Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harrastatteko luovaa kirjoittamista?

Vierailija
23.03.2016 |

Työttömäksi jäätyäni olen alkanut harrastaa luovaa kirjoittamista. Aloitin romaanin käsikirjoittamisen, mutta se jäi kesken :-) Nyt kirjoittelen lyhyempiä tarinoita.

Mistä te muut kirjoitusharrastajat saatte inspiksiä? Kuinka usein kirjoitatte ja kuinka paljon kerralla suunnilleen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt pari asiaa.

Suosittelen kirjoittamaan joka arkipäivä ja useamman tunnin kerrallaan mikäli sinulla on vähänkään vakavampia tavoitteita. Varaa kirjoittamiselle aika ja yritä pitää huolta, että saat olla rauhassa. 2000 sanaa on järkevä päivätavoite. Tästä kannattaa pitää kiinni vaikka "inspiraatiota" ei olisi.

Kirjoittamista oppii vain kirjoittamalla ja lisäksi lukemalla. Kannattaa lukea paljon ja erilaisia kirjoja. Klassikkoihin tutustuminen ei ole haitaksi.

Kun saat jotain valmiiksi laita se jäähtymään. Vähintäänkin useammaksi päiväksi. Romaanin suhteen jopa muutamaksi viikoksi. Sitten luet tekstisi uudestaan "punakynää" käyttäen. Etsi kirjoitusvirheitä, tautologioita, epäloogisuuksia, turhaa lässytystä, turhia kirosanoja sekä turhaa kuvailua.

Jos dialogisi ei välitä tunnesisältöä kontekstin kautta korjaa sitä ("Tule tänne!", Pekka huusi raivostuneesti.) 

Jos dialogisi vaatii toimiakseen kirosanoja, korjaa sitä ("Voi perkeleen saatana!", Pekka huusi.)

Tiivistä.

Vältä minä-muotoista kerrontaa. Maailmassa on vain pari mestaria, jotka tekevät sen onnistuneesti. Kiusaus minä-muotoon on suuri aloittelevilla kirjoittajilla, mutta sellaisen lukeminen on helposti yhtä raskasta ja vieraannuttavaa kuin käsivarakameralla kuvatun elokuvan katselu.

Vierailija
2/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko palsta-avautumiset milloin minäkin roolihahmona? :)

terveisin kotiäiti saimaasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs PlAh kirjoitti:

Tässä nyt pari asiaa.

Suosittelen kirjoittamaan joka arkipäivä ja useamman tunnin kerrallaan mikäli sinulla on vähänkään vakavampia tavoitteita. Varaa kirjoittamiselle aika ja yritä pitää huolta, että saat olla rauhassa. 2000 sanaa on järkevä päivätavoite. Tästä kannattaa pitää kiinni vaikka "inspiraatiota" ei olisi.

Kirjoittamista oppii vain kirjoittamalla ja lisäksi lukemalla. Kannattaa lukea paljon ja erilaisia kirjoja. Klassikkoihin tutustuminen ei ole haitaksi.

Kun saat jotain valmiiksi laita se jäähtymään. Vähintäänkin useammaksi päiväksi. Romaanin suhteen jopa muutamaksi viikoksi. Sitten luet tekstisi uudestaan "punakynää" käyttäen. Etsi kirjoitusvirheitä, tautologioita, epäloogisuuksia, turhaa lässytystä, turhia kirosanoja sekä turhaa kuvailua.

Jos dialogisi ei välitä tunnesisältöä kontekstin kautta korjaa sitä  ("Tule tänne!", Pekka huusi raivostuneesti.) 

Jos dialogisi vaatii toimiakseen kirosanoja, korjaa sitä ("Voi perkeleen saatana!", Pekka huusi.)

Tiivistä.

Vältä minä-muotoista kerrontaa. Maailmassa on vain pari mestaria, jotka tekevät sen onnistuneesti. Kiusaus minä-muotoon on suuri aloittelevilla kirjoittajilla, mutta sellaisen lukeminen on helposti yhtä raskasta ja vieraannuttavaa kuin käsivarakameralla kuvatun elokuvan katselu.

Kiitos vinkeistä! Ehdottamasi ohjelma kuulostaa kurinalaiselta ja järjestelmälliseltä – en tiedä, pystynkö sellaiseen, mutta aion yrittää.

Sanoit, että kirjoitusaikataulusta / -määrästä kannattaa pitää kiinni, vaikka inspiraatiota ei olisi. Miten ihmeessä siihen pystyy? Kirjoitatko väkisin? Eikö  siitä synny huonoa (väritöntä, persoonatonta ja tunneköyhää) kerrontaa? Minulla nimittäin käy niin. Tekeekö harjoitus tässä mestarin?

Ap.

Vierailija
4/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan, jos avautumisia motivoi kirjallisen ilmaisun ja tarinankerronnan halu. :-)

Ap.

Vierailija
5/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä entinen kirjailijanalku, nykyinen provotehtailija :D

Joskus olisi kiva aloittaa taas...

Vierailija
6/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV-palstalla harrastan tuhoavaa kirjoittamista.

Vierailija
7/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs PlAh kirjoitti:

Tässä nyt pari asiaa.

Jos dialogisi ei välitä tunnesisältöä kontekstin kautta korjaa sitä  ("Tule tänne!", Pekka huusi raivostuneesti.) 

Tiivistä.

Kiitos vinkeistä! Ehdottamasi ohjelma kuulostaa kurinalaiselta ja järjestelmälliseltä – en tiedä, pystynkö sellaiseen, mutta aion yrittää.

Sanoit, että kirjoitusaikataulusta / -määrästä kannattaa pitää kiinni, vaikka inspiraatiota ei olisi. Miten ihmeessä siihen pystyy? Kirjoitatko väkisin? Eikö  siitä synny huonoa (väritöntä, persoonatonta ja tunneköyhää) kerrontaa? Minulla nimittäin käy niin. Tekeekö harjoitus tässä mestarin?

Ap.

En ole tuo kommentoija, mutta... niin sanottu tyhjän paperin kammo, eli writer's block johtuu suorituspaineista. Jos koko ajan miettii että on pakko kirjoittaa tasokasta tekstiä niin todennäköisesti ei kirjoita yhtään mitään. Parempi kirjoittaa vaikka paljon huonoa ja vähän hyvää. Aina voi editoida ne huonot kohdat pois. Kirjoittaminen pitää luovuuden liikkeellä. Liika kontrollointi tappaa luovuuden. Teemalta tuli joskus hyvä dokumentti luovuudesta, jossa tieteelliseltä pohjalta testattiin miten luovuus toimii. Jollain laitteella saatiin "sammutettua" osa aivoista, se osa joka toimii kontrolloi ajatuksia ja järkeilee, niin ongelmienratkaisu onnistui paremmin näin, eli luovuus tavallaan lisääntyi. Liika järkeily on luovuuden vihollinen. Järkeilyn paikka on sitten siinä vaiheessa kun käy kirjoittamaansa tekstiä läpi sen punakynän kanssa.

PS. Tällä palstallahan kaikki aloittelevat romaanikirjailijat trollailee. Näkeehän sen jo otsikoista.

Vierailija
8/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan novellien kirjoittamista. Aiheita ja inspiraatioita saan kaikesta näkemästäni. Olen ottanut aiheita tarinoilleni jopa tällaisilta nettipalstoilta (ihmiset kirjoittavat anonyymeinä tavattoman henkilökohtaisesti ja tunteikkaasti kokemuksistaan :)

Kirjoitan unipäiväkirjaa melko säännöllisesti, mikä on hyvää ja mielekästä harjoitusta. Näen paljon unia, joissa on vivahteikkaita kohtauksia ja syviä symbolirakenteita. Tiedostamattomani on vilkas maailma. Toisinaan kirjoitan unistani novelleja. Paraikaakin olen työstämässä yhtä untani novelliksi.

