Olenko ainoa joka rakastaa virpojia?
Rakastin itse virpoa (jäi pelkästään kivoja muistoja) ja nyt aikuisena rakastan pikku noitia jotka vierailee toivottamassa hyvää onnea. :)
Olen ihmetellyt kovasti kun olen lukenut tätä palstaa/fbtä ja monet ärisevät, miten lapset ovat liian sitä ja liian vähän tätä ja huonosti käyttäytyvät ja vieraat "kakarat" roikkuvat "kerjäämässä".
Siis kerran vuodessa (KERRAN, 1) joudut joko a)olemaan avaamatta jos joku soittaa ovikelloa (tämä siis suotavampi vaihtoehto kuin lapsille rähiseminen päin naamaa) tai b) Avaamaan oven, kommunikoimaan n. 15 sek pienen ihmisen kanssa, joka pitää yllä suomalaista kulttuuriperintöä ja josta molemmille jää käteen mukava lahja.
Mikä tossa on niin hemmetin traumatisoivaa? Oikeasti?
Itse pidän huomattavasti enemmän siitä vaihtoehdosta, että pukeudutaan noidiksi ja pidetään trullikulttuuria yllä, kuin että hylkäisimme tämän perinteen ja ajan mittaan omisimme jenkkien halloweenin.
ps. Jos joku alkaa itkeä karkkien hinnasta, niin mä olen opiskelija ja silti oli rahaa ostaa (liian) runsaat lahjat pikkunoidille. Isoimman saaliin sai pieni söpöliini, joka ei saanut jännitykseltä sanaa suustaan vaikka äiti kannusti.
Kommentit (22)
Minä tykkään ja odotan kanssa virpojia. Myös niitä heitä joilla ei välttämättä ole etiketti ihan hallussa, kyse on kuitenkin lapsista niin en ala nillittämään vaan kuka vaan joka ovella käy niin suklaamunan saa kyllä vaikkei olisi vitsoissa höyhenen höyhentäkään.
Minulle se on mukava perinne lapsuudesta ja siirtynyt meillä eteenpäin. Tuntemattomien oville en kyllä omia lapsia laske menemään kun näitä juttuja lukenut.
Kyllä mä tykkään trulleista ja karkkia on varattuna kaikille. (Täällä noidat kiertää vasta ensi lauantaina) Itsellä myös kivat muistot trulleilusta ja omat lapset kiertelivät kylää monena pääsiäisenä, joten ajattelen myös niin, että nyt on sitten mun vuoro palkita pikkutrullit karkilla ja kyllähän monet ovat niin hellyyttäviä! Tosin täällä maalla käy sen verran vähän trulleja, että ei tarvi mitään säkillistä karkkeja varata, ehkä kaupungissa vois olla eri juttu kun käy kymmeniä trulleja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pihalta kuului eilen virpojien suusta: " Vittu, jos ei saada tästä talosta mitään, niin mennään sitten tohon viereiseen taloon". :D
No mitä sitten? Puhuivatko sulle vai keskenään? Aika loogistahan toi on, että jos ei tule palkkaa toisesta niin siirytään eteenpäin.
Ja mitä tähän kiroiluun tulee, se voi olla kotoa opittu tapa/yritys esittää kavereille tms. Ei musta niin vakavaa jos muuten käyttäytyy hyvin.
Mäkin tykkään ! T. Opiskelija! Ensi keväänä trullit siis opiskelijataloja kiertämää :D
Tykkään virpojista. Eilen tuli töistä tosi väsyneenä ja ärtyneenä. Just kun laitoin takkia naulaan niin virpojat soittivat ovikelloa. Menin ovelle vieläkin pahalla tuulella, mut kun avasin oven ja näin nää pienet tytöt ja pojat niin pim, pahantuulisuus oli tiessään. Virpojat on ihania, ja minusta on arvokasta kulttuuria että lapset voivat mennä vieraiden talojen oville kuitenkin yleensä turvallisiin mielin.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään ja odotan kanssa virpojia. Myös niitä heitä joilla ei välttämättä ole etiketti ihan hallussa, kyse on kuitenkin lapsista niin en ala nillittämään vaan kuka vaan joka ovella käy niin suklaamunan saa kyllä vaikkei olisi vitsoissa höyhenen höyhentäkään.
