Käykö sinulle koskaan niin että lainaat samoja kirjoja kirjastosta? Siis samalla kertaa?
Mainittakoon, että olen kirjaston kanta-asiakas ja suurkuluttaja ja käyn siellä 1-2 kertaa viikossa. Eilen viimeksi tulin kasan kanssa kotiin ja nyt purkaessani kirjoja hyllyyn, huomasin, että olin lainannut saman kirjan kuin joskus aikaisemminkin ja siis hyllyssä lukemattomana jo. Mikä tohelo, ei sitä aina voi kaikkea muistaa :) Lainoja mulla on siis nytkin jotain vähän päälle 50... Tuon kirjan on pakko olla sitten hyväkin, kyseessä siis Johanna Holmströmin Sulje silmäs pienoinen :)
Kommentit (37)
Voi kuule, ihan turhaan ylennät itseäsi kirjaston suurkuluttajaksi. Katsos kun idea on että niitä kirjoja luetaan myös eikä pelkästään lainata. Voi nolous.
Minkä ihmeen takia pitää olla noin paljon samaan aikaan? Eikö ole käynyt mielessä, että joku muukin saattaisi haluta lukea niitä kirjoja, mitä jemmaat hyllyssäsi? Minäkin käytän paljon kirjastoa, käyn vähintään kerran viikossa, ja olen kuvitellut että minun kymmenkunta lainakirjaa kerrallaan on paljon. Jonotan parhaillaan yhtä varausta, ja mitä olen seurannut niin jokainen lainaaja pitää kirjaa käytännössä koko maksimilaina-ajan, vaikka varmasti tietävät että muitakin on jonossa.
Jos käyt vähintään kerran viikkoon kirjastossa, ei sulla ole mitään tarvetta pitää 50 kirjaa lainassa. Ja ylpeilet sillä?? Häpeäisit, palauta kirjat kirjastoon äläkä hamstraa niitä suotta kotiisi.
Suurin osa noista on tietokirjoja, ei suinkaan suosittuja romaaneja. Ja miksi en lainaisi (ja uusisi kolme kertaa), kun se kirjaston käyttäjäsääntöjen mukaan on mahdollista? Tällä hetkellä mulla on kesken viisi kirjaa, kolme on tallessa siksi kun haluan tehdä niistä muistiinpanoja enkä ole ehtinyt, olen siis lukenut ne, muut odottavat oikeaa fiilistä. Luen siis paljon kirjoja samanaikaisesti yleensäkin, kaikki tarvitsevat sopivan tunnetilan aloittamiselle. Joskus kaipaan jännitystä, joskus kevyttä romanttista tarinaa, joskus taas joku elämäkertatyyppinen kuten nyt mulla on kesken Islantilainen voittaa aina, käsilaukussa kulkee aina pokkari keveyden vuoksi jne. Enkä mitenkään ole itseäni ylentämässä tässä, kunhan huonomuistisuuttani manasin... ap
Ihme tyyppi. Ottaa vain siksi, kun se on mahdollista. MInä minä minä, minä saatan haluta sitä taikka tätä, tuota taikka jotakin muuta. Tai ehkä en haluakaan.
Entäpä ne muut, jotka jonottavat "tietokirjojasi" ja tuplana lainaamiasi romaaneja? Et varmaankaan lue viittäkymmentä kirjaa yhtäaikaa. Lainaa sen verran kuin tarvitset pariksi viikoksi ja lopeta tuo itsekäs ja sairaalloinen hamstraaminen. Nyt teit kyllä ala-arvoisen avauksen, et tainnut tajutakaan että alleviivasit itsekkyyttä etkä sivistyneisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista on tietokirjoja, ei suinkaan suosittuja romaaneja. Ja miksi en lainaisi (ja uusisi kolme kertaa), kun se kirjaston käyttäjäsääntöjen mukaan on mahdollista? Tällä hetkellä mulla on kesken viisi kirjaa, kolme on tallessa siksi kun haluan tehdä niistä muistiinpanoja enkä ole ehtinyt, olen siis lukenut ne, muut odottavat oikeaa fiilistä. Luen siis paljon kirjoja samanaikaisesti yleensäkin, kaikki tarvitsevat sopivan tunnetilan aloittamiselle. Joskus kaipaan jännitystä, joskus kevyttä romanttista tarinaa, joskus taas joku elämäkertatyyppinen kuten nyt mulla on kesken Islantilainen voittaa aina, käsilaukussa kulkee aina pokkari keveyden vuoksi jne. Enkä mitenkään ole itseäni ylentämässä tässä, kunhan huonomuistisuuttani manasin... ap
"Lainoja on nytkin vähän päälle 50..."
Otapa ja vie pois 40 kirjaa ja käyttäydy kuin aikuinen suomalainen, joka ajattelee muitakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme tyyppi. Ottaa vain siksi, kun se on mahdollista. MInä minä minä, minä saatan haluta sitä taikka tätä, tuota taikka jotakin muuta. Tai ehkä en haluakaan.
Entäpä ne muut, jotka jonottavat "tietokirjojasi" ja tuplana lainaamiasi romaaneja? Et varmaankaan lue viittäkymmentä kirjaa yhtäaikaa. Lainaa sen verran kuin tarvitset pariksi viikoksi ja lopeta tuo itsekäs ja sairaalloinen hamstraaminen. Nyt teit kyllä ala-arvoisen avauksen, et tainnut tajutakaan että alleviivasit itsekkyyttä etkä sivistyneisyyttä.
Noista ei ole yhdestäkään varausta. Ja mikä helvetin ala-arvoinen avaus, hyvähän se kirjastolle on että on paljon lainauksia, itse asiassa kirjastomme on komeillut useimpina vuosina kärjessä lainaustilastoissa! Ootte te kummallista porukkaa... Ja ps. palautan tuon tuplaromaanin heti maanantaina, tietenkin. En sitä tarkoituksellisesti lainannut kahdesti. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lainoja on nytkin vähän päälle 50..."
Otapa ja vie pois 40 kirjaa ja käyttäydy kuin aikuinen suomalainen, joka ajattelee muitakin ihmisiä.
Kymmenen on liian vähän valikoimaa minulle. Enkä edelleenkään käsitä mikä minusta tekee tässä itsekkään, hyvillään nuo kirjastovirkailijat aina ovat kun siellä käyn! ap
Ihme rutisijoita. Itse en ole sentään samaan aikaan lainannut tuplia. Mutta ei todellakaan voi kaikkea muistaa!
Eiköhän se tarkoitus ole että siellä kirjastossa on sitä valikoimaa, ei sinun kotonasi. Itse lainaan muutaman kirjan kerrallaan ja sitten kun olen lukenut ne niin lainaan uusia.
Se, ettei kirjoista ole varauksia, ei vielä takaa etteikö joku muukin lukisi niitä mielellään. Varsinkin tietokirjoja lähdetään hakemaan aiheen perusteella suoraan sieltä hyllystä, eikä sellaista osaa varata mitä ei tajua olevan ollenkaan. Totta kai on tärkeää, että kirjastolla on paljon käyttöä, koska se on paras tapa taata kirjaston säilyminen, mutta vähän järkeä ja muiden huomioimista toivoisin siitä huolimatta.
3
Ei, mutta olen ostanut kaksi samanlaista paitaa. Löysin toisen käyttämättömänä kaapin perältä. Kyseessä ei ollut esim musta t-paita😊
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei kirjoista ole varauksia, ei vielä takaa etteikö joku muukin lukisi niitä mielellään. Varsinkin tietokirjoja lähdetään hakemaan aiheen perusteella suoraan sieltä hyllystä, eikä sellaista osaa varata mitä ei tajua olevan ollenkaan. Totta kai on tärkeää, että kirjastolla on paljon käyttöä, koska se on paras tapa taata kirjaston säilyminen, mutta vähän järkeä ja muiden huomioimista toivoisin siitä huolimatta.
