Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naiset syrjivät kauniita naisia työhönotossa

Vierailija
24.03.2016 |

http://www.economist.com/node/21551535

Nainen on naiselle susi, kannattaa miettiä onko sinua mahdollisesti syrjitty ulkonäkösi takia jos rekrytoija on nainen.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin rehellisesti myöntää, että olen työllistynyt monta kertaa ulkonäköni takia. En mikään missitason kaunotar ole, mutta ihan perusnätti ja sporttinen. Työskentelen miesvaltaisella alalla ja esimerkiksi viime kesänä sain työpaikan sillä perusteella, että olen nainen. En valita, koska tuon työn ansiosta sain nykyisen vakituisen paikkani.

Syrjintää taas en ole kyllä huomannut, vaikka haastattelija olisi ollut nainen.

Ethän sinä sitä huomaa, sen huomaa ainoastaan jos tehdään niinkuin tutkimuksessa, jossa naiset selkeästi syrjivät kauniita naisia. Eli kauniiden naisten on syytä olla tarkkana ettei heitä syrjitä ulkonäkönsä takia, jos työhönottaja on nainen, sitä näköjään tapahtuu.

Vierailija
22/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syyt kateus ja kauniit naiset koetaan uhaksi ja kilpailuksi. 

Näin erityisesti silloin, jos firman ylin pomo on mies. Rumemmat naiset pelkäävät, että kauniimpi heikentää heidän urakehitystään tai vie pomon huomion tms.

Toinen kateuden muoto mihin olen törmännyt, on katkeroituneiden sinkkunaisten kateus. Kateus siitä, että vien potentiaaliset mieskandidaatit heidän nenän edestään. Kyllä, näin minulle on myös sanottu ihan suoraan päin naamaa, että sen takia kanssani ei voi esim. käydä lounaalla, kun vien miesten huomion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Minulla on serkku joka on ihan mielettömän kaunis, ihan kuin malli! Saisi varmasti töitäkin mallina mutta hänellä on huono omatunto ja itsevarmuus puuttuu. On hakenut töitä ihan puhelinmyynnistä alkaen, ja jokaisessa haastattelussa kun on ollut nainen on kohtelu ollut sikamaista. Monet itkut hän on itkenyt miten kurjalle se tuntuu.

Vierailija
25/26 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä sellaisessa viestintäfirmassa, missä äly ja luovuus ovat tärkeitä. Itse menen mieluummin pipo päässä ja hupparissa asiakkaan luo kuin jakkupuvusssa. Pojat palkkasi meille kimulin, jolla on perseeseen asti blondattu ja hamppuinen missitukka, tekoripset, Angry Birds-tyyliset, valtavat ihoon maalatut kulmakarvat, kilo meikkiä ja keski-ikäisen businessnaisen pukeutuminen. Tietysti myös rakennekynnet ja valtavasti halpoja muovikoruja. Ihminen on kiinnostunut vain omasta ulkonäöstään ja puhuu vain omasta ulkonäöstään. Aika vaikea asiakkaiden on uskoa, että sillä on myös aivot, kun kaikki jää halvan ulkokuoren alle. (tervetuloa alapeukut) 

Tämä on mielestäni vastenmielinen piirre suomalaisessa asenneilmapiirissä, että naisen on oltava "hyvä jätkä" ja näytettävä mahdollisimman äijältä ollakseen uskottava. Monet "feministit" halventavat stereotypisen naisellisia tapoja ikään kuin perinteisesti naiselliseksi mielletyt ominaisuudet olisivat huonompia asioita kuin miehekkyys. Suttuinen, liiallinen meikki ja yliampuva pukeutuminen on toki useimpien mielestä mautonta, mutta mautonta on myös asiakkaan tapaaminen hupparissa ja pipo päässä. Huono tyylitaju ei mielestäni liity kuitenkaan ammattitaitoon, eikä pitäisikään liittyä. On kuitenkin surullista, että Suomessa "äijämäinen" mauttomuus on sosiaalisesti hyväksytympää kuin "akkamainen", ja jälkimmäisen perusteella on hyväksyttävää vetää johtopäätöksiä tämän ammattitaidosta, kun taas edellämainitun perusteella ei. 

Kirjoitit ko. naisen olevan kiinnostunut vain omasta ulkonäöstään. Suoriutuuko hän sitten kehnosti työstään? Sinänsä ihmettelen sitä, miksi vaikkapa meikkaus ja pukeutuminen olisivat vähemmän jaloja kiinnostuksenkohteita kuin jotkin miehisemmät harrastukset, kuten pelaaminen. Lisäksi kirjoitit, että asiakkaiden on vaikea uskoa naisen halvan ulkokuoren vuoksi, että tällä on myös aivot. Tämä kuvastaa lähinnä kyseisten asiakkaiden ennakkoluuloisuutta ja ahdasmielisyyttä sekä ammattitaidottomuutta, mikäli he eivät kykene tunnistamaan oikeaa osaamista ja puhumaan asioista asioina. 

Tasa-arvo on sitä, että jokaisella on sukupuolesta riippumatta valinnanvaraa sen suhteen, kuinka haluavat elämänsä elää. Tasa-arvo ei ole sitä, että kaikki naisille miehiä tyypillisempi leimataan automaattisesti bimbomaiseksi ja huonommaksi. Se ei ole sitä, että mauttomasti pukeutuvaa tekoripsi-irtolisäke-naista saa pitää ulkonäkönsä vuoksi muita kyvyttömpänä, jos samalla meikkaamattomat, hapsutukkaiset, paskaisissa pipoissa ja rönttövaatteissa laahustavat naiset ja miehet ovat olevinaan uskottavia.

Nimim. nainen it-alalla

Vierailija
26/26 |
05.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaan vaan yritykseeni Suomalaisia Elovena naisia. Miehiä, varsinkaan ulkomailta onneaan tänne tulleita keeliillä fiksattuja en ota ollenkaan. Työnantajana en suoraan voi kieltäytyä työhaastattelusta, mutta aina joku syy keksitään ettei ole sopiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi