Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sokeriton, alkoholiton ja kofeiiniton ruokavalio - kokemuksia?

Vierailija
21.03.2016 |

Olen ollut otsikon mukaisella ruokavaliolla nyt jonkun aikaa ja oloni on aikaisempaan mahtava! Vaikein toteutettava osa-alue on tietysti sokerin jättäminen pois, joka tarkoittaa käytännössä sokeriherkkuja ja lisättyä sokeria. Hunajaa ja hedelmiä käytän kyllä. En ole myöskään jättänyt ruokavaliostani (harvoin käytettynä) ketsuppia, mutta salaatinkastikkeita tai minkäänlaisia mehuja en juo. Olisiko oikea termi sitten vähäsokerinen jos tarkkoja ollaan. Onko täällä muita, jotka noudattavat ruokavaliota noiden ajatusten pohjalta? Kertoisitteko teidän kokemuksista?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
2/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole vähäsokerinen tai sokeriton ruokavalio. Hedelmät, hunaja ja kaikki ruoka sisältää sokereita. Niitä ei voi välttää, ja jos vielä hunajaa ja hedelmiä syö, niin saa kyllä aika paljon sokereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tylsältä.

Vierailija
4/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin painajaiseni XD Ihmisen perustarpeet: vahva kahvi, maitosuklaa sekä viinakänni noin kerran-kaksi kuussa.

Tosiasiassa en vedä kännejä säännöllisesti, mutta jos en saisi juoda KOSKAAN... se olisi kamalaa =D

Vierailija
5/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerittomalla tai tarkemmin ottaen ruokavaliolla, johon ei kuulu lisättyä sokeria, olen ollut jo viime vuoden puolelta saakka. Joskus kiireessä sorrun eineksiin, mutta en käytä esimerkiksi ketsuppia tai salaatinkastikkeita. Hedelmiä syön, mutta maks yhden päivässä. Ei tuota mitään ongelmia. Toisaalta en ole huomannut mitään muita hyötyjäkään kuin että ei tule naamaan suklaanäppylöitä eikä paino nouse raketin lailla, kun on edes yksi pahe vähemmän.

Vierailija
6/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin painajaiseni XD Ihmisen perustarpeet: vahva kahvi, maitosuklaa sekä viinakänni noin kerran-kaksi kuussa.

Tosiasiassa en vedä kännejä säännöllisesti, mutta jos en saisi juoda KOSKAAN... se olisi kamalaa =D

Hah, tunnistan ajatuksesi kyllä! Olen itse syönyt aikaisemmin järkyttävät määrät sokeria juuri herkkujen muodossa ja alkoholia on tullut myös käytettyä aika paljon. Mutta usko tai älä, kaikkkeen kyllästyy :D Noiden nauttiminen ei enää anna samaa iloa, eikä ne oikeastaan maistu edes niin hyvältä. Niinpä terveellisempi ruokavalio antaa tyydystystä sen itse terveellisyyden kautta, eikä noita herkkuja edes kaipaa.

Ap

Vierailija
7/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin on muutakin kuin energiaa. Siinä on hivenaineitakin, riippuen sokereista voi ne sisältää korkeitakin määriä magnesiumia tai kalsiumia. Hunajaahan en pidetä samalla tavalla pelkkänä energiana. Itse kulutan energiaa joten voin surutta sitä käyttää. Miten voit ennen ja oletko varma ettei kyse ole jostain muusta. Terveyttä on myös realistinen suhtautuminen ruoka-aineisiin. Tietenkin on hyvää plaseboa tuo yksinkertaistava uskominen.

Vierailija
8/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Aina välillä tulee oltua monta tuntia ilman mitään noista. Sitten tulee nälkä, jano tai alkaa tehdä mieli kahvia.

Vierailija
9/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman alkoa ja kahvitaukoja on tylsää. Paljon tyhjiä hetkiä yhtäkkiä elämässä.

Vierailija
10/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolla dieetillä ei elä vanhemmaksi; elämä vain tuntuu pidemmältä.

Vierailija
11/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerin on muutakin kuin energiaa. Siinä on hivenaineitakin, riippuen sokereista voi ne sisältää korkeitakin määriä magnesiumia tai kalsiumia. Hunajaahan en pidetä samalla tavalla pelkkänä energiana. Itse kulutan energiaa joten voin surutta sitä käyttää. Miten voit ennen ja oletko varma ettei kyse ole jostain muusta. Terveyttä on myös realistinen suhtautuminen ruoka-aineisiin. Tietenkin on hyvää plaseboa tuo yksinkertaistava uskominen.

Sokerin suhteen toki on vaikeinta olla ehdoton. Alkoholi nyt on kaikille yhtä paha myrkky ja sen pois jättäminen jätti krapulat, vajaan viikon aineenvaihduntasekoilut ja alakulon. Kofeiini puolestaan vähensi hikoilua huomattavasti ja paikoin paljon sitä käyttäessä tuli olo kuin olisin ollut pöllyssä. Nämä jäi pois, olen kyllä miettinyt, että onkohan minulla kofeiiniyliherkkyys. Tuo sokeri on taas auttanut sikäli, että kun jotain tulee kuitenkin syötyä, niin kun tekee parempia/terveellisempiä valintoja, niin ei tule enää kiinnostusta syödä sitä sokerihöttöä. Mielestäni ruoka-aineisiin suhtautumiseni on realistinen ja terve, mutta olen vain tullut tietoisemmaksi omasta hyvinvoinnistani ja siihen liittyvistä valinnoista. 

Vierailija
12/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerin suhteen toki on vaikeinta olla ehdoton. Alkoholi nyt on kaikille yhtä paha myrkky ja sen pois jättäminen jätti krapulat, vajaan viikon aineenvaihduntasekoilut ja alakulon. Kofeiini puolestaan vähensi hikoilua huomattavasti ja paikoin paljon sitä käyttäessä tuli olo kuin olisin ollut pöllyssä. Nämä jäi pois, olen kyllä miettinyt, että onkohan minulla kofeiiniyliherkkyys. Tuo sokeri on taas auttanut sikäli, että kun jotain tulee kuitenkin syötyä, niin kun tekee parempia/terveellisempiä valintoja, niin ei tule enää kiinnostusta syödä sitä sokerihöttöä. Mielestäni ruoka-aineisiin suhtautumiseni on realistinen ja terve, mutta olen vain tullut tietoisemmaksi omasta hyvinvoinnistani ja siihen liittyvistä valinnoista. 

Tämä siis ap.

Vierailija
13/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko miettinyt, että ne tyhjät hetket voisi täyttää jollain vielä paremmalla?

Vierailija
14/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse noin epärehellisenä olisi ainakaan tyytyväinen elämääni ehkäpä siinä on syy huonoon oloosi? Alkoholi on seuraava itsepetoksesi. Kukaan ei juo alkoholia paitsi sinun mielikuvituksissa, vaan juomia jotka sisältävät alkoholia.. En aio jatkaa aihetta kanssasi, koska teeskentelet olevasi jotenkin hyvävointinen vaikka todellisuudessa kirjoituksestasi paistaa epärehellinen teeskentelevä päteminen, anteeksi jos olen liian suora Et näytä ymmärtävän mitään yksityiskohtia ruuista vaan vauhkoat yleistyksiä ilman tarkempaa ymmärrystä. Jatka toki plaseboasi. Itsepetos kunniaan.

Vierailija
15/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin korvaaminen hunajalla hyvinvoinnin vuoksi on vähän niin kuin korvaisi irtoseksin suihinotoilla neitsyyden kiltin tytön maineen säilyttämiseksi.

Vierailija
16/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,  jos sellaisia parempia oikeastaan olisi samalla tavalla helposti saatavilla. Kaikki eivät mistään metsäkävelyistä saa kofeiinin vertaista olotilaa. 

Vierailija
17/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai hivenaineita? Pöytäsokerissa on puolet glukoosia ja puolet fruktoosia. Fruktoosi on se pahin peikko, sillä ilman kuituja se on sama kuin joisi viinaa (metabolian kannalta). Hivenaineista määrät niin pieniä, ettei ole mitään merkitystä. Fruktoosin metabolia kuluttaa kyllä kaikenlaisia hivenaineita erilaisissa biokemiallisissa prosesseissa.

Moni laittaa hunajaa tulikuumaan teehen. Entsyymit, jotka ovat proteiineja, denaturoituu n. 60 asteessa. Mitä muuta kuin fruktoosi siitä hunajasta on jäljellä, jos se laitetaan kuumaan veteen?

Plaseboa on, mutta kyllä valitettavasti sokeriin on oikeasti suhtauduttava vaarallisena aineena. Kohtuukäyttö ei ketään ojaan kaada, mutta sokeriin liittyvä toleranssin kasvu vie ihmistä kuin pässiä narusta: ensin tarvitaan vähän sokeria "ällön makeaan", mutta kohta ei riitä rekka-autollinenkaan samaan. Pahinta on vielä se, että lapset altistetaan fruktoosin makeudelle jo Pilteistä ja Bonista lähtien, eli makean toleranssi on jo kohonnut merkittävästi siinä iässä, kun aletaan kiinteitä ruokia syöttämään. Toleranssi vain kasvaa ja sitten teininä litkitään energiajuomia sun muuta, kun ne ovat niin makeita.

Vierailija
18/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi?

Vierailija
19/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytäsokeri? Sokereita on muitakin kuten melassit tai maltoosit. Ap mainitsi käyttävänsä hunajaa joten sanoin ettei siihen suhtauduta kuten sokeriin joka todistaa asioista tietämättömyyden. Turhaan vauhkoat ei vaikuta terveeltä tuollainen uho.

Vierailija
20/23 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, ettei tässä ketjussa saatu rakentavaa keskustelua aiheeseen liittyen. Tarkoituksena oli jakaa hyviä kokemuksia ruokavaliovalintojen suhteen, joista olen todella iloinen :) Kahvi/kofeiini on tunnetusti suomalaisille hyvin rakas aine ja hyvä jos se tuo joillekin hyvää oloa. Itse olen huomannut omalla kohdallani toisin. Aurinkoista päivää kaikille! Ap kuittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä