Hajusteallergia ja shampoot yms?
Eli voiko hajustettuja shampoita, dödöjä, meikkejä yms käyttää hajusteallergikon seurassa? Hajuvettä ei ainakaan voi, mutta mites muu kosmetiikka? Treffit on tulossa allergikon kanssa..
Kommentit (17)
Mitä tuotteita olisit käyttämässä? :)
Niin ja suihkutettava dödö on riskaabelimpi kuin stick tai roll on.
Riippuu tosiaan ihan kuinka vakava hajusteyliherkkyys hänellä on ja kuinka paljon laitat esim. deodoranttia. Toiset hajusteet voi myös aiheuttaa pahempia oireita kuin toiset.
No hajuvesi on pahin, mutta hiuslakka ja muut spraytuotteet ainakin ärsyttävät minuakin hajusteyliherkkänä. Mutta jos shampoo on voimakkaasti hajustettu, niin kyllähän se niissä hiuksissa haisee pitkään vaikka yleensä shampoo huuhdellaan pois. Ja jos on tarkoitus treffeillä päästä edes jonkinlaiselle lähietäisyydelle...
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä shampoota, kun pidän hyväntuoksuisista shampoista. Dödö mulla taitaa olla tälläkin hetkellä hajustamaton.
Mahdollisimman neutraalit hajut. Peset itsesi, se riittää. Voimakkaat hajut aiheuttavat todella pahoja reaktioita, voi mennä vatsa sekaisin, päässä "humahtaa" jne. Hienoa, että otat asian tosissaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähinnä shampoota, kun pidän hyväntuoksuisista shampoista. Dödö mulla taitaa olla tälläkin hetkellä hajustamaton.
TIGI on ainakin tappavaa. Auki olevat hiukset kun heilahtavat vähänkin, niin tuoksupilvi pelmahtaa vielä seuraavanakin päivänä. T: Perheessä astmaatikko ja teinitytär :D
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman neutraalit hajut. Peset itsesi, se riittää. Voimakkaat hajut aiheuttavat todella pahoja reaktioita, voi mennä vatsa sekaisin, päässä "humahtaa" jne. Hienoa, että otat asian tosissaan!
Okei. No, täytyy etsiä joku hajustamaton shampoo. :)
En halua aiheuttaa toiselle mitään kohtausta..
Parfyymit ovat pahimpia. Kannattaa käyttää hyvin kevyellä kädellä tai jättää se pois kokonaan. Mulla saattaa alkaa silmät vuotaa tai päänsärky miehen partavedestä, vaikka en edes koske häneen. Yksi vanhempien rouvien suosikkituoksu saa mulle hetkessä hirveän jysärin. Pahinta tällä hetkellä tuntuu olevan joku hajustettu huuhteluaine?, olisko joku uusi tuoksu, jota moni tuntuu käyttävän. Yleensä tuoksuja pääsee aika hyvin karkuun paikkaa vaihtamalla, mutta treffit on vähän eri asia :) Hajusteallergia on niin monitahoinen juttu, että sen kanssa on vaan elettävä ja valittava sopivat tuotteet. Itselläni on viivästynyt kosketusallergia, jos esim nukun ystävien luona hajustetuissa lakanoissa, vuorokauden päästä mulla saattaa olla ihottumaa ympäriinsä. Se lähtee nopeasti pois, joten en ole heitä tällä asialla vaivannut. Oma valinta. Joillekin tulee hajusteista vakavia oireita, nielu turpoaa tms. Itse olen toistaiseksi päässyt aika vähällä.
Tekee pahaa hajustettujen pyykinpesuaineiden tuoksu. Voithan kysyä minkälaiset asiat herkistävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi :) hajustetut pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet aiheuttaa ainakin minulle oireita. Tämä mailma on niin täynnä hajusteita, ettei sitä edes huomaa ennen kun omalle kohdalle sattuu.
Pese vaatteesi hajusteettomalla pyykinpesuaineella. Hajusteettomia shampoita on varmaan monilla merkeillä, itse käytän ihan ruokasoodaa hiustenpesuun. Ihon pesen (Coop) Xtra -suihkusaippualla. Jos tarvitset hiuskiinnettä tms., ainakin Erisan-merkkinen on hajusteeton. Mineraalikivideodorantti on ainakin tuoksutonta ja myös terveellisin vaihtoehto itsellesi.
Itsellä jonkinasteinen hajusteallergia, mutta olen lukenut että joillakin hajusteallergikoilla pahimmat reaktiot voivat tulla nimenomaan niistä lievimmistä hajusteista, eli se hajun voimakkuus ei välttämättä ole ratkaisevin tekijä.
Niin että jos olet ekoille treffeille menossa ja tarkoitus olisi tehdä toiseen vaikutus, niin pelaisin varman päälle. Sitäpaitsi ne kuuluisat feromonit vain peittyvät jos haiset jollekin luonnottomalle hajusteelle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen itse hajusteyliherkkä, mutta joissakin tuotteissa on kiva, että on hieman tuoksua (joka peittää muiden shampoon raaka-aineiden hajut). Mulle sopii shampoot, joissa ei ole pahiten allergisoivia/ärsyttäviä hajusteita kuten XZ Aito (puolukan kuva) ja XZ vihreä omena.
Sitten on tietysti Erisanin yms. täysin hajusteettomat shampoot.
Jatka normaalia elämääs ja käske moisen hysteerikon mennä nuppitohtorille
15: sit kun sulla joskus ehkä turpoaa kurkku kiinni ihan hetkessä, muistele lämmöllä kauniita sanojasi
Kyllä, pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet on hankalia. Joitakin pesuaineita käyttävien ympärillä on valtaisa hajupilvi ja esim mummoni, jolla on sama vaiva, ei voi mennä ulos, kun naapuri kuivaa pyykkejä telineessä. Hajupilvi oikein leviää tuulessa taloyhtiön pihalla.
Jos ne eivät kovin voimakkaita ole. Hiuslakka ainakin jää leijumaan pitkäksi aikaa. Meikkien en usko vaikuttavan, mutta varsinkin, jos sulla on hiukset auki, shampoon ja hoitoaineen tuoksu leijailee aina päätä liikuttaessa.
Hajusteherkkyyttäkin on monentasoista.