Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Stevian kauheus

Vierailija
23.03.2016 |

Tein äsken suklaakakun, jossa käytin ensimmäisen kerran stevia-jauhetta. Siitä tuli niin karmean makuista ja hajuista, että kuolisin ennen kuin söisin sen. Hävettää naapureiden takia, että kodistani tulee niin järkyttävä katku. Vaikka olen tuulettanut viimeisen tunnin ajan (kaikki lävet auki), kämpässä haisee edelleen kuin jossain kemian labrassa, jossa testi on epäonnistunut ja vallitsee räjähdysvaara.

Yksi kysymys jää aatoksiini tämän kaaoksen ja tuhon keskellä: miten kukaan pystyy käyttämään steviaa? Ihmettelen tätä ihan rehellisesti.

Silmiini melkein kihosivat liikutuksen kyyneleet, kun laitoin kakkutarvikkeet takaisin kaappiin ja näin sillä vanhan kunnon taloussokerin, joka nöyränä odotti hyllyllä, että palaan aivottomilta harharetkiltäni sen ääreen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevia on kitkerää ja ainakin minä maistan sen heti kaikkialta, mihin sitä on käytetty. Tulin samaan tulokseen kuin ap: ihana taloussokeri. Eihän sitä tarvitse kiloa lisätä kokkauksiinsa.

Vierailija
2/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevia on saatana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jauhe on jotain ihan hirveää. Käytän ainoastaan nestemäistä steviaa vaniljan maulla, saa mm. Ruohonjuuresta. Ei mitään pahaa makua ollenkaan. Ostamani jauhe sai pannukakun maistumaan Sertolta!

Vierailija
4/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit laittaa vähän liikaa?

Vierailija
5/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevia on monta kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri. Täytyy käyttää varovasti.

Minäkin kokeilin joskus, muttei minusta sen käyttäjää tullut.

Kookossokeria, hunajaa ja vaahterasiirappia käytän nykyisin sekä tuoreita taateleita.

🐰🐥🐔

Vierailija
6/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Mikä oli syynä käyttää steviaa?

Vierailija
7/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stevia on saatana.

Oh hoh.

Vierailija
8/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia määriä oikein kaadoit steviaa leipomukseesi? Omissa leipomuksissani se i maistu juuri lainkaan.

Vierailija
9/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia määriä oikein kaadoit steviaa leipomukseesi? Omissa leipomuksissani se i maistu juuri lainkaan.

Ilmeisesti myös päivittäistavara käyttää sitä sitten tuotteissaan liikaa, koska kaikki steviaa sisältävät tuotteet ovat kitkeriä ja se maku jää suuhun pitkäksi aikaa. 

Vierailija
10/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt leivonnassa koskaan joten en tiedä miten käyttäytyy uunissa. Sen sijaan stevia-salmiakkeja (Nellie dellies salty liquorice) syön ja ovat mielestäni tosi hyviä.

Vierailija
11/27 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sitä laittaa saman verran kuin sokeria normaalisti, niin varmaan onkin aika hirveää.

Vierailija
12/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin itse asiassa vähemmän kuin ohjeessa neuvottiin. Ohje oli siis tehty nimenomaan stevian käyttöä varten, ja siinä kehotettiin laittamaan stevia-jauhetta 1/2 cup ( 1cup on 2,4 dl eli siitä puolet on 1,2 dl). Ohje oli amerikkalainen. Tiesin, että stevia on erittäin makeaa, joten vähensin ohjeen määrää huomattavasti, laitoin sitä n. puoli desiä ja sen lisäksi n. puoli desiä tomusokeria.

Kuten aloitusviestissäni totesin, haju ja maku oli järkyttävä, ei niinkään ylimakea, vaan ainoastaan kitkerä ja luonnoton.

Ehkä jotkut ihmiset eivät maista stevian sivumakua, ja jotkut taas, kuten minä, maistaa sen hyvin tarkasti? Ihmisillähän on eri määrä erilaisia makunystyjä kielen pinnalla.

ap.

Vierailija
13/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin itse asiassa vähemmän kuin ohjeessa neuvottiin. Ohje oli siis tehty nimenomaan stevian käyttöä varten, ja siinä kehotettiin laittamaan stevia-jauhetta 1/2 cup ( 1cup on 2,4 dl eli siitä puolet on 1,2 dl). Ohje oli amerikkalainen. Tiesin, että stevia on erittäin makeaa, joten vähensin ohjeen määrää huomattavasti, laitoin sitä n. puoli desiä ja sen lisäksi n. puoli desiä tomusokeria.

Kuten aloitusviestissäni totesin, haju ja maku oli järkyttävä, ei niinkään ylimakea, vaan ainoastaan kitkerä ja luonnoton.

Ehkä jotkut ihmiset eivät maista stevian sivumakua, ja jotkut taas, kuten minä, maistaa sen hyvin tarkasti? Ihmisillähän on eri määrä erilaisia makunystyjä kielen pinnalla.

ap.

Steviaa myydään monenlaisina versioina. Ihan pelkkä stevia jauhe on vahvaa ja kitkerää. Sitten saa versioita, joissa on jotain jatkeainetta annostelun helpottamiseksi. 

Olen tehnyt kolmen litran jäätelöreseptiä puhtaalla stevialla. Sitä ei voi laittaa kuin puoli teelusikallista siihen määrään. Sokeria käytän reilu puoli desiä siihen reseptiin. 

Tarkista onko steviaasi jatkettu vai onko se ihan vain steviaa. Tuo 1,2 desiä on todella paljon ja sen on melkein pakko tarkoittaa steviaa, joka on jatkettu vastaamaan sokerin annostelua.

Vierailija
14/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevianhan piti olla paremman makuista ja vähemmän epäterveellistä kuin sakariinit ja aspartaamit jne.

Vierailija
15/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös yksi kahvikuppi (one cup) ole 1, 5 dl? Olisko sitä kuitenkin pitänyt laittaa vaan puolet tuosta laittamastasi määrästä eli 0, 75 dl?

Vierailija
16/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Steviaa myydään monenlaisina versioina. Ihan pelkkä stevia jauhe on vahvaa ja kitkerää. Sitten saa versioita, joissa on jotain jatkeainetta annostelun helpottamiseksi. 

Olen tehnyt kolmen litran jäätelöreseptiä puhtaalla stevialla. Sitä ei voi laittaa kuin puoli teelusikallista siihen määrään. Sokeria käytän reilu puoli desiä siihen reseptiin. 

Tarkista onko steviaasi jatkettu vai onko se ihan vain steviaa. Tuo 1,2 desiä on todella paljon ja sen on melkein pakko tarkoittaa steviaa, joka on jatkettu vastaamaan sokerin annostelua.

Tiedän toki, että on olemassa steviaa, joka sisältää "täyteaineita", mutta tuossa ohjeessa luki vain "stevia powder" eikä esim. "stevia sugar". Ohjeen laatija ei tiennyt eroa?

Voisiko joku linkata vaikka tähän ketjuun jonkin leivontaohjeen, jossa stevialla tarkoitetaan nimenomaan puhdasta stevia-jauhetta? Ehkä yritän sillä sitten uudelleen.

ap.

Vierailija
17/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös yksi kahvikuppi (one cup) ole 1, 5 dl? Olisko sitä kuitenkin pitänyt laittaa vaan puolet tuosta laittamastasi määrästä eli 0, 75 dl?

Ainakin amerikkalaisissa leivontaohjeissa cup on 2,4dl. Ja vaikkei olisi niin olisihan ap mitannut muutkin väärin eli suhteet olisi kuitenkin oikein.

Vierailija
18/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Tiedän toki, että on olemassa steviaa, joka sisältää "täyteaineita", mutta tuossa ohjeessa luki vain "stevia powder" eikä esim. "stevia sugar". Ohjeen laatija ei tiennyt eroa?

Voisiko joku linkata vaikka tähän ketjuun jonkin leivontaohjeen, jossa stevialla tarkoitetaan nimenomaan puhdasta stevia-jauhetta? Ehkä yritän sillä sitten uudelleen.

ap.

En nimittäin itse enää luota netistä löytyviin ohjeisiin eikä ostamassani stevia-pussissa ole mitään ohjetta. Joten jos joku on kokeillut ja havainnut hyväksi ohjeen, jossa käytetään puhdasta stevia-jauhetta, niin olisi kiva, jos saisi linkin ohjeeseen.

ap.

Vierailija
19/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt steviaa ainoastaan banaanikakun leivonnassa. Tuohon tavallisen leivävuoan kokoiseen kakkuun tulee steviaa yksi teelusikallinen. Ei maistu kitkeryys läpi. Teehen laitan steviaa ihan pienen nuppineulan pään kokoisen määrän teelusikan kärjellä.

Vierailija
20/27 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Kasvatin itse innostuneena steviaa... Mutta käyttöä en ole sille löytänyt, sillä se saa kaiken maistumaan jotenkin pula-ajan sakariinilta.

(En kyllä tiedä miltä sakariini maistuu. Luulisin, että stevialta - eli kitkerähköltä, kovalta ja metalliselta.) 😕