Saako sitä tukea nyt toiseen korkeakoulututkintoon vai ei?
Kelassa näkyy 16 vapaata tukikuukautta aikaisemmista opinnoista. Pistin hakemuksen menemään maisterikoulutukseen ja olen todella epävarma kaiken tämän hässäkän jälkeen, saanko tukea vai eletään miehen työttömyystuella seuraavat 2-3 vuotta.
Kommentit (16)
Selvitä kelasta, voitko opiskella toimeentulotuella jos et ole oikeutettu opintotukeen. Sen pitäisi olla periaatteessa mahdollista. Toimeentulotuki on huomattavasti suurempi kuin opintotuki, mut sitä en osaa sanoa miten miehen tulot siihen vaikuttavat.
Todennäköisesti voitte saada sossusta jotain alennettua tukea, mutta ensisijaisesti sinun odotetaan menevän töihin.
Tässä yksi lähde opiskeluun toimeentulotuella. Tukea myönnettäessä katsotaan, johtaako opiskelu valmistumisen jälkeen työelämään vai onko se ns. "hupiopiskelua".
http://yle.fi/uutiset/opintotuen_rajauksen_yllattava_seuraus__opiskelij…
Eikös siitäkin ollut jotain puhetta, että toiseen tutkintoon saisi lainaa, mutta ei muuta opintotukea? Näin ollen opiskelija ei pääsisi toimeentulotuelle.
Hienoa, kun on alkanut säästää vauvaa varten, mitä pätkätöistä on saanut. Taitaa mennä ne rahat uusintakouluttautumiseen. Plus asunto pitää myydä, ennen kuin saa mitään tukea. Näin tapahtui ystävälle. Ei saanut toimeentulotukea, kun omisti asunnon. Ap
Siihen ekaan tutkintoonkaan ei pitäisi minusta antaa mitään tukia, korkeintaan parhaille jotain stipendejä.
Eikö se nyt riitä että koulutus on ilmaista, ei voi olla että oikeasti opiskelijalle vielä maksetaan kun suorittaa ilmaista tutkintoa.
Nyt valmistutaan maisteriksi jostain hömppäpömppä alalta, jossa on viimeksi viime vuosituhannenlla ollut avoinna yksi äitiysloman sijaisuus. Ja kun ollaan mastereita niin ollaan mielummin toimeentulotuella, kuin mennään kaupan kassalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kun on alkanut säästää vauvaa varten, mitä pätkätöistä on saanut. Taitaa mennä ne rahat uusintakouluttautumiseen. Plus asunto pitää myydä, ennen kuin saa mitään tukea. Näin tapahtui ystävälle. Ei saanut toimeentulotukea, kun omisti asunnon. Ap
Omaisuus (=asunto) on totta kai käytettävä ennen kuin saa tukia. Tuet ovat tarkoitettu ihmisille joilla ei muuta rahaa ole, ei kenenkään omaisuuden kartuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisuus (=asunto) on totta kai käytettävä ennen kuin saa tukia. Tuet ovat tarkoitettu ihmisille joilla ei muuta rahaa ole, ei kenenkään omaisuuden kartuttamiseen.
Kotina käytettävää asuntoa ei tarvitse myydä. Mutta lainaan ei saa tukea, vain korot otetaan huomioon.
Tästä omaisuuden käyttämisestä: Minulla oli säästöjä useampi tonni, kun aloitin korkeakoulussa. Kelassa sanoivat ettei se mihinkään vaikuta, kun sulle kuuluu opintotuki. Näin ekakierroksella, mutta itsekin harkitsen toista tutkintoa nykyisen jälkeen hankittavaksi. Minulla on kyllä töitä koulun ohessa, joten luultavasti voisin pärjätä.
Mä olen siinä käsityksessä, että saat käyttää ne jäljellä olevat kuukaudet etkä saa lisää. Pitääpä tarkistaa, itsellä sama tilanne.
Onko teillä kaikilla Google rikki? Tämän tiedon löytämiseen meni n. 3 sekuntia.
"Useita korkeakouluopintoja
Yhden korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen voit saada käyttöösi lisätukikuukausia ja voit käyttää ne ja säästyneet tukikuukaudet jatko-opintoihisi tai muihin korkeakouluopintoihisi. Tämä ei koske alemman korkeakoulututkinnon suorittamista, jos sinut on otettu suorittamaan alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa.
Voit saada kaikkiin korkeakouluopintoihin opintotukea
yhteensä enintään 64 kuukautta, kun uudet opinnot on aloitettu 1.8.2014 tai sen jälkeen
yhteensä enintään 70 kuukautta, kun uudet opinnot on aloitettu ennen 1.8.2014.
Voit kuitenkin saada opintotukea korkeintaan suoritettavana olevan tutkinnon enimmäistukiajan verran."
http://www.kela.fi/enimmaistukiaika-korkeakouluopinnoissa_useita-korkea…
Vierailija kirjoitti:
Tästä omaisuuden käyttämisestä: Minulla oli säästöjä useampi tonni, kun aloitin korkeakoulussa. Kelassa sanoivat ettei se mihinkään vaikuta, kun sulle kuuluu opintotuki. Näin ekakierroksella, mutta itsekin harkitsen toista tutkintoa nykyisen jälkeen hankittavaksi. Minulla on kyllä töitä koulun ohessa, joten luultavasti voisin pärjätä.
Totta kai. Ei vaikuta omaisuus opintotukeen, ainoastaan tulot. Sen sijaan toimeentulotukeen vaikuttaa myös omaisuus. Tässä ketjussa on puhuttu kahdesta eri asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja sun mielestä ihminen, jolla on omistusasunto, ansaitsee toimeentulotuen? Ookkonää ny iha hullu..?
Toimeentulotukea saa asunnon korkoihin, jäte, ja sähkömaksuihin, sekä kotivakuutukseen. Vuokralla asuessa hyöty on toki suurempi.
Ei kai asiaa ole lyöty vielä lukkoon.