Mitä tulee luovaan kirjoittamiseen, pidän mielessäni yhden korkean periaatteen: huono tarina on parempi kuin nolla tarinaa. Olen aiemmin pelännyt luovaa kirjoittamista, koska olen pelännyt epäonnistumista, sitä, että olen tyytymätön aikaansaannokseeni ja joudun pettymään.  Olen suojellut ja vaalinut itseluottamustani kuin haurasta, siipirikkoa lintua siten, etten ole luonut mitään. Kun ymmärsin, että luominen (silloinkin, kun luomus jää omaan vaatimustasoon nähden vajavaiseksi) on elämän rakastamista, ja luomisen estävä pelko elämän vihaamista, aloin kirjoittaa kokonaisia tarinoita.

Eli huono on parempi kuin ei mitään. Sellaisen neuvon minä antaisin :)

Vierailija
9/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs PlAh kirjoitti:

Tässä nyt pari asiaa.

Tiivistä.

Ap.

Et sinä voi etukäteen tietää millaisen helmen tulet vahingossa löytämään tai mihin aivan uuteen suuntaan tarinasi/henkilösi liikkuu sen "huonon" rupeaman aikana. Lisäksi kuten totesin kirjoittamista oppii ainoastaan kirjoittamalla. Tekniikkasi paranee aina kun teet sitä. Jos tulos on paskaa se on ainakin kirjoitettu ulos päästäsi ja voit siirtää sen ö-mappiin.

Lisäksi kun jatkat tällaista tarpeeksi kauan huonous vähenee, kelpo kama lisääntyy ja mahtavia juttuja syntyy useammin. Kirjailija on se, joka kirjoittaa.

Vierailija
10/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Misty kirjoitti:

Harrastan novellien kirjoittamista. Aiheita ja inspiraatioita saan kaikesta näkemästäni. Olen ottanut aiheita tarinoilleni jopa tällaisilta nettipalstoilta (ihmiset kirjoittavat anonyymeinä tavattoman henkilökohtaisesti ja tunteikkaasti kokemuksistaan :)

Kirjoitan unipäiväkirjaa melko säännöllisesti, mikä on hyvää ja mielekästä harjoitusta. Näen paljon unia, joissa on vivahteikkaita kohtauksia ja syviä symbolirakenteita. Tiedostamattomani on vilkas maailma. Toisinaan kirjoitan unistani novelleja. Paraikaakin olen työstämässä yhtä untani novelliksi.

Mitä tulee luovaan kirjoittamiseen, pidän mielessäni yhden korkean periaatteen: huono tarina on parempi kuin nolla tarinaa. Olen aiemmin pelännyt luovaa kirjoittamista, koska olen pelännyt epäonnistumista, sitä, että olen tyytymätön aikaansaannokseeni ja joudun pettymään.  Olen suojellut ja vaalinut itseluottamustani kuin haurasta, siipirikkoa lintua siten, etten ole luonut mitään. Kun ymmärsin, että luominen (silloinkin, kun luomus jää omaan vaatimustasoon nähden vajavaiseksi) on elämän rakastamista, ja luomisen estävä pelko elämän vihaamista, aloin kirjoittaa kokonaisia tarinoita.

Eli huono on parempi kuin ei mitään. Sellaisen neuvon minä antaisin :)

Juurikin näin.

Vierailija
11/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. vastaajalle: Miten niin minäkertoja on tylsä ja puuduttava? Onko se siis oma mielipiteesi?

Ohittaja

Vierailija
12/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelen satuja ja tarinoita rasisteista. Olen tasku romaani ja kirjoitan jatkoromaaneista

Vierailija
13/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. vastaajalle: Miten niin minäkertoja on tylsä ja puuduttava? Onko se siis oma mielipiteesi?

Ohittaja

Ei ole mielipiteeni.

Hyvä minä-muotoinen tarinankerronta on proosan vaikeimpia tyylilajeja. Lisäksi se on tyypillinen kerrontamuoto, joka vetää aloittelevia kirjoittajia puoleensa. Sen välttäminen kirjoittamisen alkuvaiheessa on viisautta ja tämä neuvo löytyy likimain jokaisesta kirjoittamisen oppaasta.

