Te muut, jotka syötte e-pillereitä
Olen siis aloittanut pillerit yläasteella vaikeisiin kuukautisiin ja syönyt putkeen sieltä saakka, aina useamman laatan. Nyt viimeaikoina on alkanut käymään silleen, että vaikka otain jokaisen pillerin joka päivä samaan aikaan, mulla tulee silti menkat?
Siis ei mitään (minulle) normaalia tiputtelua vaan lähes mustaa verta viikon verran ja suuret määrät, tunnin-parin välein ehdottomasti jo vaihdettava super-tampooni ja pikkuhousunsuoja vielä varalta. Miksi pillerit ei enää pidä menkkoja eli ns tyhjennysvuotoa poissa? Viime kerran annoin tyhjennysvuodon tulla tammikuussa ja nyt menkat alkoivat väkisin. Alkoivat normaaliin tapaan lamaannuttavin vatsakivuin ja ummetuksella sekä pienellä lämmönnousulla.
Alkaako teillä muillakin menkat ns väkisin useita laattoja putkeen syödessänne?
Kommentit (9)
Naisen hormonitoiminta muuttuu iän myötä. Pillerit ovat itse asiassa lääke, jossa yhden pillerin sisältämä lääkemäärä pitäisi määrätä painon ja muiden yksilöllisten ominaisuuksien mukaan kuten muissakin lääkkeissä. Nyt annostus on kaikille naisille sama riippumatta painosta, iästä tai muista ominaisuuksista. Siksi voi olla, että joissakin tapauksissa niiden sisältämä hormoonimäärä ei ole riittävä, ja se näkyy juuri tiputteluvuotona ja siinä että välivuoto tulee vaikka söisikin pillereitä putkeen.
Siis kauanko olet syönyt putkeen? Kuulosti, että todella pitkiä aikoja.
Hormonimäärä pillereissä ei enää riitä kropallesi. Vaihtoehdot on vaihtaa johonkin tujumpiin pillereihin jos mahdollista, nämä niin sanotut kolmannen sukupolven pillerit (Yasmin, Yaz esimerkiksi) ovat todella matalahormonisia kun taas vanhemmat merkit korkeampihormonisia. Tai sitten pitää kiltisti se taukoviikko joka kuukausi niin saat kevyemmän vuodon ja pienemmät kivut.
Syön siis lääkärien suosituksesta yleensä 2-4 laattaa putkeen, sillä vaikeiden menkkojen takia vierailtu esim päivystyksessä ja migreenikin pahenee tuolloin. Aloitin pillerit -08 tai -09, sieltä saakka olen syönyt. Paino on kyllä lisääntynyt tuolta 15 kg, mutta normaalipainoinen olen yhä. -Ap
Joskus se kohdun limakalvo paksuuntuu siitä huolimatta, että ihminen syö pillereitä, ja kun se on riittävän paksu, elimistö alkaa irrotella sitä. Että ikuisuuksiin ei menkkoja pelkillä pillereillä voi siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Syön siis lääkärien suosituksesta yleensä 2-4 laattaa putkeen, sillä vaikeiden menkkojen takia vierailtu esim päivystyksessä ja migreenikin pahenee tuolloin. Aloitin pillerit -08 tai -09, sieltä saakka olen syönyt. Paino on kyllä lisääntynyt tuolta 15 kg, mutta normaalipainoinen olen yhä. -Ap
Onko sulla siis sama pillerimerkki ollut koko ajan? Joillekin ei tosiaan nämä nykyiset matalahormoniset pillerit vaan riitä ajan myötä. Kun pillereiden syöminen on sun terveyden ja hyvinvoinnin kannalta kuitenkin noin tärkeää, menisin sinuna lääkäriin keskustelemaan mitä tehdä.
Pidä taukoviikko heti, kun noin alkaa käydä. Ei menkkoja voi ikuisuuksia poissa pitää, luonto löytää tiensä. Yleensä minulla alkaa tiputella neljän kuukauden jälkeen, ja olo tuntuu "täydeltä". Kun taukoviikko on pidetty, olo on parempi ja tiputtelu loppuu.
On ollut aina samat pillerit, niiden hormonimääristä ei kyllä tietoa. Mercilon kyseessä. Joo pillerit on pakko olla, vaikka ehkäisylle ei ole ollut tarvetta vuosiin kun en seurustele, mutta juurikin kipujen vuoksi. En voisi olla kuukausittain töistä menkkojen takia sairauslomalla.. Pitää varmaan varata aika gynelle. -Ap
Sillon ku ite söin pillereitä ni aina kuukaudessa viikon tauko pillereissä jollon tuli vuoto.