3
Edelleen, tällä ei ole mitään tekemistä itsekyyden tai muiden huomioimattomuuden kanssa koska kirjaston käyttösäännöt sallivat tämän. Kirjastovirkailijat ovat tyytyväisiä kun joku siellä käy! Vaihtakoot sääntöjään jos ei sovi että kirjastosta lainataan kirjoja useampi kerrallaan. Tietääkseni lainarajaa ei enää edes ole, aikaisemmin se oli tuo 50/kortti. ap
Se, että kirjauksella ei ole varauksia ei tarkoita sitä, että joku ei kyseistä kirjaa haluaisi lukea. Itse menen usein kirjastoon hakemaan ex tempore lukemista, mutta onhan valikoima suppeampi, jos joku niitä kirjoja jemmaa kotonaan. Toiseksi, vaikka säännöt nyt mahdollistavat usean kirjojen lainaamisen, niin todennäkösesti säännöt tulevat muuttumaan, jos kirjojen jemmaajia löytyy useampikin. Kiva sitten sille, jonka tarvitsisi oikeasti lainata kertaluontoisesti monta kirjaa, mutta ei pystykään. Onko ap:llä tarkoitus perustaa oma lainauspiste? Miksi et voi säilyttää kirjoja kirjastossa ja hakea sieltä sitten fiiliksen mukaan, kuten muut kirjaston käyttäjät?
No on kyllä ihmeellistä! Ovatko kaikki vastarannan kiisket jostain peräkylältä, jonka ankeaan sivukirjastoon tulee kolo jos ap lainaa kaikki 50 kirjaa?
Vierailija kirjoitti:
Se, että kirjauksella ei ole varauksia ei tarkoita sitä, että joku ei kyseistä kirjaa haluaisi lukea. Itse menen usein kirjastoon hakemaan ex tempore lukemista, mutta onhan valikoima suppeampi, jos joku niitä kirjoja jemmaa kotonaan. Toiseksi, vaikka säännöt nyt mahdollistavat usean kirjojen lainaamisen, niin todennäkösesti säännöt tulevat muuttumaan, jos kirjojen jemmaajia löytyy useampikin. Kiva sitten sille, jonka tarvitsisi oikeasti lainata kertaluontoisesti monta kirjaa, mutta ei pystykään. Onko ap:llä tarkoitus perustaa oma lainauspiste? Miksi et voi säilyttää kirjoja kirjastossa ja hakea sieltä sitten fiiliksen mukaan, kuten muut kirjaston käyttäjät?
Mistä sinä tiedät miten "muut kirjaston käyttäjät" toimivat? Kirjaihmiset useimmiten kuitenkin ovat hamstereita kohtuullisuuden sijaan... Justhan tuolla joku sanoi että varauksiakin pidetään lainassa tappiin saakka. Olen itsekin usein kirjaston verkkopalvelusta etsinyt tietyn aihepiirin kirjoja ja huomannut niiden olevan lainassa, big deal, jos kovasti jotain ehdottomasti haluan, varaan sen niin kuin normaalit ihmiset. Jonkun verran olen varaillutkin mutta harvemmin niin kovaa paloa tiettyyn kirjaan on (pl tenttikirjat). Ja sen kun muuttavat sääntöjä, sitten toimitaan niiden mukaan... Toistaiseksi kirjaston henkilökunta sallii ja haluaa lainaajien toimivan näin, eihän se muuten käyttösäännöissä olisi! ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Edelleen, tällä ei ole mitään tekemistä itsekyyden tai muiden huomioimattomuuden kanssa koska kirjaston käyttösäännöt sallivat tämän. Kirjastovirkailijat ovat tyytyväisiä kun joku siellä käy! Vaihtakoot sääntöjään jos ei sovi että kirjastosta lainataan kirjoja useampi kerrallaan. Tietääkseni lainarajaa ei enää edes ole, aikaisemmin se oli tuo 50/kortti. ap
Se, että jemmaat viikkotolkulla noin suuria määriä kirjaston kirjoja kotonasi on yksinomaan itsekästä, vaikka lainarajoja ei olisikaan. Et halua tai osaa huomioida muita kirjaston käyttäjiä, se on itsekästä ja piittaamatonta.
3
Meidän kirjastossa on kyllä matalampi se kerralla lainattavien määrä...muistaakseni 20 saa kerralla ottaa...
Ei ole koskaan käynyt noin. Mainittakoon, että olin vuosia kirjaston suurkuluttaja kuten sinäkin, nykyisin luen vähemmän ja ostan kirjat yleensä kirjakaupasta. Viimeksi Emmi Itärannan Kudottujen kujien kaupungin.