Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi poikien parjaaminen on hyväksyttävää?

Sukupuolikysymys
23.03.2016 |

Riikka Pulkkinen kirjoittaa Imagessa äidiksi tulostaan:

”Niskapoimu-ultran odotusaulassa silmäilen kanssaodottajia… Tytöllä on vaaleanpunaiset housut, joidan takamuksessa lukee Bitch. Meillä ei ole taatusti mitään yhteistä. Huomaan ajattelevani, että minun äitiyteni on taatusti jotain syvällisempää ja läpiajatellumpaa kuin hänen. (Hän synnyttää) vaaleita poikia, joille annetaan hienostelevat nimet sukunimestä välittämättä – Rafael Könönen, Jean-Michel Pakarinen ja jotka juovat litroittain maitoa makaronilaatikon palanpainikkeena ja nahistelevat vesipyssyjen kanssa. Minä synnytän pienen tytön, jonka kanssa asioimme luomuruokakaupassa… Haluan, että minipötkö on tyttö. Haluan sitä niin kipeästi. Jos minipötkö on poika, pelkään etten osaa rakastaa häntä. Huomaan pelkääväni, että minipötkö on iso vaalea poika, että hänestä tulee minusta riippumatta Rafael Könönen”..

Luettuani tekstin mietin, mitä olisi tapahtunut, jos Pulkkinen olisi tuskaillut pahinta pelkoaan, tytön saamista. Sillä tytöt ovat kategorisesti juntteja ja heille annetaan typeriä prinsessanimiä kuten Isabella Mähönen tai Aurora Jäntti. Voisiko sellaista edes rakastaa? Luulen, että jos teksti tosiaan kulkisi näin, kirjoituksesta olisi noussut aikamoinen äläkkä ja ihmettelen miksi pojista on ihan ok kirjoittaa tällaiseen sävyyn? Vielä pidemmälle ajateltuna, jos tyttöä kauhistellut kirjoittaja olisi mies, niin hänet olisi lynkattu.

Pulkkinen sai sitten tyttönsä. Jos multa kysytään, hänen kaltaisilleen voisi kuitenkin olla ihan tervehdyttävää saada se poika. Tosiasia on kuitenkin se, että vauvansa sukupuolta ei voi valita.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kautta aikain on ollut hyväksyttyä, että mies haluaa esikoisesta pojan.

Vierailija
2/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikalta nyt ei voi paljoa odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullkinen parodioi, ironisoi ym. sivistyssanoja tähän. 

Ei kyse ole nyt sukupuolesta. Mutta ei tätä voi selittää. Ymmärtää tai ei ymmärrä nyt pointtia kirjoituksessa. 

Vierailija
4/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kautta aikain on ollut hyväksyttyä, että mies haluaa esikoisesta pojan.

Näin, läpi historian pojat ovat olleet sekä halutumpia että arvokkaampia kuin tytöt. Tytöt ovat hankala menoerä, kalliita naittaa pois. Pojat ovat ainoita suvun jatkajia ja vanhempien eläkeaikojen turvaajia.

Sinistäkin on pidetty "poikien värinä", koska kauan sitten ajateltiin että sininen väri antaa suojaa ja se varattiin niitä tärkeimpiä lapsia suojaamaan - poikia.

Vierailija
5/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän oli nimenomaan itsereflektoivaa puhetta. Itseensä kohdistuvaa arvointia ja jopa pilkkaa. 

En usko, että sukupuoli nyt oli olennainen tässä, vaan oman ylemmyydentunteen kritisointi. 

Vierailija
6/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.. musta vaikuttaa siltä, että poikia ei puolusta kukaan. Jos "itsereflektio" koskisi tosiaan tyttökauhua, niin taatusti olisi kauhisteltu sitä miten joku voi puhua tytöistä noin.

Vierailija
7/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tajunnut tuota kirjoitusta. En ole koskaan tajunnut poikien ja tyttöjen arvoeroa. En mielestäni kokenut sitä nuorena. Joskus aikuisena tuli eteen tilanteita jossa näköjään sukupuoli ratkaisi. Olin silloin miesvaltaisella alalla. Yritin miettiä, miksi en tuota tyytöjen huonommuutta ole kokenut. Ainoa mikä tulee mieleen, on että kasvoin siskojen kanssa eikä perheessä ollut poikaa. Kaikki samaa sukupuolta, niin kasvoin samanarvoisuudessa. Siksi en ole oppinut edes huomaamaan tuota eroa.

Vierailija
8/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan vaaleuttako se tuossa pelkää?

Vierailija
9/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska vain tytöt ja naiset on uhriutettu. Syyttäkää feministejä.

Vierailija
10/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska vain tytöt ja naiset on uhriutettu. Syyttäkää feministejä.

Sinä se olet se pahin uhriutuja joka ketjussa.

Vierailija
11/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja muut (mukaan lukien ap), jotka kysytte tämän kaltaisia kysymyksiä: te ette ole tekstinkohdeyleisöä. Teillä ei ole kykyä ymmärtää tekstin tasoja. Ei se mitään, ihmisillä on eri taitoja. Tekstin tarkoituksena ei nyt kuitenkaan ole tarkoituksena parjata poikia tai vaaleita hiuksia.

Vierailija
12/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja muut (mukaan lukien ap), jotka kysytte tämän kaltaisia kysymyksiä: te ette ole tekstinkohdeyleisöä. Teillä ei ole kykyä ymmärtää tekstin tasoja. Ei se mitään, ihmisillä on eri taitoja. Tekstin tarkoituksena ei nyt kuitenkaan ole tarkoituksena parjata poikia tai vaaleita hiuksia.

Eli kauhu siitä, että lapsi voisi olla poika oli vain läppä? Joo, ymmärrän, että raskaus voi saada ajautukset vähän sekaisin. Mutta kirjoitettu ja painettu sana on vähän eri juttu kuin ohimenevät, itseäkin hävettävät ajatukset.

Vierailija
13/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäisitkö? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kauhu siitä, että lapsi voisi olla poika oli vain läppä? Joo, ymmärrän, että raskaus voi saada ajautukset vähän sekaisin. Mutta kirjoitettu ja painettu sana on vähän eri juttu kuin ohimenevät, itseäkin hävettävät ajatukset.

No mä ainakin tulkitsen tuon tekstin (luin sen silloin, kun se ilmestyi muutama vuosi sitten), että kirjoittaja halusi tuoda ne kaikki typerimmät ja lapsellisimmat ajatukset esiin, mitä lasten saamiseen voi liitttyä. Sitä en tajua, miten joku voi tulkita sen parjaamiseksi. Ei se mun mielestä aivan valtavan onnistunut teksti kyllä ollut, mutta se siinä oli kyllä positiivista, että tosiaan toi esille nuo ohimenevät, hävettävät ajatukset. Se, että ne tuodaan julki, on yksi tapa käsitellä aihetta. Onpahan ainakin laittanut itsensä likoon.

Vierailija
14/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä ainakin tulkitsen tuon tekstin (luin sen silloin, kun se ilmestyi muutama vuosi sitten), että kirjoittaja halusi tuoda ne kaikki typerimmät ja lapsellisimmat ajatukset esiin, mitä lasten saamiseen voi liitttyä. Sitä en tajua, miten joku voi tulkita sen parjaamiseksi. Ei se mun mielestä aivan valtavan onnistunut teksti kyllä ollut, mutta se siinä oli kyllä positiivista, että tosiaan toi esille nuo ohimenevät, hävettävät ajatukset. Se, että ne tuodaan julki, on yksi tapa käsitellä aihetta. Onpahan ainakin laittanut itsensä likoon.

No tässä maassa on tehty valtavia kohuja teksteistä, jotka ovat paljon tuota selvempiä. Se on vähän että kuka puhuu ja mistä, että ymmärretäänkö tekstit oikein vai väärin.

Vierailija
15/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä maassa on tehty valtavia kohuja teksteistä, jotka ovat paljon tuota selvempiä. Se on vähän että kuka puhuu ja mistä, että ymmärretäänkö tekstit oikein vai väärin.

Totta kai vaikuttaa, mutta en kyllä edelleenkään ymmärrä, miten tuon tekstin voi edes kirjaimellisesti lukemalla tulkita poikien parjaamiseksi. Mulla itsellä on ollut aivan valtavasti pelkoja siitä, rakastanko lapsiani sitten, kun he ovat syntyneet, ja syyt ovat juuri tuollaisia omituisia.

Vierailija
16/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vaikuttaa, mutta en kyllä edelleenkään ymmärrä, miten tuon tekstin voi edes kirjaimellisesti lukemalla tulkita poikien parjaamiseksi. Mulla itsellä on ollut aivan valtavasti pelkoja siitä, rakastanko lapsiani sitten, kun he ovat syntyneet, ja syyt ovat juuri tuollaisia omituisia.

Niin, siis ajatellaanpa seuraava pätkä ja kuvitellaan millaista palautetta se saisi:

Huomaan ajattelevani, että minun äitiyteni on taatusti jotain syvällisempää ja läpiajatellumpaa kuin hänen. (Hän synnyttää) vaaleita tyttöjä, joille annetaan hienostelevat nimet sukunimestä välittämättä – Rafaela Könönen, Jeannette Pakarinen ja jotka suostuvat pukemaan vain pinkkiä ja vain kitisevät ja leikkivät prinsessaa. Minä synnytän pienen POJAN, jonka kanssa asioimme luomuruokakaupassa… Haluan, että minipötkö on poika. Haluan sitä niin kipeästi. Jos minipötkö on tyttö, pelkään etten osaa rakastaa häntä.

Vierailija
17/17 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää ne, jotka eivät tyttöjä saa. Pikkupojat on ällöttäviä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi