Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MBTI ja parisuhde

Vierailija
21.03.2016 |

Joskus olen täällä törmännyt keskusteluihin MBTI-persoonallisuustyypeistä. Ainakin INTJ-tyypit tuntuu olevan aktiivisia ;-) Itse olen testin mukaan ENTJ, mutta hyvin lähellä ENTP-persoonaa. Testin mukaan J/P 50:50%.

Eihän kumppania voi tietenkään pelkän persoonallisuustestin perusteella valita, mutta persoonallisuustyyppien sopivuus toisillensa silti kiinnostaa. Ja vaikka tunteet johtaa parinmuodostusta, silti asioiden ymmärtäminen taustalla tuskin on pahaksi.

Tietääkö kukaan teistä linkkiä tai artikkelia tms., jossa olisi käsitelty eri persoonallisuustyyyppien pari- tai ihmissuhteita ja eri persoonallisuuksien sopimista yhteen? Tai te, jotka olette asiaan tutustuneita, onko teillä perusteltuja mielipiteitä asiaan? Itsellä on tietysti joku kuva minkälainen ihminen minulle sopii ja minkälainen ei, mutta olisi mielenkiintoista peilata omaa mielikuvaansa muiden kokemuksiin ja teoriaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tehneet Belbin-testiä? Sitä myös työnantajat kysyvät ulkomailla. Tämä perustuu siihen, minkä roolin usein otat tiimissä ja niitä on yhdeksästä vaihtoehdoista useampi riippuen myös ryhmän rakenteesta. Olen Coordinator - Plant - Resource Investigator. Googlettamalla löytyy.

Belbinissä minä olen teamworker ja arvioija. En todellakaan mikään ekstrovertti käytäntöönpanija.

INFP

Vierailija
22/29 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää rakkaat ystävät tehkö niitä kirjaintestejä vaan tehkää funktiotesti! Suurin osa ihmisistä saa N-tyypin kirjaintestistä vaikka datan mukaan 75% ihmisistä on S-tyyppiä. Ihan vaan koska S on kuvattu näissä testeissä tylsänä ja älyllisesti vähäisempänä kuin N.

Kognitiotestit ovat myös vain suuntaa antavia. Kannattaa lukea mahdollisimman paljon funktioista eri lähteistä ja luottaa lopulta omaan arvioon. Itse esim. saan kirjaintesteistä milloin mitäkin, sillä olen 50/50 kolmella eri mittarilla. ENTP-vaihtoehtoon päädyin kun työkalupakista löytyy NeTiFeSi, joista Ne oli lapsuudessa vahvin ja harraatukset sen mukaisia.

Niin ja NFJ:t voivat olla todella epäloogisia varsinkin epäterveinä kun joutuvat ns. grip-moodiin. Eivät kykene perus tunteelliseen havainnointiin (Fe) vaan pomppaavat suoraan Ni - Ti. Se tuottaa havaintovääristymiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää rakkaat ystävät tehkö niitä kirjaintestejä vaan tehkää funktiotesti! Suurin osa ihmisistä saa N-tyypin kirjaintestistä vaikka datan mukaan 75% ihmisistä on S-tyyppiä. Ihan vaan koska S on kuvattu näissä testeissä tylsänä ja älyllisesti vähäisempänä kuin N.

Jäin pohtimaan tätä, että miksi funktiotesti olisi muka sen luotettavampi kuin kirjatesti? Lehtiartikkeleiden mukaanhan kirjaintestin tulos voi vaihdella esim. testattavan mielentilan ja elämäntilanteen mukaan. Miksei funktiotestiin pätisi sama juttu?

T: INFJ/INTJ/INFP/ISFJ

Vierailija
24/29 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin pohtimaan tätä, että miksi funktiotesti olisi muka sen luotettavampi kuin kirjatesti? Lehtiartikkeleiden mukaanhan kirjaintestin tulos voi vaihdella esim. testattavan mielentilan ja elämäntilanteen mukaan. Miksei funktiotestiin pätisi sama juttu?

T: INFJ/INTJ/INFP/ISFJ

kirjatesti = kirjaintesti. Pahoittelut typosta.

