Suostuisitteko olemaan tekemisissä tällaisen sukulaisen kanssa?
Syvästi uskovainen mummo, jonka mukaan mm. esiaviollinen seksi on suuri synti. On mm. jatkuvasti patistelemassa suvun avoliitossa eläviä nuoria naimisiin. Kaiken huippuna sanoi suoraan, että keskenmenoni oli jumalan rangaistus siitä ettei olla menty miehen kanssa naimisiin ennen lapsen hankkimista. En enää jaksa tätä mummoa. Olenko kamala jos en enää ole hänen kanssaan tekemisissä?
Kommentit (31)
Et ole kamala tuon takia. Minä en ole tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa joista en yhtään pidä, oli sukua tai ei.
Mummuissa on se hyvä puoli, että ne kuolee piakkoin. problem solved!
Vierailija kirjoitti:
Oma asias. Pitäskö vieraitten se sun puolestas päättää?
Mummon omituisuuksista (minun mielestäni törkeyksistä) huolimatta kaikki eivät välttämättä ihan helposti niele sitä, että yks kaks en suostu tapaamaan miehen mummoa ollenkaan.
Ap
No sun on tuo päätettävä ihan itse.
Itse katson aikalailla läpisormien vanhojen ihmisten höpinät, vaikka ne kieltämättä joskus loukkaavia ovatkin. Moni edustaa oman aikakautensa "normaalia" ajattelutapaa, joka tälleen paljon paljon nuorempana tuntuu vieraalta, jollei jopa erittäin kierolta. Itse olen kuullut isänpuolen ukilta jos minkälaista solvausta, jokainen vaan voi kuvitella mitä pesunkestävä sovinisti pystyy suustaan päästelemään, onneksi osaan sen ottaa huumorilla. Mutta jos sellasta joku muu puolet nuorempi päästelisi, niin kyllä varmasti antaisin kuulua. Minä teen siis näin, ja sinä teet niinkuin itse parhaaksi näet, koska sinä itse tiedät olosuhteet, ja elät päätöksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No sun on tuo päätettävä ihan itse.
Itse katson aikalailla läpisormien vanhojen ihmisten höpinät, vaikka ne kieltämättä joskus loukkaavia ovatkin. Moni edustaa oman aikakautensa "normaalia" ajattelutapaa, joka tälleen paljon paljon nuorempana tuntuu vieraalta, jollei jopa erittäin kierolta. Itse olen kuullut isänpuolen ukilta jos minkälaista solvausta, jokainen vaan voi kuvitella mitä pesunkestävä sovinisti pystyy suustaan päästelemään, onneksi osaan sen ottaa huumorilla. Mutta jos sellasta joku muu puolet nuorempi päästelisi, niin kyllä varmasti antaisin kuulua. Minä teen siis näin, ja sinä teet niinkuin itse parhaaksi näet, koska sinä itse tiedät olosuhteet, ja elät päätöksen kanssa.
No tiettyyn rajaan asti höpinät pystyy ohittamaan, mutta tämä keskenmenojuttu meni pahasti yli.
Ap
Sukulaisia ei voi valita. Vanhalta ihmiseltä pitää sietää kuitenkin jonkun verran "elämänohjeita", vaikka ei aina niin huvittaisikaan. Sinun tilanteessa antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Fiksusti voi sanoa olevansa eri mieltä ja vaihtaa sitten puheenaihetta.
Toki ehdoin tahdoin ei tarvitse tuollaisen mummon seuraan hakeutua, mutta asiallisesti hoitaa sukujuhlat ja muut suvun kokoontumisajot.
suostuisin. Perustelut: ei noin vanhana omaa kasvatusta ehkä voi muuttaa. Ei ole paha tahallisesti kenellekään vaan sanoo, miten ajattelee oikein olevan.
Mitä haittaa olisi olla tekemisissä mummon kanssa? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon omituisuuksista (minun mielestäni törkeyksistä) huolimatta kaikki eivät välttämättä ihan helposti niele sitä, että yks kaks en suostu tapaamaan miehen mummoa ollenkaan.
Ap
Sano arvostelijoille ettet suostu olemaan mikään vanhan ämmän paskasanko. En itsekään olisi tekemisissä tuollaisen ihmisen kanssa, järkihän siinä lähtisi.
Jospa puhuukin oman kokemuksensa pohjalta? Meinaan että on niillä mummuillakin aika monella ollut pullat uunissa ennen papin aamenta. Ja riiusteltu on siihen malliin reippaasti ettei aina ole edes tiedetty kuka tulevan lapsen isä on...