Toki jokainen voi tehdä aivan kuten haluaa ja jättää kaikki neuvot ja aiemmin muiden oppimat asiat huomiotta. Niinkin on noustu maailman huipulle.

Vierailija
14/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittelen satuja ja tarinoita rasisteista. Olen tasku romaani ja kirjoitan jatkoromaaneista

Vierailija
15/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs PlAh kirjoitti:

Tässä nyt pari asiaa.

Jos dialogisi ei välitä tunnesisältöä kontekstin kautta korjaa sitä ("Tule tänne!", Pekka huusi raivostuneesti.) 

Tiivistä.

Lainausmerkkien jälkeen ei tule pilkkua, jos lainausmerkkiä ennen on huutomerkki. Oikein olisi siis: "Voi perkeleen saatana!" Pekka sanoi. Ajattelinpa vain huomauttaa, jos et satu sitä tietämään. 

Vierailija
16/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs PlAh kirjoitti:

Tässä nyt pari asiaa.

Tiivistä.

Lainausmerkkien jälkeen ei tule pilkkua, jos lainausmerkkiä ennen on huutomerkki. Oikein olisi siis: "Voi perkeleen saatana!" Pekka sanoi. Ajattelinpa vain huomauttaa, jos et satu sitä tietämään. 

Totta :D Kolmea välimerkkiä peräkkäin ei muutenkaan saa käyttää. Näin se Wordin oikoluku tyhmentää minuakin. Hyvin huomattu!

Vierailija
17/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aihe! Olen kirjallisuuden opiskelija, ala ei tunnu uran kannalta omalta, mutta koitan valmistua. Tarkoitus hakea toisen alan maisterin tutkintoon. Tässä pari vuotta sitten ns. Herkistyin luovaan kirjottamiseen ja vähän muuhunkin. Välillä aina tulee päähän jotain ja kirjotan ne sitten ylös. Kirjottaessa tulee lisää. Harvemmin alan tyhjästä vääntämään. Kirjoitan utopistisia lyhyitä tekstejä tällä hetkellä, pari päivää sitten kirjoitin runon. Alku tuli mieleen suihkussa, kirjoitin sen ylös ja sit alkoi tulla lisää. Se oli sellainen luontotulkinta. Mulla on muistivihko ojhon luonnostelen juttuja. Luen tän ketjun paremmalla aikaa läpi, oon lähdössä kirjastoon. Piristi löytää tällainen. Jos on tarvetta kirjoittamiseen, niin ehdottomasti pitäkää siitä kiinni ja vaalikaa sitä. *ojhon - johon

Vierailija
18/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla ketkä kirjailijat ovat niitä jotka hallitsevat minä-muodon? Veikkaan Stephen Kingiä ainakin. Monesti kotimaisissa romaaneissa minä-muotoinen teksti on sellaista haahuilevaa tajunnanvirta kuvailua joka on puuduttavaa lukea.

Vierailija
19/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi kuulla ketkä kirjailijat ovat niitä jotka hallitsevat minä-muodon? Veikkaan Stephen Kingiä ainakin. Monesti kotimaisissa romaaneissa minä-muotoinen teksti on sellaista haahuilevaa tajunnanvirta kuvailua joka on puuduttavaa lukea.

King kuvaa usein hahmojensa ajattelua, mutta ihan heti ei tule mieleen yhtäkään puhtaasti minä-muodossa kerrottua romaania häneltä.

Jim Thompson: "Tappaja sisälläni" on yksi tyylilajin mestariteos. James Joyce tietenkin kuningas.

Vierailija
20/26 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille on tyypillistä kirjoittaa hän-muodossa, naisille minä-muodossa? Henk. koht. tykkään enemmän minä-muodosta, koska se mahdollistaa lyyrisemmän kerronnan. Toisaalta monen mielestä lyyrinen kerronta on juuri sellaista haahuilemista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan