Onkohan mulla jonkinlainen oman kehonkuvan häiriö?
Olen 165/ 69 ja omasta mielestäni sotanorsu. Olen harteikas ja vahva. Käsissä on voimaa (fysioterapeutti ällistyi mun puristusvoimaani) siis hyvä työihminen=) Käytän S/M , farkut 28 tuumaa,
Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro??? ja hoikka olen. Kerroin juuri uudelle hierojalle että olen lihonut 5 kiloa, hän hämmästeli että olet kyllä aiemmin ollut tosi hoikka.
No kun en oo. Onko mulla päässsäni jotain vikaa
Kommentit (17)
ssss kirjoitti:
On. Luulet olevasi hoikka vaikka bmisi on 25.34, joka tarkoittaa, että olet lihava. Olet läskidenialisoitunut ja maailma ympärilläsi on sinuakin enemmän denialisoitunut.
Sulla on ilmeisesti myös jonkinlainen luetun ymmärtämisen ongelma, henkisten ongelmiesn lisäksi.
Ap ei sanonut luulevansa itseään hoikaksi.
ssss kirjoitti:
On. Luulet olevasi hoikka vaikka bmisi on 25.34, joka tarkoittaa, että olet lihava. Olet läskidenialisoitunut ja maailma ympärilläsi on sinuakin enemmän denialisoitunut.
Denialisoitunut??
Keksitkö ihan omasta päästäsi?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Sulla on ilmeisesti myös jonkinlainen luetun ymmärtämisen ongelma, henkisten ongelmiesn lisäksi.
Eikö? Ap kirjoitti ja hoikka olen.
Ap kirjoitti" Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro??? ja hoikka olen."
Kannattaa lukea kokonaiset lauseet eikä vain osia. Helpottaa ymmärtämistä.
Jos sun farkkukoko on 28 tuumaa, ja koko S/M, niin et todellakaan ole edes pyöreä, saati lihava. Kukaan ei noilla ko'oilla ole. Itse olin tuossa koossa 50-kiloisena (olen 165 cm pitkä), ja nyt 65-kiloisena koko on L / 42... Meitä on niin eri rakenteisia, toiset pysyy aika hoikissa mitoissa painavampanakin, varsinkin jo on isohkot luut ja luonnostaan lihaksikas rakenne, kun taas minun kaltaiseni sirot ja hennot tyypit kasvattavat makkaraisen lölllömahan ja jenkkakahvat jo aika pienillä painoilla.
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
4: Niin, denialisoitunut.
En keksi.
Lol tää tyyppi ei ees osaa lukea XD
ssss kirjoitti:
Onko niin, että joku on kaapannut ssss:n nimimerkin ja nyt parodioi ssss:n kirjoituksia?
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Ap kirjoitti" Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro??? ja hoikka olen."
Kannattaa lukea kokonaiset lauseet eikä vain osia. Helpottaa ymmärtämistä.
Luin aloituksen kokonaan. Selkokielellä sinulle: Ap näkee itsensä sotanorsuna mutta tiedostaa olevansa "hoikka".
Ilmeisesti sinä haluat lukea asian noin. Kanssasi on turha vääntää koska et kykene ymmärtämään.
Niin, siis kumpaa ap ajattelee olevansa, hoikka vai ei? Tuo aloitus ei ihan selvimmästä päästä ollut.
Minä painoin joskus saman verran ja ajattelin olevani suht normaali. Mutta sitten kun laihduin sattumalta pitkäaikaiseen lähtöpainooni 58 kiloon (168 cm) niin olin todella hämmästynyt siitä miten hoikka olin aiemmin ollut ja miten itseään voikin kusettaa painon kanssa. Näinhän itseni kuvissa, että painavempana olin lihava, vaikka en kokenut oloani sellaiseksi. Nuorena painoin 52 kiloa, enkä ajatellut olevani liian laiha, vaikka sitä minulle monet sanoivat.
Paino voi jakautua eri tavalla ja jos on harteikas, niin ehkä silloin näyttää hoikalle? Mahakas näyttää lihavalle. Pyllykäs näyttää muodokkaalle, ei välttämättä lihavalle. Tasaisesti kun jakaantuu, niin voi hyvinkin näyttää hoikalle, vaikka olisikin paljon painoa. Mikä sitten on todellisuus ja onko sillä väliä? Jos oma olo on hyvä, niin minusta se riittää.
Älä tuijota vaakaa koko ajan. Jos nainen on harteikas ja hyvä lihaksistoltaan kuten sinä olet kertomasi perusteella, saattaa painoa olla helposti 10-15 kg enemmän kuin pelkästä luusta ja läskistä koostuvalla kaverilla. Mä olin kouluaikoina 171cm ja 77-80 kg ja ihan hoikka vaikka tunsin itseni läskiksi. Käytin esim pienempiä farkkuja kuin monet paljon kevyemmät kaverini.
Sitten en enää jaksanut sitä läskiä tuntemusta vaan aloin laihduttaa. Kauhealla työllä ja tuskalla sain painon jonnekin 72-73kg tienoille. Sitten sain yllättäen kutsun kouluterkkarille. Menin ihmetellen että mikäs tämä ylimääräinen tarkastus on. Terkka kierteli ja kaarteli ja otti sitten puheeksi että kun hän on nähnyt minua koulun pihalla ja muutamat opettajatkin ovat huolestuneet että kun olin valmiiksi niin hoikka ja nyt olen vielä oikein kuihtunut että onkohan minulla mahdollisesti anoreksia. Sain päivän naurut. Kävin vaakalla terkkarin nähden, hän ei meinannut millään uskoa lukemaa.
Olen itse myös harteikas ja lihaksia ja voimaa on todella paljon. Sopiva paino minulle on 77-80kg vaikka kaikkien tilastojen mukaan se on ylipainoa. Muista että ne tilastot ovat keskiarvoja. Toisessa ääripäässä on se todella siro kapeaharteinen ja kapealantioinen linnunluinen neitokainen, jolla ei ole yhtään lihaksia. Toisessa päässä ne harteikkaammat ja lihaksikkaammat ihmiset.
Lopettakaa vänkäys. Tässä ap:n lause ymmärrettävässä muodossa: "Mittani ovat 165/69 ja koen olevani sotanorsu silti saan kuulla kuinka pieni, siro ja hoikka olen."
---> ap ihmettelee kun muut pitävät häntä pienenä/sirona/hoikkana vaikka itse kokee olevansa "sotanorsu" ja miettii voiko hänellä olla sen vuoksi vääristynyt kuva omasta kehostaan.
"Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro??? ja hoikka olen."
Lauseen ymmärtämistä vaikeuttaa nuo kysymysmerkit tuossa keskellä, joiden kuuluisi olla sulkujen sisällä. Niiden tarkoitus on korostaa Ap:n hämmästystä tuosta "sirosta". Ilman kysymysmerkkejä lause siis kuuluu: "Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro ja hoikka olen." Tämä on siis muiden käsitys Ap:sta.
No niin, nyt kun on semantiikka selvillä, niin voitaisko keskittyä Ap:n ongelmaan? Epäilen, että kehonkuvasi on vääristynyt, sillä mikään sotanorsu et tosiaankaan ole! Googlaa sivusto, jossa on kuvia samanpituisista ja -painoisista ihmisistä. Huomaat, kuinka erilaisia kehot voivat olla, vaikka mitat ovatkin samat.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa vänkäys. Tässä ap:n lause ymmärrettävässä muodossa: "Mittani ovat 165/69 ja koen olevani sotanorsu silti saan kuulla kuinka pieni, siro ja hoikka olen."
---> ap ihmettelee kun muut pitävät häntä pienenä/sirona/hoikkana vaikka itse kokee olevansa "sotanorsu" ja miettii voiko hänellä olla sen vuoksi vääristynyt kuva omasta kehostaan.
Voi olla vääristynyt, jos sitä mitataan joillakin keskiarvoilla ja suosituksilla, mutta onko sillä merkitystä? Jos itselleen kelpaa. Jos kuitenkin haluaa asiaa miettiä ja tutkailla, niin kannattaa ottaa valokuva itsestään eri suunnissa. Seisomassa, istumassa, edestä, takaa. Peilihän valehtelee, koska silmä on tottunut.
Mä olin 165/53 ja olin mielestäni läski, vaikka paidat oli xs ja housut s.
Tiedostan mistä se johtuu, näet vain ne löysät ja muhkurat, mutta et itse kokoasi, reitesi ovat pienet, vaikka ne peilistä näyttävätkin läskiltä. Tai mahasi löysä, vaikka ympärys on pieni, minulla oli tuolloin 63cm. Itse olin laihduttanut vähällä liikunnalla ja siksi näytin siltä miltä näytin.
No nyt olen taas lihonut ja painan 74 kiloa, paidat s ja housut varmaan jo L, en ole uskaltanut kokeilla kun M legginsit vielä sopii, tavallisia housuja en edes käytä.
-10kg on tässä nyt projektina, itselleni laihduttaminen on suht helppoa, siksi en niin stressaa painostani vaikka se nouseekin. 65kg on sellainen suht sopiva paino minulle.
Nyt kun katson valokuvia 53kg kokoisesta itsestäni, niin aika luurangolta näytän, vaikka silloin ajattelin, että pakko laihduttaa vielä. Katso siis kuvia jossa sinulla on vaatteet päällä, näytätkö edelleen lihavalta? Älä kiinnitä huomiota niihin yksittäisiin jenkkakahvoihin tms, vaan katso kokonaiskuvaa
Vierailija kirjoitti:
Lauseen ymmärtämistä vaikeuttaa nuo kysymysmerkit tuossa keskellä, joiden kuuluisi olla sulkujen sisällä. Niiden tarkoitus on korostaa Ap:n hämmästystä tuosta "sirosta". Ilman kysymysmerkkejä lause siis kuuluu: "Silti saan usein kuulla kuinka pieni, siro ja hoikka olen." Tämä on siis muiden käsitys Ap:sta.
No niin, nyt kun on semantiikka selvillä, niin voitaisko keskittyä Ap:n ongelmaan? Epäilen, että kehonkuvasi on vääristynyt, sillä mikään sotanorsu et tosiaankaan ole! Googlaa sivusto, jossa on kuvia samanpituisista ja -painoisista ihmisistä. Huomaat, kuinka erilaisia kehot voivat olla, vaikka mitat ovatkin samat.
Tässä vielä tuo sivusto:
http://www.cockeyed.com/photos/bodies/heightweight.html
Olet todennäköisesti lihaksikas, et hoikka. Jos mahdut noilla mitoilla s-koon vaatteisiin, niin olet varmasti aika timmi eikä sinulla ole ylimääräistä läskiä kovin paljoa. Ainoa järkevä selitys noihin mittoihin on urheilu ja isot lihakset, tai sitten sulla on jotkut jättimäiset viiden kilon tissit :D Eli et varsinaisesti ole hoikka, toki tämän sanan merkityksestä voidaan väitellä. Et kyllä ole mikään sotanorsukaan.
Itse olen 165cm, mahdun tuon kokoisiin housuihin siinä 57 kg paikkeilla. 70 kg meni jo 42-44-kokojen puolelle. Nyt painan 62kg ja menee 38 vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vielä tuo sivusto:
http://www.cockeyed.com/photos/bodies/heightweight.html
Kiitos, sekä linkistä että avaukseni selvennyksestä =)
Ehkä sotanorsu-mielikuvaa omasta itsestäni lisää vielä tapani olla, toimia, liikkua jne. Olen tosi fyysinen, omasta mielestäni epänaisellisen jämäkkä (ei edes viiden litran tissejä), tykkään voimankäytöstä enkä yhtään epäröi käyttää fyysistä voimaa. Olen harrastanut urheilua aktiivisesti, nostan painavia juttuja jo työssäni. Kun puhuin miehelle että voisin mennä itsepuolutuskurssille, hän kommentoi mun olevan erittäin kykenevä puolustamaan itseäni ilman kurssiakin.
En ikinä valita ääneen että olen lihonut koska silloin saan taas kommentteja kuinka mulla ei ole yhtään ylimääräistä jne. Eikä mun ole tarkoitus sellaisia kalastella.
En siis koe olevani varsinaisesti lihava.
Ap sekavaa sepustusta
Vähän samanlaista. Olen lyhyt, noin 160 cm ja painoa noin 70 kg eli lievä ylipaino. Kyllähän sitä tietenkin pyöreä noilla mitoilla on (kuitenkin selkeä vyötärö), mutta näen itseni samanlaisena kuin noissa laihdutusohjelmissa ne lähemmäs 200 kg painavat ovat. Mulla myös liikuntataustaa ja läskit on ns. kiinteässä muodossa eli mikään ei roiku. Silti sitä näkee itsensä aivan valtavana....