Kainalon turvonnut imusolmuke
Onko muilla ikinä ollut kokemusta? Kysymyksessä siis pieni, yksittäinen, n. 6 mm, pitkulainen, liikkuva imusolmuke, jonka tunsin kerran vahingossa kainalossa. Kävin ultrassa, jossa vahvistettiin, että se on nomaalirakenteinen ja rasvaniduksellinen, eikä rintarauhasessa todettu mitään poikkeavaa myöskään. Samoin palpoidessa ei rinnassa ei tunnu mitään poikkeavaa (minä en tunne, eikä lääkäri tai radiologikaan tuntenut). Rintani ovat pienet ja kiinteytensä menettäneet eli siinä mielessä tunnustelu on sangen helppoa.
Mitä sanoo Av-raati?, olisiko mammografia vielä paikallaan? Olen alle 30
Kommentit (11)
No jos ei lääkäri löytänyt mitään niin tuskimpa me osataan täällä auttaa.. Voi tsiisus
No jos se on normaaliksi todettu niin se on normaali :) Näin myös itselläni, tosin mulla imusolmukkeet tuntuvat lähes kaikki kun kokeilee (olen todella hoikka ja lääkärin mielestä se on normaalia). Kaulalla on yksi isompi, joka on ultrattu ja todettu aivan normaaliksi imusolmukkeeksi. Itse luotan tuohon ultraan, vaikka välillä hypokondria nostaakin päätään. Uskon ettei sulla ole mitään hätää! :)
Vierailija kirjoitti:
No jos se on normaaliksi todettu niin se on normaali :) Näin myös itselläni, tosin mulla imusolmukkeet tuntuvat lähes kaikki kun kokeilee (olen todella hoikka ja lääkärin mielestä se on normaalia). Kaulalla on yksi isompi, joka on ultrattu ja todettu aivan normaaliksi imusolmukkeeksi. Itse luotan tuohon ultraan, vaikka välillä hypokondria nostaakin päätään. Uskon ettei sulla ole mitään hätää! :)
Niin, kaipa se näin on. Sinullako tuntuu siis myös kainalossa? Itselläni on joskus ollut kaulalla myös, mutten jotenkaan osannut silloin huolestua, kun kaulan imusolmukkeiden turpoaminen sopii paremmin flunssaan tms. Ihmettelen, mikä kainalon imusolmukkeen on saanut laajenemaan ja tällöin sitä on taipumus pelätä :p -Ap-
Vierailija kirjoitti:
No jos ei lääkäri löytänyt mitään niin tuskimpa me osataan täällä auttaa.. Voi tsiisus
En kaivannut apua vaan kokemuksia ja mielipidettä, mennäkö vielä mammoon. TuskiNpa minä kuvittelin, että nyt suoraa diagnoosia joku tätä kautta osaisi antaa. Pura teiniangstisi vaikka mutsiisi. -Ap-
Itselläni imusolmukkeet turpoilee millon sattuu, ihan varhaisteinistä asti. Rinnat on tutkittu eikä mitään ihmeellistä ole löytynyt.
Ole ihan rauhassa. Yksittäinen turvonnut imusolmuke, jota on tutkittu paljon, on erittäin suurella todennäköisyydellä ihan harmiton. Syitä on lukuisia miksi se voi olla nyt turvoksissa. Mammografiassa sinulle tuskin selviää mitään uutta, koska ultraääni on otettu. Hengitä :)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni imusolmukkeet turpoilee millon sattuu, ihan varhaisteinistä asti. Rinnat on tutkittu eikä mitään ihmeellistä ole löytynyt.