Minulle se on mukava perinne lapsuudesta ja siirtynyt meillä eteenpäin. Tuntemattomien oville en kyllä omia lapsia laske menemään kun näitä juttuja lukenut.
Minäkin suhtaudun rennosti, ei tarvitse olla täydessä tällingissä ja hienoja oksia kori täynnä. Virpomisvitsa on vaan oksa jossa on höyhen tai kaksi, mut siellä huivin tai supersankaripuvun alla on tän ihmiskunnan ihanin olento, lapsi jota jännittää ja joka tulee iloiseksi kun saa pari karkkia. Lapsen ilo tarttuu itseenkin.
Olis niin ihanaa, kun meilläkin kävisi virpojia, mutta asumme sen verran syrjässä, että meillä ei pikkunoitia liikuskele. Omien lasten kanssa on käyty virpomassa tuttuja ja sukulaisia. Hieno perinne. Tänä vuonna virvottiin lorulla, johon ei sisälly ollenkaan palkkatoiveita, vaan pelkkiä onnentoivotuksia. Lasten mielestä on hauskaa kaivella esiin (iso)mummon vanhat kirjavat essut, huivit ja hameet, niitä sitten puetaan monta kerrosta päällekkäin. :) Halloween-kerjuuta meillä ei harrasteta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tykkään trulleista ja karkkia on varattuna kaikille. (Täällä noidat kiertää vasta ensi lauantaina) Itsellä myös kivat muistot trulleilusta ja omat lapset kiertelivät kylää monena pääsiäisenä, joten ajattelen myös niin, että nyt on sitten mun vuoro palkita pikkutrullit karkilla ja kyllähän monet ovat niin hellyyttäviä! Tosin täällä maalla käy sen verran vähän trulleja, että ei tarvi mitään säkillistä karkkeja varata, ehkä kaupungissa vois olla eri juttu kun käy kymmeniä trulleja.
Mä oon myös miettinyt tota, että korreloikohan toi miten itseään on kohdeltu hyvin virpoessa omaan virpojiin suhtautumiseen.
Itse en tosiaan muista ainuttakaan epäystävällistä ihmistä virpoessani lapsena. Aina oli hyvä mieli. Asuttiin kaupungissa mutta virvottiin maalla sukulaisilla.
Hei muuten, pystyykö tota virpoa-sanaa edes kääntämään muille kielille?
ap
Minäkin rakastan virpojia. Ihana perinne ja hyvä mieli sekä lapsille että aikuiselle. Eilen oven takana vieraili mm batman ja hämähäkkimies 😊, mutta ei haittaa, vaikka asut ei olleetkaan ihan perinteisiä. Oksat oli hienoja ja ne ilahduttaa nyt maljakossa. Olisin pettynyt, jos kukaan ei olisi käynyt virpomassa. Nykyisin ihmiset on vaan niin nuttura tiukalla, että kaikkirkko ärsyttää. Ja voi ei, jos joutuu antamaan jollekin vieraalle lapselle 50snt maksavan karkin! "EI mulla oo varaa" ulina alkaa heti.
En nyt sentään rakasta, mutta pidän kovasti :) tänä vuonna minulta jäi yli 12 itse askartelemaa pussukkaa joissa sisällä herkkuja, täältä sain eilen vinkin viedä töihin ne jotta työkaverit saa viedä lapsilleen ja niin aion tehdä :) menen klo 12 töihin tänään.
Joka vuosi virpojat vähenee :/
Meilläkin asuu tuossa naapurissa sellainen ukko, joka on kyllä kai ihan kiva ja kiltti mutta virpojia vihaa. En tiedä miks.