Vierailija
25/29 |
20.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
26/29 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi ENTJ nainen joka on kuulema kaikista harvinaisin. Indikaattoreista ENTJ on toiseksi harvinaisin, mutta kaikista ENTJ tyypeistä naisia on vain 1/3. Mikä tekee populaatiosta vain 0.9%. No eipä kovin montaa naisjohtajaa missään olekkaan, eli tavallaan tuo näkyy myös arjessa.

Mitä parisuhteisiin tulee, niin minulla pitäisi olla INTP mies. Hauska ongelma vaan on siinä, että INTP miehiä on myös suhteellisen vähän ja lisäksi näille tyypeille ei parisuhde ole mikään elämän täyttymys, eli eivät välttämättä tahdo parisuhteeseen. En myös itsekään ole mikään pakollisen suhteen etsijä ja viihdyn sinkkuna yhtälailla, kuin varattunakin. Minua ei vain ole helppoa saada parisuhteeseen, sillä ilman henkistä yhteyttä ei ole mitään asiaa elämääni. Minulla myös menee pitkään tutustua, ennen kuin näen miehessä riittäästi potentiaalia ylipäätään rakastun. Omassa työ- tai kaveripiirissä ei ole yhtään toista ENTJ-naista tullut vastaan, että olisin voinut kokemuksia jakaa.

Miesten mielestä olen "pelottava", koska olen itsenäinen. Pidän vapaudentunteestani, enkä tarvitse miehisiin hommiin miestä vaan työkaluja. Lisäksi empatiani koetaan kylmänä, johtuen siitä, etten päästä ketään helposti lähelle. Olen suustani suora ja herkät loukkaantuvat pienestä. Eniten minua miehessä viehättä itroverttius ja älykkyys, joten tuo INTP sopivuus on selitettävissä.

Jos haluaa lähemmin tutustua AP kysymyksiin, niin ainakin Usa ja Uk sivustoilta löytyy rutkasti eri foorumeja, missä käsitellään tyyppien sopivuuksia. Esim: http://www.personalityrelationships.net/ tai joku muu vastaava. Ja ihan Google haulla esim. ENTJ - INTP relationships löytyy ihan omia sivuja, joissa yhdistelmää kuvaillaan hyvinkin tarkkaan.

Vierailija
27/29 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olen täällä törmännyt keskusteluihin MBTI-persoonallisuustyypeistä. Ainakin INTJ-tyypit tuntuu olevan aktiivisia ;-) Itse olen testin mukaan ENTJ, mutta hyvin lähellä ENTP-persoonaa. Testin mukaan J/P 50:50%.

Eihän kumppania voi tietenkään pelkän persoonallisuustestin perusteella valita, mutta persoonallisuustyyppien sopivuus toisillensa silti kiinnostaa. Ja vaikka tunteet johtaa parinmuodostusta, silti asioiden ymmärtäminen taustalla tuskin on pahaksi.

Tietääkö kukaan teistä linkkiä tai artikkelia tms., jossa olisi käsitelty eri persoonallisuustyyyppien pari- tai ihmissuhteita ja eri persoonallisuuksien sopimista yhteen? Tai te, jotka olette asiaan tutustuneita, onko teillä perusteltuja mielipiteitä asiaan? Itsellä on tietysti joku kuva minkälainen ihminen minulle sopii ja minkälainen ei, mutta olisi mielenkiintoista peilata omaa mielikuvaansa muiden kokemuksiin ja teoriaan.

Tässä on taas ymmärretty teoria aivan väärin. ENTJ:n ja ENTP:n kirjainkoodien taakse piiloutuvat funktiot ovat täysin erilaiset. ENTJ on Te Ni Se Fi. ENTP on Ne Ti Fe Si. Tapa prosessoida dataa on molemmilla toisiinsa nähden täysin erilainen. Te tekee ENTJ:stä järjestelmällisen johtohahmon, jolla on siisti kämppä ja mapit ojennuksessa. Ovat tietääkseni myös kovia puhumaan ja vaikuttavat jopa hieman kovilta, mutta ovat pohjimmiltaan herttaisia veijareita (Fi). ENTP on sen sijaan looginen ideapankki, monta rautaa tulessa ja aina menossa, mutta ei välttämättä johtaja-ainesta. ENTP-tyyppiä on myös vaikea johtaa, koska tämä on analyyttisen luonteensa takia sen oloinen, että vastustaa auktoriteetteja, vaikka hänen mielensä toimii eri tavalla.

