Äiti saa enemmän eläkettä kuin minä palkkaa
Sama ammatti. Minä koulutumpi, äidillä tosin kuului työhön ohjausta josta sai lisää palkkaa. Äiti 62. Minä 36. Oon Ollut töissä 10 vuotta. Palkallisesti varmaankin huipulla, työvuosilisät poistettu. Äitini sai saavutetut pitää. Työtunnit vähenemässä (ja palkka) ennemmin laskussa kuin nousussa. Äiti oli kymmeniä vuosia virassa, eipä noita tarjolla ole nykyään. Oon onnellinen kun on töitä mutta onhan tää vähän kumma suuntaus..
Kommentit (34)
Nykyisille eläkeläisille on myönnetty vaikka minkälaisia kultainen-kädenpuristus-eläkediilejä. Itse tunnen erään eläkkeellä olevan lukion kieltenopettajan, joka vetää pitkälti yli kolmen tonnin eläkettä n. 10 eläkevuoden jälkeen, vaikka työuraa oli alle 30 vuotta. Eläke määräytyi muutaman viimeisen työvuoden tulojen perusteella.
Anoppi jaksaa ihmetellä, miten meillä on varaa matkustella ja maksaa omistusasuntoa, kun hänellä itsellään on parempi eläke kuin meillä palkka. Hän on siis köyhä eläkeläinen. Silti vaikea ymmärtää, jos työssäkäyvänä meillä ei ole varaa lapsia tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästelen täällä esitettyjä huippueläkkeitä! Mistä työstä sellaisia saa!
Tarkistin oman tulevan eläkkeen ja se on tällä hetkellä komeat 1200 e/kk. Töissä ollut valmistumisen jälkeen koko ajan, välillä jopa kahdessa työssä. Yliopistotutkinto.
Huippueläkkeen saa vaan, jos tulot olivat hyvät. Täällä keskustelupalstallahan voi väittää ihan mitä vaan.
Sekä äitini, että minä olemme luokanopettajia. Äitini on eläkkeellä ja eläke on 1.720€/brutto. Hän ehti olla töissä 39vuotta. Itse sain helmikuussa palkkaa 2.930€/brutto.
m39v kirjoitti:
Faija saa 3000€/kk nto eläkettä sillä rahalla ryyppää kyllä komeasti.
Itse saan palkkaa 2000€/ kk nto.
Tuon kokoinen eläke on hyvin harvinainen.
Kauniaisissa tosin tavallinen, siellähän asuvat todella suuripalkkaiset.
Kuntatasolla Kauniainen nousee selkeästi ylitse muun Suomen 2 959 euron keskieläkkeellä. Pienin keskieläke on Etelä-Pohjanmaalla, Isojoella. Suomen eläkeläisvaltaisimmat maakunnat sijaitsevat Itä-Suomessa. Vähiten työkyvyttömyyseläkeläisiä on Ahvenanmaalla.
Suomen suurimmat eläkkeet maksettiin odotetusti Uudellamaalla, jossa asuvat saivat keskimäärin
1 893 euron kuukausieläkkeen. Myös Ahvenanmaalla (1 708 €) maksettiin maan keskitasoa korkeampia eläkkeitä.
Koko maan keskieläke oli viime vuonna 1 588 euroa kuukaudessa. Sen alle jäävät kaikki muut maakunnat, vaikka suurin osa yltää lähelle maan keskitasoa. Keskimäärin pienimmät eläkkeet maksettiin maatalousvaltaisissa Etelä- ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, joista molemmat jäivät alle 1 400 euron.
– Tulos ei yllätä. Uudellamaalla on selvästi muita maakuntia suuremmat keskiansiot. Ahvenanmaan korkeata keskieläkettä selittää osin työkyvyttömyyseläkkeiden vähyys, kertoo Eläketurvakeskuksen tilastopäällikkö Tiina Palotie-Heino.
Ero sukupuolten välillä on mielenkiintoinen: maakunnissa, joissa on suuri keskieläke, naisten eläke-euro on selvästi miehiä pienempi verrattuna pienten keskieläkkeiden maakuntiin.
Kuntatasolla Kauniainen nousee selkeästi yli muun Suomen 2 959 euron keskieläkkeellä. Espoo (2 173 €) ja Helsinki (1 977 €) jäävät kakkos- ja kolmossijoille noin kahden tuhannen euron eläkkeillä. Suomen pienin keskieläke on Etelä-Pohjanmaan Isojoella (1 122 €).
Tiedot perustuvat Eläketurvakeskuksen ja Kelan tilastotietoihin vuoden 2014 lopussa.
http://www.etk.fi/fi/service/etusivu/304/arkisto?contentPath=fi%2Ftiedo…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus 30 vuoden päästä ei saada eläkkeitä ollenkaan, todennäköisesti eläkkeelle pääsee joskus 70 vuotiaana jos on varaa jäädä.
Näin se vaan valitettavasti tulee menemään, eli ne rahat oman vanhuuden turvaamiseksi pitäisi säästää ihan nyt jos ja kun on töissä.
Älä jaksa olla noin lapsellinen.
En ole tuon ylimmän kommentin kirjoittaja, mutta mitä lapsellista tuossa nyt on?! Oletko sinä perehtynyt yhtään meidän eläkejärjestelmään? Työni vuoksi minä olen. Elinaikakerroin leikkaa eläkkeitä koko ajan enemmän, tosin nuoremmilla (80-90-luvulla syntyneillä) tilannetta tulee kompensoimaan se, että eläke alkaa karttua jo 18-vuotiaana tehdystä työstä, vanhempainvapaalla jne. Mutta esim. me 70-luvulla syntyneet, joilla eläke alkaa kertyä vasta 23-vuotiaasta eteenpäin, ja vanhempainvapaat ovat sattuneet ennen 2005 eläkeuudistusta, tulee eläke olemaan paljon pienempi elinaikakertoimen ym. vuoksi kuin muilla sukupolvilla. Työtä on tosiaan tehtävä pidempään kompensoidakseen surkeita eläkkeitä - jos niitä tosiaan maksetaan enää silloin...minä olen aloittanut rahastosäästämisen pärjätäkseni sitten aikanaan eläkkeellä.
Ja tosiaan, teen äitini kanssa eri työtä. Olen häntä huomattavasti korkeammin koulutettu. Äiti on jäämässä pian eläkkeelle ns. perusduunarityöstäja itkee eläkkeensä pienuutta. Hän tulee saamaan 300 euroa vähemmän eläkettä kuin minä saan tällä hetkellä palkkaa, 17 vuoden työkokemuksella ja korkeakoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen opettaja ja vanhempani olivat opettajia. Minä saan parilla ylitunnilla 3100 Euroa/kk. Isän eläke 3200 ja äidin 3350. Ja isä ehti tehdä uraa peräti 31 vuotta, äiti sentään 33 vuotta. Eläköityivät 61-vuotiaina. Sen lisäksi kumpikin sai vakiviran suoraan valmistuttuaan, minä olen tehnyt pätkää jo 6 vuotta kesät työttömänä.
Kyllä vanhempani ovat sitä mieltä, että ei ole reilua. He eivät koe ansainneensa tuota eläkettään vaan ovat vain onnekasta ikäpolvea. No, hyvä puoli tässä on, että heillä on rahaa jeesata, kun itsellä taas työttömyys iskee kesäkuun alussa.
Mielenkiintoista. Äitini oli yläasteella opettajana, työvuosia kertyi 34 ja eläke on 2400 e/kk. Hän oli välillä vararehtorina, sai paljon ylitunteja jne. ja silti eläke jäi tuohon summaan. Kuten jäi samanlaista työtä tehneellä siskollaan. Kumpikin tosin otti yksilöllisen eläkevakuutuksen (maksoi itse) ja saa sen ansiosta noin 300 e/kk enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Olen opettaja ja vanhempani olivat opettajia. Minä saan parilla ylitunnilla 3100 Euroa/kk. Isän eläke 3200 ja äidin 3350. Ja isä ehti tehdä uraa peräti 31 vuotta, äiti sentään 33 vuotta. Eläköityivät 61-vuotiaina. Sen lisäksi kumpikin sai vakiviran suoraan valmistuttuaan, minä olen tehnyt pätkää jo 6 vuotta kesät työttömänä.
Kyllä vanhempani ovat sitä mieltä, että ei ole reilua. He eivät koe ansainneensa tuota eläkettään vaan ovat vain onnekasta ikäpolvea. No, hyvä puoli tässä on, että heillä on rahaa jeesata, kun itsellä taas työttömyys iskee kesäkuun alussa.
Vanhempasi eivät voi saada tuollaista eläkettä. Heidän olisi pitänyt ansaita noin 6.000€/kk, ja niin suuriin ansioihin eivät opettajat yllä. Jokainen voi laskea, kuinka eläkkeet kertyy, ei tarvitse esittää epätosia juttuja!
Keskimääräinen eläke Suomessa on non 1500 euroa. Naisilla sen alle ja miehillä sen yli. Suurin osa eläkeläisistä on tuon alle. Eniten eläkeläisiä on ryhmässä 1000-1200 euroa kuussa. Pieni osa saa 3000 tai yli. En tiedä mistä joidenkin isot eläkkeet koostuvat. Tuskin suoraan palkasta vaan jostain omista vakuutuksista.
Äitini eläke 22 työvuoden jälkeen on 3200 euroa. Olen vastaavassa ammatissa vastaavalla koulutuksella ja 17 työvuoden jälkeen palkkani on 2900 euroa. Eläkekertymä tähän mennessä jotain 800 euroa.
Seuraavissa vaaleissa äänestän ketä tahansa nuorta, joka pistää lopun eläkekassojen tyhjentämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Äitini eläke 22 työvuoden jälkeen on 3200 euroa. Olen vastaavassa ammatissa vastaavalla koulutuksella ja 17 työvuoden jälkeen palkkani on 2900 euroa. Eläkekertymä tähän mennessä jotain 800 euroa.
Seuraavissa vaaleissa äänestän ketä tahansa nuorta, joka pistää lopun eläkekassojen tyhjentämiselle.
Jos äitisi saa 22 työvuoden jälkeen 3200 euron eläkkeen, hänen palkkansa olisi ollut vajaa 10.000€/kk. Jos hän on jäänyt nuorehkona työkyvyttömyyseläkkeelle, on hänen palkkansa voinut olla noin 7.000€. Nyt varmaan kerrot, missä töissä äitisi sai noin hyvää palkkaa, kun itse saat 2.900!?
Mun 2 lapsella on ollut lähes sama lähtöpalkka kuin mulla 35 vuoden töiden jälkeen.
Nyt jäin työkyvyttömyyseläkkeelle ja eläke on nettona sama kuin kolmannen nettopalkka 13 vuoden töiden jälkeen (eri työ toki). Hänen tulokehityksensä ei tuosta juuri parane, noiden 2 muun kyllä tuplaantuu vielä tulevien 20-30 työvuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Elakekatto on ratkaisu tuohon.
Eläkekatto? Se todennäköisesti toteutetaan seuraavasti:
Ennen vuotta 1950 syntyneet: Ei sovelleta.
1950-luvulla syntyneet: Eläke max 3000 €/kk
1960-luvulla syntyneet: Eläke max 1700 euroa/ kk
1970-luvulla syntyneet: Eläke max 750 euroa/kk
Vuonna 1980 ja sen jälkeen syntyneet: Joutuvat eläkeiässä maksamaan työeläkeyhtiöille, jotta suurten ikäluokkien jälkeensä jättämät velat saadaan maksetuiksi.
Harva saa isoa eläkettä. Ja eläkkeistä on koko 90-luku leikattu. Eläkkeet oli se, mistä leikkaaminen aloitettiin. Nyt se leikkaaminen rysähti oikein kunnolla.