Stevian kauheus
Tein äsken suklaakakun, jossa käytin ensimmäisen kerran stevia-jauhetta. Siitä tuli niin karmean makuista ja hajuista, että kuolisin ennen kuin söisin sen. Hävettää naapureiden takia, että kodistani tulee niin järkyttävä katku. Vaikka olen tuulettanut viimeisen tunnin ajan (kaikki lävet auki), kämpässä haisee edelleen kuin jossain kemian labrassa, jossa testi on epäonnistunut ja vallitsee räjähdysvaara.
Yksi kysymys jää aatoksiini tämän kaaoksen ja tuhon keskellä: miten kukaan pystyy käyttämään steviaa? Ihmettelen tätä ihan rehellisesti.
Silmiini melkein kihosivat liikutuksen kyyneleet, kun laitoin kakkutarvikkeet takaisin kaappiin ja näin sillä vanhan kunnon taloussokerin, joka nöyränä odotti hyllyllä, että palaan aivottomilta harharetkiltäni sen ääreen.
Kommentit (27)
Annoin stevialle toisen mahdollisuuden ja ostin tänään kaupasta kokeeksi stevialla makeutettua lakritsia (Halvan pikku pussi sokeritonta lakritsia, "makeutettu stevia-kasvista valmistetulla aineella"), koska yksi kommentoija tässä ketjussa mainitsi stevia-lakun olevan hyvää.
Oma tuomioni: lakritsin makeutuksena se todella toimii ihan hyvin! En maista mitään pahaa sivumakua stevia-lakritsista, ehkä siksi, että lakritsin ominaismaku on valmiiksi erikoinen ja voimakas?
Hyvä tietää, että on olemassa jokin makeinen, joka ei sisällä sokeria ja joka on maukasta. Kovin pieni tuo pussi on, 90g – syön sen hetkessä! Täytyy tutkia ostoskuitista, mikäli se on minulla vielä tallessa, että kuinka paljon pussista pulitin. En ikinä katso hintoja kaupassa.
Toisaalta on muistettava, että lakritsi sisältää vehnäjauhoja, joka on myös ns. nopea hiilihydraatti, joten ihan puhdas pulmunen verensokerin kannalta ei ole tuo stevia-lakritsikaan...
ap.
Jooh sitä oon ihmetellyt kuka ostaa stevialla makeutettuja juttuja kun kaikki mitä kokeilen, maistuu ihan kaamealta. Salmiakki ehkä voi olla ok, mutta mulla on jotain stevialla makeutettua proteiinipannarijauhetta ja vaikee saada alas... Pakko syödä kuitenkin kun en halua heittää ruokaa roskiin. :D samoin kaikki juomat mitä oon maistanut, sama kaamea ekstra voimakas jälkimaku. Miksi näitä tuotteita on niin paljon, kuka niitä oikein käyttää?
Lihavat yrittää tehdä vähempikalorisia kakkuja ilan ahmintaa varten ?
Kookossokeri on useimmissa tapauksissa hyvä vaihtoehto valkoiselle sokerille. Aivan kaikkiin leivonnaisiin sitä ei voi käyttää koska on niin karkeaa. Lisäksi se on terveellistä, eikä aiheuta vatsavaivoja kuten koivusokeri.
Silloin kun Stevia tuli, ostin sillä mahdutettua limsaa. Pullon juotuani oksensin rajusti. Se riitti sitä lajia.
Stevia on parasta. Sokeri aiheuttaa minulla nopeasti migreenin, joten käytän aamukahvissanikin vihreää stevia-jauhetta. On hyvää!
Makeutan melkein ämpärillisen kermaa + rahkaa veitsen kärjellisellä steviaa. Laittamasi määrä kuulostaa todella suurelta! Voisi selittää pahan maun.