Miksi Lahti herättää monessa kielteisiä mielikuvia? Lahtea pidetään samanlaisena paikkana kuin joku Porvoo
Kommentit (63)
Veikkaisin, että 9/10 tähänkin aloitukseen kirjoittajasta ei ole edes ikinä käynyt Lahdessa.
Ensinnäkin Lahti ei ole lähelläkään suomen rikostilastoissa ykköstilaa (oisko ollut 2015 sijalla 55 suomen kattavassa tilastossa).
Toiseksi, "Suomen Chicago" lause on aikanaan tullut siitä, kun Lahti kaupunkina kehittyi yhtä nopeasti, kuin Chicago aikanaan jenkeissä väkiluvultaan ja työpaikoiltaan. Ei ollut mitään tekemistä rikostilastoilla tässäkään.
Itse asun Lahdessa ja näen tämän kaupungin ihan normaalina suomalaisena kaupunkina.
Täällä on samanlailla ongelmia siinä missä Helsingissä tai Porvoossa. Jokaisella kaupungilla on ne omat hyvät ja huonot puolet. Muutenkin suomalainen kulttuuri tahtoo olla sellaista, että jos et ole paikkakuntalainen niin sinut pitää haukkua tai hakata.
Olen asunut vuosia Lahdessa, en ole syntyisin sieltä, mutta aviomieheni ja tyttäremme ovat. Lahti on ihan tavallinen suomalainen kaupunki, mutta ihmettelen, että sitä on täällä sanottu pieneksi... Kuitenkin yli 100000 asukasta. Lahdessa on kaunista luontoa, kulttuuria, urheilua, kiva satama ja hyvät liikenneyhteydet joka puolelle, mutta kyllähän se siihen sitten jääkin. Itseäni vaivasi eniten karsea työttömyys, kunnallisen hammashoidon surkeus, homekoulut ja se saakelin kallis toriparkki, jossa en koskaan nähnyt kymmentä autoa enempää... Käyn Lahdessa säännöllisesti edelleen , koska siellä ystäviä ja sukulaisia. Olin asunut kahdeksalla paikkakunnalla Suomessa aiemmin (mm. Helsinki Espoo ja Turku) ja vuonna 2017 perheemme muutti Keravalle ja tämä on mielestämme oikeasti pieni, mutta hyvä paikka:-)
Minulle on jäänyt varmaan parinkymmenen vuoden takaa takaraivoon että Lahdessa on paha huumeongelma. Viimeksi piipahdin tänä vuonna ja siellä missä itse olen liikkunut, ei ole näkynyt narkkeja eikä juoppoja, vaan ihan tavallisia sivistyneitä ihmisiä. Viehättävä pieni kaupunki.
Porvoo on kiva kesäkaupunki mutta osa paikallisista on turhan sisäänpäinlämpeävää porukkaa. Siellä en haluaisi asua, Lahtea voisin harkita.