Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?
Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?
Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..
Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.
Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)
Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...
No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)
Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?
TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?
Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.
Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?
Onko se vaikea mennä vaikka töihin jotta on varaa ostaa itse lapsille ne herkut eikä tarvitse lähettää niitä kerjuulle vieraiden ihmisten ovien taakse? Miten olis ettei laittaisi niitä lapsiaan häiriköimään tuntemattomia ihmisiä?
Ei voi mielestäni suoraan verrata sitä, että lapset menevät kerjäämään karkkia tuntemattomien ovelle ja ihan pyytämättä ja jos sinun kaverisi tulee teille kylään kutsuttuna ja tervetulleena, niin silloin se ei ole mitään kahvin ja pullan kerjäämistä ja voihan sitä antaa kaverille suupalaksi muutakin kuin just kahvia ja pullaa tai olla antamatta yhtään mitään, jos ei juuri satu olemaan. Mielestäni, jos haluaa harrastaa jotain virpomisjuttuja, niin tekee sitä tuttuja virpomalla, koska muista ihmisistä ei tiedä, mitä mieltä ne edes ovat koko virpomisesta. Eivät ole välttämättä kiinnostuneita kristillis-pakanallisista perinteistä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille ainakin pienenä opetettiin, että aivan ensin, ennen itse virpopista, kysyttiin oven avaajalta kiltisti "saako virpoa", jos vastaus oli myöntävä, virvottiin ja jos vastaus ei ollut myöntävä, kiitettiin ja vaihdettiin ovea.
Tämä! Meille opetettiin kotona samoin. Ja käytiin muutenkin vaan tuttujen naapureiden/sukulaisten luona. Ei me uskallettu edes mennä tuntemattomien oville kolkuttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi: lähetä se fb-keskustelu feissarimokiin, pliis! En tosiaankaan ymmärrä tätä vihamielisyyttä, ettei voi sanoa asiallisesti, vaan oikein odotetaan että oman ärtymyksensä voi purkaa ulkopuolisiin. Koskee monia muitakin elämän tilanteita, mutta erityisen halveksittavaa tätä on kohdistaa lapsiin.
t. lapseton, joka ei varautunut virpojiin
Tosi hyvä idea, mutta kurjuus että kun kävin kattomassa kaverin sivua, niin hän oli poistanut sen keskustelun.. Pistin kyllä viestin, jossa vähän jekutin että kerkisin ottaa keskustelusta screen shotin ja lähetän sen feissari mokiin, kun oli niin hauska.. =D =D
Otetaan nyt kaikki ilo tästä irti! =D
Ja kuten sanoin, olen ollut jo jonkin aikaa kyllästynyt kyseisen henkilön minä minä juttuihin, hän on varsinainen yksinpuhelija.
Lapsellista touhua minulta, tiedän. Mutta can´t help myself... =D
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Fiksuinta on kun lapset käyvät virpomassa vain tuttujen lapsiperheiden luona. Heille virpojat ovat tervetulleita ja käyntiin ollaan varauduttu. Näin meillä on toimittu ja virpomiset ovat olleet iloisia kokemuksia puolin ja toisin. En uskaltaisi päästää lasta ventovieraiden ovelle - koskaan ei tiedä mitä on vastassa. Mutta miksi perinteikkäästä pääsiäistavasta pitää tehdä näin suuri ongelma? Ja mikä ihmisiä vaivaa kun pitää koko ajan levittää pahaa mieltä ympärilleen? Tosin olen samaa mieltä siitä, että asuun ja virpomisoksiin pitää nähdä vaivaa. Eikä kyse ole mistään rahankeräyksestä.
Perinteeseen EI kuulu vieraiden ihmisten virpominen. Eihän tässä olisikaan mitään ongelmaa jos tästä pidettäisiin kiinni. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta olisiko se iso vaiva sopia etukäteen, missä voi käydä? Virpomisperinne ei ole kaikkien ovilla käymistä vaan tuttujen ja perheenjäsenten virpomista.
Nyky"perinne" on ahnetta kerjäämistä, joten minusta on ihan OK sanoa tuntemattomille lapsille, että ihan oikeasti, painukaan pois kerjäämästä. Pyytäkää vanhempianne ostamaan kaljan ja siiderin sijaan pääsiäismunia, jos niitä olette vailla.
Sinusta on ok sanoa lapsille näin?