Pidän kyllä kovasti, mukava perinne. Itsekin lapsena kiertelin ja omat lapset myös kiertävät.
Minä odotan joka vuosi ihan innolla virpojia. Yleensä ei ketään ole käynyt, mutta eilen kävi aivan ihana kolmen pikkuisen porukka, joita ihan selvästi jännitti kauheasti. Olivat selvästi nähneet vaivaakin oksiensa ja pukeutumisensa kanssa ja kiittelivät jokainen moneen kertaan. Ihania :)
Mäkin tykkään. Ja oon sitä mieltä että ne vihaajat on pieni mutta äänekäs (ainakin keskustelupalstoilla) vähemmistö.
Minäkin pidän pikku virpojista. Niin suloisia pikkunoitia, pupuja ja kissoja kävi eilen ovella.
Omat lapset virpoo vain tuttuja ja sukulaisia.
En ole uskaltanut päästää vapaasti kiertelemään. Niin paljon tuntuu olevan ihmisiä jotka vihaavat näitä pikku virpojia.
Itse kun olin lapsi niin eräs mies tuli aseen kanssa avaamaan oven. Sen jälkeen en itsekkään uskaltanut vieraiden luona käydä virpomassa.
Minäkin tykkään niistä. Odotan kovasti ens lauantaita. Täällä ne kiertävät vasta silloin. Suklaamunat oli kyllä varattu jo sunnuntaiksikin jos joku sattuisi tulemaan eri perinteen mukaan. Ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin tykkään ! T. Opiskelija! Ensi keväänä trullit siis opiskelijataloja kiertämää :D
Hei mäkin oon opiskelija! :D Asun talossa joka ei ole opiskelijatalo mut enemmistö opiskelijoita, ja kyllä täällä ahkerasti ovia availtiin ja palkittiin (kuulen _kaiken_, aivan kaiken, mitä rappukäytävässä tapahtuu. Myöskin seinänaapurien puheen jne kuulen.)
Parasta oli seinänaapurini reaktio. Kyseessä on mies, jonka elämäntehtävä tuntuu olevan piereskeleminen, pleikan pelaaminen ja kavereiden kanssa ryyppääminen/örveltäminen usein ihan liian pitkälle yöhön. No tää herra meni avaamaan oven (usein kämpässä on hiirenhiljaista viikonloppuisin johonkin kahteen asti) ja odotin jotain epämääräistä mutinaa ja oven pikaista sulkemista mutta vielä mitä.. Ihasteli suureen ääneen trulleja, kutsu kaverinsakin ovelle jotka hekin ihastelivat trulleja ja lopuksi antoi vielä rahaa aika reilun summan opiskelijaksi.
Annoin anteeksi monet hänen sikailunsa (joista olen ollut liian nössö mennäkseni valittamaan), sen verran sydän suli. :) Olivat herrasmiehiä.
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pidän pikku virpojista. Niin suloisia pikkunoitia, pupuja ja kissoja kävi eilen ovella.
Omat lapset virpoo vain tuttuja ja sukulaisia.
En ole uskaltanut päästää vapaasti kiertelemään. Niin paljon tuntuu olevan ihmisiä jotka vihaavat näitä pikku virpojia.Itse kun olin lapsi niin eräs mies tuli aseen kanssa avaamaan oven. Sen jälkeen en itsekkään uskaltanut vieraiden luona käydä virpomassa.
Mitäää???? Oletko tosissasi??? Oikeen mahaa kourasi kun luin ton, äijähän oli psykopaatti! Mitä hittoa? Eiks toi olis jo rikosilmotuksen paikka? Mitä te lapset teitte? :'(
Mäkin tykkään! Ens vuonna laitan kyllä jo kerrostalon alaovelle ja omaan oveen lapun "tervetuloa virpomaan" tänä vuonna kävi vaan 2 ennalta sovittua porukkaa. :/
Meidän pihalta kuului eilen virpojien suusta: " Vittu, jos ei saada tästä talosta mitään, niin mennään sitten tohon viereiseen taloon". :D