Ole ihan rauhassa. Yksittäinen turvonnut imusolmuke, jota on tutkittu paljon, on erittäin suurella todennäköisyydellä ihan harmiton. Syitä on lukuisia miksi se voi olla nyt turvoksissa. Mammografiassa sinulle tuskin selviää mitään uutta, koska ultraääni on otettu. Hengitä :)
Kiitos rohkaisusta :) Asiaa ei tietenkään auta, että muljauttelen sitä koko ajan ja kokeilen, vieläkö se on siellä ja vieläkö se on siellä. 😖 Pitäisi vain osata antaa olla sen rauhassa -Ap-
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla ikinä ollut kokemusta? Kysymyksessä siis pieni, yksittäinen, n. 6 mm, pitkulainen, liikkuva imusolmuke, jonka tunsin kerran vahingossa kainalossa. Kävin ultrassa, jossa vahvistettiin, että se on nomaalirakenteinen ja rasvaniduksellinen, eikä rintarauhasessa todettu mitään poikkeavaa myöskään. Samoin palpoidessa ei rinnassa ei tunnu mitään poikkeavaa (minä en tunne, eikä lääkäri tai radiologikaan tuntenut). Rintani ovat pienet ja kiinteytensä menettäneet eli siinä mielessä tunnustelu on sangen helppoa.
Mitä sanoo Av-raati?, olisiko mammografia vielä paikallaan? Olen alle 30
Koon ja ultran tuloksen perusteella täysin normaali löydös. Yleensä se, että imusolmukkeen ydin tutkimuksissa on rasvaa (se "rasvaidus") kertoo jo sen, että kyseessä normaali tilanne. Ja kun rinnoissakaan ei mitään tunnu, niin ei vaikuta että olisi mitään poikkeavaa missään.
Jos huomaat kuitenkin että stressaat asiasta, niin mene ihmeessä mammografiaan, että saat mielenrauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoo Av-raati?, olisiko mammografia vielä paikallaan? Olen alle 30Koon ja ultran tuloksen perusteella täysin normaali löydös. Yleensä se, että imusolmukkeen ydin tutkimuksissa on rasvaa (se "rasvaidus") kertoo jo sen, että kyseessä normaali tilanne. Ja kun rinnoissakaan ei mitään tunnu, niin ei vaikuta että olisi mitään poikkeavaa missään.
Jos huomaat kuitenkin että stressaat asiasta, niin mene ihmeessä mammografiaan, että saat mielenrauhan.
Näin olen ymmärtänyt, että rasvaydin puhuisi hyvänlaatuisuuden puolesta. Mietin vain, että onkohan sillä rasvaniduksella sitten tapana hävitä, mikäli imusolmuke taistelee esimerkiksi syöpäsoluja vastaan. Toisaalta tosiaan, kun ei rinnassa mitään näkynyt.. Inhoan kaiken maailman epämääräisiä pahkuroita :/
-Ap-
Suositteliko joku sinulle mammografiaa? Jos ei, niin asia on tutkittu ja hyvänlaatuiseksi, peräti normaaliksi todettu ja lopetat sen patin tunnustelun ja asiasta huolehtimisen. Siitä jatkuvasta räpläyksestä se vain kipeytyy, ärtyy ja oikeasti turpoaa. Kuukautisten jälkeen kerran kuussa saat tunnustella rinnat ja kainalot.
T. Toinen palpoija
Vierailija kirjoitti:
Suositteliko joku sinulle mammografiaa? Jos ei, niin asia on tutkittu ja hyvänlaatuiseksi, peräti normaaliksi todettu ja lopetat sen patin tunnustelun ja asiasta huolehtimisen. Siitä jatkuvasta räpläyksestä se vain kipeytyy, ärtyy ja oikeasti turpoaa. Kuukautisten jälkeen kerran kuussa saat tunnustella rinnat ja kainalot.
T. Toinen palpoija
Ei suositellut. Samaa oikeastaan sanottiin, mitä sinä nyt: oma tarkkailu kerran kk ja imusolmuke on pieni (n. 6mm) ja "normaalirakenteinen" Oikeastaan tuskin edes kyselisin täällä, ellei eräs kaverini olisi pelotellut, että kainalon imusolmukkeet eivät suurinpiirtein ikinä reagoi ilman rintasyöpää. Alkuun viittasin kintaalla, mutta alkoi sitten kumminkin pyörimään mielessä 😕 Hän ei kuitenkaan ole todellakaan mikään lääkäri, joten ehkä nyt teidän rohkaisemana yritän jättää asian mielestäni :) -Ap-
Up