Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskauskilot

vähän peloissaan..
22.03.2016 |

Minulla todettiin lokakuussa kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain lääkityksen. Joulukuussa sitten tulin yllättäen raskaaksi. (Mikä on ihana asia :) Minulla kertyi ylimääräsiä kiloa viimevuonna noin 5kg ennen kuin vajaatoiminta huomattiin. Nyt olen rv 14 ja olen kärsinyt suunnatomasta pahastaolosta ja oksenteluista ja kiloja on lähtenyt tulemaan jo 5kg. Joten kysymykseni on teille vajaatoiminnasta "kärsiville" miten olette voineet välttää kilojen kertymistä raskauden aikana ja miten kroppanne on toiminut synnytyksen jälkeen. Koska minua pelottaa tällä hetkellä että niitä kg tulee ja kun en pääse eroon kg raskauden jälkeen?!

Ja olen ihan normaalin kokoinen tällä hetkellä ja liikkunut aina, joten kysele ei ole ettenkö tiedä miten syödä vähemmän ja liiku enemmän jotta kg pysyvät poissa ja saa pidettyä poissa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

raskauden aikana on tärkeää, että kilpirauhasarvoja seurataan ja lääkitystä nostetaan tarvittaessa. Kilpirauhasarvot tulee ottaa raskauden alussa ja 2-3 kertaa myöhemmin raskauden aikana. Yleensä raskauden aikana lääkityksen tarve suurenee noin 25–50 mikrogrammaa. Hyvä hoitotasapaino ehkäisee myös kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvaa painonnousua.

Joillakin naisilla paino nousee raskauden aikana huomattavastikin myös ilman kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muita aineenvaihduntaan liittyviä sairauksia. Jos on herkkä lihomaan niin raskauden aikana tämä voi korostua. Siksi on tärkeää pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta ja riittävästä liikunnasta.

Lohdutukseksi runsaaseen painonnousuun voidaan sanoa, että paino yleensä lähtee tippumaan hyvin imetyksen aikana. Kiloja toki voi jäädä tästä huolimatta, mutta ne ovat yleensä sitä luokkaa, että eivät vie paljoa aikaa pudottaa pois.

Isot onnittelut sinulle raskaudestasi! :)

Vierailija
2/5 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Mia,

Kiitos tuhannesti vastauksestasi!

Sinun tietosi helpotti oloani. Oikein mukavaa kevään alkua sinulle :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitystä nostetaan ensin, ihan kontrolloimatta arvoja. Siis HETI. Alkuraskaudessa liian matalat arvot ovat vauvalle vaaraksi. Terve kilpirauhanen kiihdyttää toimintaansa alkuraskaudessa 50%, sairas ei tähän pysty, joten lääkitystä nostetaan automaattisesti.

Kävin lääkärin konsultaatiossa ennen kuin aloimme yrittämään vauvaa, koska tiesin että vajaatoiminta aiheuttaa riskejä. Lääkäri sanoi että lääkitystä lisätään välityömästi plussasta.

Vierailija
4/5 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Suomen Endokrinologiyhdistyksen suosituksen mukaan kilpirauhaslääkitystä nostetaan heti raskauden alussa, mutta jos S-TSH on tällöin mitattaessa normaali, nosto ei ole tarpeen. Myös lääkityksen noston määrä on riippuvainen S-TSH:n pitoisuudesta.

Lääkäri, jolla kävit on varmasti tehnyt välittömän nostopäätöksen kokemuksensa ja sinun yksilöllisten tarpeidesi sekä aikaisempien S-TSH arvojesi mukaan.

Vierailija
5/5 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pitäisi nostaa lääkitystä raskauden alussa