Mitä uutta kieltä alkaisit nyt opiskella?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitään, olen huono kielissä ja on pitänyt opiskella jo niin montaa kieltä: englantia, ruotsia, japania, latinaa, kreikkaa, hepreaa, latinaa, ranskaa. Näitä kaikkia olen opiskellut, osaa lukiossa ja osaa yliopistossa. Suomen lisäksi ainoa kieli jota voin sanoa oikeasti puhuvani on englanti.
Teologi?
Juurikin sellainen! Latinan näytin mainitsevan kahdesti...
Opitko noilla muinaiskreikan ja latinan pakollisilla kursseilla "mitään"? Kun kuitenkin aika intensiivisiä ja nopeasti eteneviä ilmeisesti. Kysyn, koska ajattelin harrastusmielessä ottaa jomman kumman mutta hinta on avoimen kautta aika suolainen niin en turhaan viitsisi maksaa.
Meillä muinaiskreikan kurssi oli aika pitkä (10op), ja sen aikana oppi paljon sanastoa joka on varmasti ollut tarpeellista 2000 vuotta sitten. En kuitenkaan osaisi esimerkiksi kysyä "miten voit?" tai oikein muutakaan yksinkertaista asiaa muinaiskreikaksi, vaan lauseet ovat lähinnä laatua "pellolla oli aasi orjattaren kanssa". Sanastoa, kirjaimiston ja kielioppia oppi paljon, mutta tosiaan se sanasto ei ole kovin nykyaikaista :) Lausumista ei käyty läpi paljoakaan.
Latinan kurssin koin hyödylliseksi, vaikka sanastoa ei paljoa opiskeltukkaan. Oli mielenkiintoista huomata, kuinka monet englannin, ruotsin ja suomenkin sanat ovat peräisin latinasta!
Kiina ja espanja. Kiina siksi, että sen ymmärtäminen avaisi (ainakin minulle) aivan uuden maailman. Mutta tuskin toteutuu, koska on sen verran vaikeaa. Espanja siksi, koska se on helppo opetella, ja ranskaa ja portugalia jo osaan. Italia ei kielen pienuuden vuoksi varsinaisesti houkuta opiskella, vaikka kaunis kieli ja maa onkin.