Mitä uutta kieltä alkaisit nyt opiskella?
Kommentit (22)
Mä alkaisin arabiaa, koska se on poikaystäväni äidinkieli.
arabiaa eli tulevaa äidinkieltämme.
En mitään, olen huono kielissä ja on pitänyt opiskella jo niin montaa kieltä: englantia, ruotsia, japania, latinaa, kreikkaa, hepreaa, latinaa, ranskaa. Näitä kaikkia olen opiskellut, osaa lukiossa ja osaa yliopistossa. Suomen lisäksi ainoa kieli jota voin sanoa oikeasti puhuvani on englanti.
Arabiaa, koska meinasin alkaa joitain vuosia sitten opiskelemaan sitä, mutta vihdoinkin viime tipassa espanjaan.
Korea myös kiinnostaisi.
Jos espanjaa ei lasketa, kun ehdin käydä aikoinaan alkeiskurssilla puoli vuotta, niin sitten ehkä portugalia tai kiinaa, hollanti voisi olla myös aika metkaa oppia. Näitä ei vaan ole pikkukaupungeista helppoa löytää.
Näitä, mitä olen vähän opiskellut, mutta unohtanut kaiken, on ranska ja venäjä espanjan lisäksi, mutta niitähän et kysynyt. Noita olisin ottanut, mutta ei ollut alkeiskursseja mulle sopivaan aikaan tai ei ollenkaan kansalaisopistossa tänä vuonna, sama saksasta ei ollut monena aiempana vuonna ollutta koulusaksan unohtaneille. Näitä on oikeasti tarkoitus aloittaa, mutta tätähän et kysynyt. Kerroin silti.
Vierailija kirjoitti:
En mitään, olen huono kielissä ja on pitänyt opiskella jo niin montaa kieltä: englantia, ruotsia, japania, latinaa, kreikkaa, hepreaa, latinaa, ranskaa. Näitä kaikkia olen opiskellut, osaa lukiossa ja osaa yliopistossa. Suomen lisäksi ainoa kieli jota voin sanoa oikeasti puhuvani on englanti.
Teologi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologi?
Juurikin sellainen! Latinan näytin mainitsevan kahdesti...
Japani tai korea. Kirjoitusmerkit kiinnostaa.
Rustia, Crystalia tai Elixiriä varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologi?
Juurikin sellainen! Latinan näytin mainitsevan kahdesti...
Opitko noilla muinaiskreikan ja latinan pakollisilla kursseilla "mitään"? Kun kuitenkin aika intensiivisiä ja nopeasti eteneviä ilmeisesti. Kysyn, koska ajattelin harrastusmielessä ottaa jomman kumman mutta hinta on avoimen kautta aika suolainen niin en turhaan viitsisi maksaa.
Ei kai nuo latinat ja japanit yms mitään uusia kieliä ole, tuhansia vuosia puhuttu.
Japania voisin opiskella. Voisin silloin katsoa hentaita, ilman englanninkielistä teksityksiä.
Latinan kursseista on ollut hyötyä työelämässä.
Ranskaa. Ymmärrän sitä vähän kun olen aikoinaan siskoni läksyjä kuulustellut.
Minua kiinnostaisi karjalan kieli.
Viittomakieltä varmaankin. Hyödyllinen taito.
Ehkä olisi kiva tutustua pohjoismaisiin kieliin (tanska, norja ja islanti) ja niiden eroavaisuuksiin ruotsista, mutta muuten haluaisin syventää aiemmin lukemiani kieliä. Jotkut tosi alkeellisella tasollaa. Viimeksi olen uusina kielinä käynyt vähän läpi japani, kiinaa ja arabiaa.
Englanti ja espanja ovat parhaiten hallussa sitten ruotsi ja ranska. Ranskasta olen nyt kerrannut monta viikkoa kielioppi ja sanoja netistä sekä yrittänyt vähän lukea lehtiä. Niiden jälkeen tulevat samalla tasolla italia, portugali ja saksa. Viimeisimpänä venäjä, kreikka ja hollanti.
En ole kielinero vaan kielet ovat aina kiinnostaneet välillä enemmän välillä vähemmän.
Olen ihastunut islantiin, kun Yleltä on tullut paljon islantilaisia sarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Viittomakieltä varmaankin. Hyödyllinen taito.
Ei ole kyllä kovin hyödyllinen. Muistaakseni Suomessa on noin 10 000 viittomakielistä, jos lasketaan myös sitä koulussa oppineet. Ja ulkomailla on omat viittomansa.
Espanjaa. Olemme ajatelleet kenties joskus ostaa sieltä kakkoskodin.