Maailma on sekaisin. En vain ymmärrä, miten ihmiset voivat olla näin ilkeitä ja huonokäytöksisiä. Huhhuh.
Tämä sama valtava ongelma joka helvetin vuosi. Hankkikaa elämä!
En ihmettele että nämä vihamieliset ihmiset on vanhana yksinäisiä
Vierailija kirjoitti:
Ei voi mielestäni suoraan verrata sitä, että lapset menevät kerjäämään karkkia tuntemattomien ovelle ja ihan pyytämättä ja jos sinun kaverisi tulee teille kylään kutsuttuna ja tervetulleena, niin silloin se ei ole mitään kahvin ja pullan kerjäämistä ja voihan sitä antaa kaverille suupalaksi muutakin kuin just kahvia ja pullaa tai olla antamatta yhtään mitään, jos ei juuri satu olemaan. Mielestäni, jos haluaa harrastaa jotain virpomisjuttuja, niin tekee sitä tuttuja virpomalla, koska muista ihmisistä ei tiedä, mitä mieltä ne edes ovat koko virpomisesta. Eivät ole välttämättä kiinnostuneita kristillis-pakanallisista perinteistä ollenkaan.
Ei tule erikseen kutsuttuna, hän tulee silloin kun haluaa, olen äitiyslomalla, joten moni muukin ystävä ja kaveri usein poikkeaa ilmoittamatta. Joten kyllä, siinä mielessä on täysin verrannollinen.. kutsumaton pikku noita tai minun tapauksessa kutsumaton kaveri.
Ja toisekseen, kysyin häneltä, että entäs jos minä sanoisin sinulle... En sanonut tekeväni niin.
Ihminen joka puhuu tuolla tavoin toisille ihmisille, kuten hän tylyttää lapsia. Pitää hänen silloin ITSE kestää muitten ihmisten tylytys takaisin, se on silloin täysin ansaittua.
Mutta tuskin tuosta pahanilman linnusta tulee vähään aikaan kuulumaan.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä "koko kylä kasvattaa" kulttuuria parhaimillaan:) Nämä samat lapsille haistattelijat ovat niitä jotka 20 vuotta myöhemmin ihmettelevät suu ymmyrkäisinä sivullisille huutelevia nuorisojengejä:)Tai sitä että iltaisin ei uskalka liikkua kun nuoret käyvät päälle.Tai sitä, miksi se ensihoitaja oli niin kovakourainen kun lonkka murtui tai sitä miksi poliisi oli tyly.Katsokaas, kun se on se kuuluisa karman laki tai niin metsä vastaa jne...Ne tämänpäivän räkänokat ovat huomisen aikuisia.Millaisen esimerkin juuri sinä haluat antaa lapsille siitä miten tuntematonta heikompaa kohdellaan?Tulevaisuudessa juuri sinä voit olla se heikompi ja pikkuvirpoja se kenen armoilla olet.
Ja muuten myös lasten uhkailu täyttää laittoman uhkauksen tunnusmerkit.Uskallatteko huutaa samalla tavalla esim.ovikelloa soittavalle huoltomiehelle tai vaikka kierävälle kauppiaalle?
Terveisin lapseton joka kohtelee muita kuten toivoisi itseään kohdeltavan ja en avaa ovea
Vittu sä olet sekaisin. Vertaatko sä oikeasti työtään tekevää ja ihan asiasta oven takana olevaa näihin virpojiin?!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on sitä "koko kylä kasvattaa" kulttuuria parhaimillaan:) Nämä samat lapsille haistattelijat ovat niitä jotka 20 vuotta myöhemmin ihmettelevät suu ymmyrkäisinä sivullisille huutelevia nuorisojengejä:)Tai sitä että iltaisin ei uskalka liikkua kun nuoret käyvät päälle.Tai sitä, miksi se ensihoitaja oli niin kovakourainen kun lonkka murtui tai sitä miksi poliisi oli tyly.Katsokaas, kun se on se kuuluisa karman laki tai niin metsä vastaa jne...Ne tämänpäivän räkänokat ovat huomisen aikuisia.Millaisen esimerkin juuri sinä haluat antaa lapsille siitä miten tuntematonta heikompaa kohdellaan?Tulevaisuudessa juuri sinä voit olla se heikompi ja pikkuvirpoja se kenen armoilla olet.
Ja muuten myös lasten uhkailu täyttää laittoman uhkauksen tunnusmerkit.Uskallatteko huutaa samalla tavalla esim.ovikelloa soittavalle huoltomiehelle tai vaikka kierävälle kauppiaalle?
Terveisin lapseton joka kohtelee muita kuten toivoisi itseään kohdeltavan ja en avaa ovea
No ihan varmasti uskallan jos se alkaa siinä ovella virpomaan.
Pienena tyttona 80-luvun alkupuolella kaytiin aina kaverin kanssa virpomassa. Se oli mukavaa hommaa ja mukava on myos sita aikuisena muistella. Koristeltiin vitsoja ja pukeuduttiin noidiksi. Tama oli siis ita-Suomessa.
Mulla ei ole lapsia, mutta en osaa kuvitellakaan olevani hirvea pienia lapsia kohtaan. Tottakai voi sanoa, etta "ei kiitos", eika niita suklaamunia ja karkkeja tarvitse ostaa, jos ei halua. Meillapain ei virvota ollenkaan, mutta Halloweenina ollaan aina varauduttu karkkien kera ovikellon soitteluun...
Jos minulla olisi lapsia (ja asuisin Suomessa), yrittaisin varmaankin sopia naapureiden ja tuttujen kanssa virvontakohteista niin, ettei lasten tarvitsisisi altistua tuntemattomien aikuisten ihmisten raivomiselle... Tulee ehka kivempia muistoja ja nama "aikuiset" saavat mokottaa kotonaan ihan rauhassa.
Maailma on ihan tarpeeksi kamala ja vihamielinen muutenkin, etta eikohan me aikuisina ihmisina kyeta sentaan suhtautumaan asiallisesti pieniin lapsiin, jotka tulevat ovikelloa rimputtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama valtava ongelma joka helvetin vuosi. Hankkikaa elämä!
Joka helvetin vuosi on sama ongelma ihan niin kauan, kun näille idioottivanhemmille ei kelpaa ongelman ratkaisu. Niistä se on kiinni.
Minä kysyin omalta kymmenenvuotiaaltani eilen miksi hän haluaa virpoa. Vastaus yllätti ainakin minut. Ehei, palkka ei ollut hänellä päällimäisenä mielessä. Vaan se, että virpominen on kivaa! Hänenestä oli kivaa nähdä iloisia naamoja ihmisten ovilla. Kivaa oli myös askarrella niitä oksia ja antaa se kaikkein kaunein jäljellä olevista oksista vastalahjaksi.
Annetaan lasten pitää huvinsa. Ja yritetään olla näkemättä pahaa siellä missä sitä ei ole.
Jaa no minun mielestä vaan on törkeää huutaa ja uhkailla ketä vaan. Ei se että kyseessä on epätoivottu virpoja - eli lapsi - tee asiaa hyväksyvättämäksi. Tuskinpa nämä lastenvihaajat aikuisille samalla tavallan huutaisivat, lapselle on vain helppo silloin kuin ei ole toista oman kokoista heitä puolustamssa. Noita on ollut aikapäivät, minunkin lapsuudessani sai kuulla ties mitä, vaikka aina kysyttiin että saako virpoa. Miksi sitä ei voi vain sanoa että ei saa? Turhaan puolustelette tuollaisia lasten pelottelijoita, jotka eivät todennäköisesti samanlaista avautumista pidä mm. jehoville, kauppiaille, tuntemattomalle sokerin pyytäjä -naapurille, isännöitsijälle, sähkömiehelle - noh kelle tahansa aikuiselle joka syystä tai toisesta toisen ovikelloa pimputtaa. Se vaan on niin helppo kiusata itseä pienempää. Ja tosiaankaan en kannata että vain tutuille virvotaan, esim. itse opiskeluaikoina kämppiksemme kanssa aina innolla odotimme virpojia! Niin se vain on, että muutaman sekopään vuoksi ei suomalaisia hyviä perinteitä kannata hylätä. Menkää aikuiset mukaan virpomaan, jos kuulette että' alueella on tuollaisia sekopäitä. Voin lyödä pääni pantiksi, että kukaan ei kehtaisi aikuisen kuullen tuollaista suoltaa, vaan ovat vain avaamatta oven. Jotkut saavat sairasta tyydytystä kun saavat pelotella pienempiään. Niinhän se on ollut koulumaailmassakin iät ja päivät.
Täällä ei ole käynyt vuosiin virpojia, paria sukulaistenavaa lukuunottamatta. Kyseessä kuitenkin omakotitaloalue taajamassa, eli missään pöpelikössä ei olla. Kyllä tänne saisi lapset tulla kauniisti koristellun vitsan kanssa (teinipoikia risuineen en kaipaa). Ei auta laput ovessa kun yhtään ainutta virpojaa ei ole tänäkään vuonna tiellä kävellyt. Ilmeisesti nykyään ei enää niinkään tuntemattomille virvota, mikä on tietty ihan hyväkin asia.
Itse en uskalla päästää lapsiani virpomaan. Äkkiäkös jonkun ovella niillä on jeesusteippi suun edessä ja seuraavaksi ovatkin jo pimeässä kellarissa kahleissa.
Mä en ymmärrä miksi ihmiset kokevat virpomisen kerjäämisenä? Eihän se ole kerjäämistä lainkaan, vaan ennemminkin kaupankäyntiä. Lapset ovat nähneet vaivaa oksien hakemisen ja koristelun kanssa, ja vaihtavat tekemänsä tuotteen suklaamuniin, eli palkkaan. Opetelkaa nyt hyvät raivopäät edes suomea sen verran että tiedätte miksi raivoatte.
P.S. Jos jaksatte raivostua sellaisesta asiasta kuin virpojat, ettekä osaa hillitä käytöstänne lasten nähden, niin todennäköisesti olette ansainneet sen paskan elämän mitä rämmitte läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi asutaan kivalla alueella, jossa on paljon lapsia ja sivistyneitä vanhempia. Oma muksu virpoo pelkästään omalla kotikadulla ja kaverinsa kotikadulla, joten uskallan luottaa, että näissä taloissa asuu tervepäistä sakkia, eikä tuollaisia sekopäitä, jotka oksentavat pahan olonsa pikkulasten päälle.
Itse avaan ilomielin oven kohteliaille ja iloisille pienille virpojille, jotka ovat tämän vuoden oksien ja noita-asujen perusteella oikeasti nähneet vaivaa tämän päivän eteen.
Ongelma onkin nämä sivistymättömät vanhemmat, jotka pistävät lapsensa sokkona kerjäämään vieraiden ihmisten oville. Fiksu ja tervepäinen vanhempi selvittää jo etukäteen ne LÄHInaapurit joiden ovelle virpojat on tervetulleita.
Niin no, en ole kyllä mitään etukäteen selvitellyt tai edes tunne kaikkia kadullamme asuvia (taloja on varmaan yli nelisenkymmentä). Enkä todellakaan tunne suurinta osaa noista virpojista, jotka meidän ovella ovat tänään käyneet. Mutta tiedän, että lähes joka talossa on lapsia ja sitä kautta asenne heihin on yleisesti positiivinen. Lapsia ei nähdä pieninä kiusanhenkinä ja kerjäläisinä. Joka ikinen muksu on aivan ensimmäiseksi kohteliaasti kysynyt, saako meille virpoa. Ja oma lapseni kertoi, että aivan erityisen ihastuneita pienistä virpojista olivat olleet naapuruston ulkomaalaiset, joita asuu useammassa talossa. Mun mielestä tämä on juuri sellaista iloista ja sosiaalista perinnettä, josta meidän pitäisi pitää kiinni. Mörököllit voisivat nyt vain purra hammasta ja yrittää selvitä tästä päivästä.
Siis mikä ihme sun ongelmasi on? Sä haukut muita ahdasmielisiksi, vaikka itse et hyväksy erilaisia ihmisiä ja mielipiteitä. Sinä tykkäät virpojista ja se on ihan ok ja ihan samalla tavalla se on ok että kaikki ei tykkää. Mitään ongelmaa tässä ei edes olisi, jos vanhemmat selvittäisivät etukäteen ne naapurit ja tuttavat jotka tykkäävät virpojista ja odottavat niitä ovelleen. Lisäksi näistä randomvirpojista tykkäävät laittavat jonkun noidan kuvan tmv oveen ja virpojat käyvät sitten näissä eivätkä pyöri pimputtelemassa jokaisella ovella. Mikä tässä on sulle niin vaikeaa hyväksyä?