppareista. Osaa jodutaan leikkaamaan moneen kertaan ja silti eivät eka syntymäpäiväänsä näe.
Osa taas on koko elämänsä laitoksessa eivät opi puhumaan eivätkä sisäsiisteiksi. Osa taas on älyllisesti normaalin rajoissa ja selviää kaikesta kuten tavalliset ihmiset.
On aika vaikeaa niputtaa tällaista joukkoa yhden mielipiteen alle.
Vierailija kirjoitti:
Neutraali. En tunne downeja lähemmin, yhden kanssa olen eläissäni joutunut olemaan tekemisissä ja se oli lapsena tarhassa. Kyseinen down oli aggressiivinen ja jouduin lähes päivittäin kestämään hänen kiusaamista. Hän haistatteli minulle, repi hiuksiani ja hiuksistani ponnaria jne. Toki tiedostan myös että downeja on erilaisia mutta eivät hekään kaikki oli niitä söpöjä päivänpaisteita. Mutta ei nyt yleisesti herätä ajatuksia suuntaan tai toiseen, niin kuin ei muistakaan ihmisistä.
Mateista en osaa sanoa, mutta kaikki Samit on läskejä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä kuin ihmisistä, joilla ei ole Downin syndroomaa.
Mulla sama, viihaan kaikkia tasapuolisesti, en voi olla rasisti, vaikka vihaan maahanmuuttajia, kun vihaan kaikkia muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neutraali. En tunne downeja lähemmin, yhden kanssa olen eläissäni joutunut olemaan tekemisissä ja se oli lapsena tarhassa. Kyseinen down oli aggressiivinen ja jouduin lähes päivittäin kestämään hänen kiusaamista. Hän haistatteli minulle, repi hiuksiani ja hiuksistani ponnaria jne. Toki tiedostan myös että downeja on erilaisia mutta eivät hekään kaikki oli niitä söpöjä päivänpaisteita. Mutta ei nyt yleisesti herätä ajatuksia suuntaan tai toiseen, niin kuin ei muistakaan ihmisistä.
Mateista en osaa sanoa, mutta kaikki Samit on läskejä.
Ku olin pieni nii meijän pihalla asu down nimeltä sami. Se oli vähä pönäkkä
Vierailija kirjoitti:
Sitä lajia on niin monenlaista tavalliset ihmiset ajattelee että ne on kaikki kuin jostakin tv-ohjelmasta tai penttikurikan nimppareista. Osaa jodutaan leikkaamaan moneen kertaan ja silti eivät eka syntymäpäiväänsä näe.
Osa taas on koko elämänsä laitoksessa eivät opi puhumaan eivätkä sisäsiisteiksi. Osa taas on älyllisesti normaalin rajoissa ja selviää kaikesta kuten tavalliset ihmiset.
On aika vaikeaa niputtaa tällaista joukkoa yhden mielipiteen alle.
PKN: ssä on vain yksi down.
Säälin koska heillä on oireyhtymä johon eräällä henkilöllä on pakkomielle.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on kenelläkään pakkomiellettä!
Ymmärrän olevani Ihminen, hyvin pieni sellainen, siksi ymmärrykseni ei riitä kaiken erilaisuuden käsittämiseen.
Viisaampaa on olla hiljaa, kun tietää niin Vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän olevani Ihminen, hyvin pieni sellainen, siksi ymmärrykseni ei riitä kaiken erilaisuuden käsittämiseen.
Viisaampaa on olla hiljaa, kun tietää niin Vähän.
Onneksi löytyy vielä kunnon ihmisiä!
Olin noin 10-vuotias, kun aikuinen down-mies yritti lähennellä bussissa. Kammo jäi.
Mua jotenkin säälittää niiden ulkonäkö. Sitten ne on kaikenlisäksi vielä lihavia. Ihmettelen että miksi downit on lihavia?
Ihan yhtä neutraali kuin muitakin tuntemattomia ihmisiä kohtaan.
Down -syndroomasta kärsivän ihmisen puhetta voi olla hankala ymmärtää, siksi tutustumiseen ehkä isompi kynnys.
Tietty useimpien tuntemattomien ihmisten kanssa tutustumiseen on melko iso kynnys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on kenelläkään pakkomiellettä!
Hennalla valitettavasti on.
T: Psykiatri
Vierailija kirjoitti:
Varmaan annetuista vaihtoehdoista neutraali. Sama koskee muita vammaisia, esim. aspergereita, sokeita, cp-ihmisiä jne.
Vamma ei ole luonnetta, ei ole oma valinta, joten olen ihan avointa ja ystävällistä mieltä. Samaa mieltä olen kaikista. Ihmisen pitää omalla käytöksellään osoittaa olevansa kusipää ennen kuin alan suhtautua häneen epäillen (kts. esim Terhi Kiemunki (ps)). Lähtökohtani on, että ihmiset ovat hyviä tyyppejä, silloinkin, kun he eivät ole samanlaisia kuin minä.
Nyt on kyllä niin ignorantti kommentti etten kerta kaikkiaan voi olla reagoimatta, anteeksi vain mutta olet täysin väärässä. Aspergerin syndrooma ei ole vamma, vaan neurologinen poikkeavuus, sillä on sekä hyvät että huonot puolensa, se on lievä autismin muoto, ei siis ollenkaan sama asia kuin kehitysvammaisuus. Kannattaisi vähän sivistää itseään ennen kuin avaa suunsa.
Vierailija kirjoitti:
Olin noin 10-vuotias, kun aikuinen down-mies yritti lähennellä bussissa. Kammo jäi.
Osasitko tuon ikäisenä tunnistaa, että oli juuri down?
Toivottavasti kysymyksen alunperin blogissaan esittäneelle ja kaikille downeille kävisi kuten Jeesukselle pitkänä perjantaina.