Ei vanhuus oikeuta olemaan ilkeä eikä huonoa kohtelua tarvitse sietää sillä verukkeella, että vanhalla on "elämänkokemusta". Kai elämänkokemus olisi jo opettanut, miten ihmisiä kohdellaan.
Muistisairaudet on tietysti eri juttu, mutta ymmärsin, että siitä ei ole kyse.
En laittaisi liikaa painoarvoa vanhan höperön puheille. Toki ikävää kuunnella tuollaisia solvauksia, mutta kai sitä nyt sukujuhlissa kestää tavata. Muutoin homehtukoon yksinäisenä mökkiinsä. Jos lähdet nuottasille mummon kanssa, saatat saada suvun muutkin ämmät kimppuusi.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisia ei voi valita. Vanhalta ihmiseltä pitää sietää kuitenkin jonkun verran "elämänohjeita", vaikka ei aina niin huvittaisikaan. Sinun tilanteessa antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Fiksusti voi sanoa olevansa eri mieltä ja vaihtaa sitten puheenaihetta.
Toki ehdoin tahdoin ei tarvitse tuollaisen mummon seuraan hakeutua, mutta asiallisesti hoitaa sukujuhlat ja muut suvun kokoontumisajot.
Minulla on vähän samanlainen asenne. En jaksa enää loukkaantua mummojen mielipiteistä. Nehän ovat vaan mielipiteitä, ei tosiasioita. Tietenkään epämiellyttävässä seurassa en hirveästi aikaa vietä, mutta en täysin mitään välejäkään katkaise.
"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi" sanotaan raamatussa. Mitä jos sanoisit sille mummollesi että eiköhän anneta Jumalan päättää, ihmisten tehtävä ei ole tuomita.
Olen pahoillani keskenmenostasi.
Suuri määrä suomalaisia lapsia olisi suuressa vaarassa, jos mummon mielipide pitäisi paikkansa. Valtaosa lapsista syntyy avoliitoista.
Mummon kommentti oli ilkeä ja loukkasi sinua. Toisaalta hän ei paremmasta tiedä, joten parasta olisi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos - niin vaikealta kuin tuntuukin.
Miehen mummo, joten sinulla voi aina olla ns. muuta menoa, kun mies tapaa mummoaan.
Mummo on oman aikakautensa nainen, samoin mielipiteet.
Eikä siitä niin kauaa ole, kun kaikki kunnialliset tuli kirkossa ripittäytyä, kun synnyttivät lapsen tai saivat keskenmenon, muuten he elivät synnissä ja tämä vielä tapahtui 50-60-luvulle saakka.
Suomalaisen naisen asema on valtavasti muuttunut mummon elinaikana ja siksi hänen mielipiteensä nuorista tuntuu vieraalta.
Tuskin hänen on tarkoitus loukata sinua.
Taustalla voi olla myös sairaus esim. dementia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lakkaa olemasta kynnysmatto. Eihän tämä asia kosketa muita millään tavalla.
Mummon suhteen voisit tätä miettiä.
http://www.vauva.fi/keskustelu/2467435/yle_pysy_loitolla_ilmapiirin_myr…
Mummelilla voi olla omat syynsä toimia kuten toimii mutta jos sinä itse koet tilanteen ahdistavaksi niin siitä on sinulle haittaa. Pidä siis etäisyyttä, välttele keskusteluita, minimoi altistuminen. Kerro aikeesi niille sukulaisille, joiden tiedät ymmärtävän tilanteesi.
Muistisairaudet voivat tuoda esiin sellaisia piirteitä, jotka aikaisemmin ovat olleet hyvän käytöksen takia piilossa. Toisekseen - mikä pakko on kertoa mummolle kaikki yksityiskohdat elämästänne, kuten keskenmeno?
Kyllä minä pidin omana tietonani keskenmenot. Nyt olen aikuisille lapsille puhunut, kun olen ajatellut, ettei tuollaista tietoa kannata pantata.. mutta anopille..ehei.
Mummolla on todennäköisesti alkava dementia, silloin ne hyvänkäytöksen rajat sumenevat ja puheet alkavat mennä liian härskeiksi ja ei ota toista huomioon lainkaan.
Anna olla, ja jos tapaat häntä, niin älä kerro yksityisistä asiostasi mitään.. Minä panttasin aikoinaan näitä raskausuutisia siihen saakka, että joku arvasi.. Kävipä yhden kohdalla niinkin, että suku kuuli raskaudesta silloin, kun tyttö oli jo syntynyt..sattuuhan sitä.