Itse olen melko varmasti ENTP ja saatan helposti suututtaa auktoriteetit, koska minun on aina ymmärrettävä asiat loogisesti ja perusteellisesti, kuultava miksi tämä ja tuo täytyy tehdä näin. Ihmiset eivät aina ymmärrä, että tämä on vain itselleni ajattelun kulmakivi. Hyvän perustelun kuultuani olen tyytyväinen ja perustelu hautautuu kallooni sekunnin sadasosassa. Näitä perusteluita haluan sitten kuulla keneltä vain jos minulle jotakin väitetään. Kauheinta on törmätä tunteilla argumentoiviin tyyppeihin, joille looginen ajattelu on jostain ***tanasta. Heille kun yrittää jotain selittää he projisoivat, paiskaavat omilla defensseillään, kiukuttelevat, puhuvat päälle ja jänkkäävät, että kuitenkin tarkoitan jotain ihan muuta mitä sanon. Yleensä XNFJ on tällainen, mutta onneksi heissäkin on fiksuja.

Kommentoidaas vielä, että miesystävä on melko varmasti ISFJ. Hänenkin kanssaan väittely on välillä hermoja raastavaa, koska hän änkkää ja puhuu päälle, vaikka ei tietäisi väittelyn aiheesta mitään. Silti pitää isällisesti sormi ojossa tehdä numeroa asioista, joista minulla on jopa koulutusta ja hänellä ei. Ja joissain asioissa hän on hyvin epälooginen.

Hän myös antaa itsestään päälle päin kylmän ja tylyn vaikutelman, mutta on sisältä nallekarhu. En ole ihan lukkoon lyönyt hänen tyyppiään, koska sitä on erinäisistä syistä vaikea arvioida.

Suuni loksahti auki tätä lukiessa, niin hämmentävän tutulta kuulostaa joka sana. Minunkin mieheni on ISFJ. Itse olen INTP. Erilaisten temperamenttien ja ajattelutapojen vuoksi ollaan välillä törmäyskurssilla, mutta kyllä me taidamme loppujen lopuksi aika hyvin yhteen sopia, arvomaailmamme ovat kovin samanlaiset.

Vierailija
28/29 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh ;-) Olenkin ihmetellyt miksi se on niin vaikeaa löytää sopiva, jonka kanssa vielä kolahtais... mutta se olikin näin helppoa: neljä kirjainta ja siinä se. :-D

Horoskooppimerkkien natsaaminen on vielä pätevämpi kriteeri.

Vierailija
29/29 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittelisi käyttämään kumppanin etsinnässä persoonallisuustestejä tai muitakaan kovin tarkkoja kriteereitä, sillä voi käydä niin, että rajaa sen itselleen parhaan kumppanin pois jo "esikarsinnassa" eikä edes koskaan tutustu häneen! Minulle olisi ainakin näin käynyt, sillä näköjään persoonallisuustestien mukaan olemme täysin epäsopiva pari. Itse olen INFJ ja kumppanini on ISTJ. Omalta puoleltani kyse ei ollut rakkaudesta ensisilmäyksellä, tarvitsen yleensäkin aikaa "totutella":) mihin tahansa asiaan, kun en ole spontaani luonne. Mutta nyt kun vuodet ovat vierineet, olen aina vain tyytyväisempi valintaani. En osaa edes kuvitella parempaa ihmissuhdetta. Minä en tosiaankaan tule kaikkien ihmisten kanssa toimeen, mutta näköjään siinäkään ei välttämättä ole kyse aina persoonallisuustyypeistä. Edellä oli väittelyä NFJ-tyypin loogisuudesta/epäloogisuudesta. Omalta osaltani voin sanoa, että olen hyvinkin looginen ja järjestelmällinen, mutta tajuan myös sen miten ihmisten tunteet vaikuttavat päätöksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi