Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jahas. Virpominen ja Halloween on mennyt aika monella lapsella sekaisin.

Vierailija
20.03.2016 |

Meillä on käynyt Elsa-prinsessa, sammakko, muumio, Hulk, joku supersankari ja joku yleisprinsessa. Ei ainuttakaan pääsiäisnoitaa.

Mitä eroa on Halloweenillä ja virpomisella? Siis ei mitään. Mennään ovelta ovelle ja kerjätään karkkia. Nyt virpojilla sentään on niitä vitsoja mukana ja loruttelevat jotain, mutta eipä varmaan sekään perinne enää kauaa kestä. Kohta on Suomessa kaksi Halloweeniä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Eikö lasten ilo oo se juttu tässä hommassa? :)

Eipä perinteillä mitään väliä ole. Vaihdetaan joulupukki samantein pääsiäispupuksi. Mitä väliä? Eikö lasten ilo oo se juttu tässä hommassa?

Juuri näin. Ihmeen kireällä on mammojen nuttura, kun ottaa huomioon, että koko tämä palmusunnuntaina palkkion edestä virpominen on noin 30 vuotta nuori yhdistelmä karjalaisten virpomisperinnettä ja pohjanmaalaista trullaamista.

Oikeasti, älkää niuhottako. Lasten hupia se on, ei mikään kirkollinen sakramentti.

Tuo edellinen on sarkasmia. Virpominen ja trullit on kuitenkin molemmat ikivanhoja pääsiäisen perinteitä vaikka olisivatkin paikallisesti olleet erillään.

Vierailija
22/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli aikanaan pukeutui hämähäkkimieheksi, kun minä olin noita. TOivottavasti kukaan ei pahoittanut tästä mieltään.

Ei se varmaan pikkuveljen syy ollut mutta mitä teidän vanhemmat oikein ajatteli? Perinteillä ei mitään väliä?

Varmaan he ajattelivat, ettei ole reilua pakottaa pikkupoikaa hameeseen jos tämä ei halua, eikä liioin pakottaa jäämään kotiin kun virpomista oli odotettu jo monta päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan jo koko virpomisperinne mennyt sekaisin, ei virpojalla ennen ollut trullivaatteita. mitä väliä

Kyllä jo 60-luvulla virvottiin trulliasuissa ja trullit sinänsä on tosi vanha juttu,

Vierailija
24/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveli aikanaan pukeutui hämähäkkimieheksi, kun minä olin noita. TOivottavasti kukaan ei pahoittanut tästä mieltään.

Ei se varmaan pikkuveljen syy ollut mutta mitä teidän vanhemmat oikein ajatteli? Perinteillä ei mitään väliä?

Varmaan he ajattelivat, ettei ole reilua pakottaa pikkupoikaa hameeseen jos tämä ei halua, eikä liioin pakottaa jäämään kotiin kun virpomista oli odotettu jo monta päivää.

Mun pikkuveljelle askarreltiin paperista pupunkorvat. Söpö pupu olikin.

Vierailija
25/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi nyt taas yksi visvanen vittu. Väärin virvottu, perutaan koko paska.

Toivottavasti ap jää munarekan alle.

Vierailija
26/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on valkoroskaa tässäkin ketjussa "mitä väliä se on lasten juttu!" mielipiteineen. Mutta kun ei ole. Se on myös aikuisten juttu, niin kauan kuin jotain palkkiotakin ollaan vailla. Millekkään pelkälle kerjuulle lähteneille star wars hahmoille en avaa ovea eikä avaa moni muukaan. Vituttaa kun kaikki paremmista ajoista muistuttavat perinteet pitää pilata. 

Vierailija
27/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trullin asu on vielä niin helppo (joku äidin hame ylle ja huivi päähän) ettei oikein voi edes vedota siihen ettei sellaista ole.

Oletko miettinyt. miten nykyäiti pukeutuu? Ei meillä ole yhtäkään noidalle sopivaa hametta ellei lapsi sitten halua ottaa jotain mustista kapeista kynähameistani. Huivitkaan ei ole ruudullisia tms. Tuskin tuubihuivi olisi se juttu?

Huivin saa sidottua vaikka keittiöpyyhkeestä (miksi ihmeessä pitäisi olla ruudullinen?) ja joo, meillä lapsella oli kapea musta hame, mustiin hameisiin ne pääsiäiskorttein noidatkin perinteisesti pukeutuu. Tai sitten voi hakea kirppikseltä 50 sentin hameen, halvemmaksi tulee kuin joku  avaruusolion asu.

Vierailija
28/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valkoroskaväki ei kunnioita mitään perinteitä. Surullista että tämäkin tapahtuma on näköjään onnistuttu pilaamaan. 

mitä ihmeen perinteitä? Karjalaista virpomista? Siihen ei noidan asut kuulu ollenkaan.

Vai Pohjalaisen trulli-perinnettä? Se kuuluu pääsiäisviikon lauantaille, palkkio haetaan Pääsiäissunnuntaina eikä mitään viroista ole.

Kovin heittelet siellä wt-leimoja, vaikka oma tietämyksesi on nolla. Nykyinen virpomistapa EI OLE oikeastaan mikään perinne vielä, vaan tuore yhdistelmä, jonka ominaisuuksiin siten kuuluu vielä muuntautuminen.

Vierailija
29/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pikkuveljelle askarreltiin paperista pupunkorvat. Söpö pupu olikin.

Hyvä vaihtoehto tuokin. Veli askarteli itse vitsat, minun avustuksellani, ja suunnitteli itse pukunsa. Mutta mitäs tuosta, kun ei piitattu perinteistä.

Vierailija
30/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka sen määrittää, miten trullin kuuluu pukeutua? Naisten pukeutuminen on nykyään vapaata, sukupuolten samoin, miksi siis pitää kynsin hampain yllä perinnettä trullien pukeutumisessa? Meille tervetulleita on kaikki virpojat asuun ja sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
31/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan jo koko virpomisperinne mennyt sekaisin, ei virpojalla ennen ollut trullivaatteita. mitä väliä

Kyllä jo 60-luvulla virvottiin trulliasuissa ja trullit sinänsä on tosi vanha juttu,

Missä näin tapahtui? Ainakin minä kävin vielä 60-70-luvulla virpomassa isoäidin ihan tavallisissa vaatteissa ja palkankin sain vadta pääsiäisenä. Silloin ei ollut sopivaa käydä virpomassa muita kuin läheisiä eli sukulaisia äidin puolelta, jotka olivat evakkoja. Edes toista isoäitiä ei käyty virpomassa.

Vierailija
32/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä perinteillä mitään väliä ole. Vaihdetaan joulupukki samantein pääsiäispupuksi. Mitä väliä? Eikö lasten ilo oo se juttu tässä hommassa?

Juuri näin. Ihmeen kireällä on mammojen nuttura, kun ottaa huomioon, että koko tämä palmusunnuntaina palkkion edestä virpominen on noin 30 vuotta nuori yhdistelmä karjalaisten virpomisperinnettä ja pohjanmaalaista trullaamista.

Oikeasti, älkää niuhottako. Lasten hupia se on, ei mikään kirkollinen sakramentti.

Tuo edellinen on sarkasmia. Virpominen ja trullit on kuitenkin molemmat ikivanhoja pääsiäisen perinteitä vaikka olisivatkin paikallisesti olleet erillään.

Ei ollut sarkasmia vaan täysin tosissani sanon: pääsiäisen virpominen ei ole mikään perinne, vaan uusi ja siten kehittyvä juttu. Muutenkin juhlien viettämisen tavat muuttuvat koko ajan - kyllä, joulunkin: aika harva mm. enää käy koulupäivän aamulla varhain joulukirkossa. Ei yksinkertaisesti OLE mitään kiveenhakattua tapaa viettää juhlapyhiä, ja sen vain hyvä asia!

Vierailija
33/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaahas jaahas

Vierailija
34/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä luulin olevani tosikko.... :D

Vierailija
35/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkupojat eivät perinteisestikään ole olleet virpomassa, joten SE on kyllä tarkemmin ajatellen ihan väärin. 

Joka tapauksessa ei ole virvottavan asia pitää valistussaarnaa lapsille, jotka ovat tulleet (luullakseen) muita ilahduttamaan.

Vierailija
36/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nyt taas yksi visvanen vittu. Väärin virvottu, perutaan koko paska.

Toivottavasti ap jää munarekan alle.

Kaikessa mauttomuudessaan yllä oleva viesti pani naurattamaan. Visvasesta v-usta tuli mieleen töhnämunat, joista kuulemma syntyi oikea villitys. Munarekalle repesin totale

Vierailija
37/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut sarkasmia vaan täysin tosissani sanon: pääsiäisen virpominen ei ole mikään perinne, vaan uusi ja siten kehittyvä juttu. Muutenkin juhlien viettämisen tavat muuttuvat koko ajan - kyllä, joulunkin: aika harva mm. enää käy koulupäivän aamulla varhain joulukirkossa. Ei yksinkertaisesti OLE mitään kiveenhakattua tapaa viettää juhlapyhiä, ja sen vain hyvä asia!

Ihan tosissani sanon että pääsiäisen tai oikeammin palmusunnuntain virpominen on kyllä ihan vanha juttu, ainakin 1901 syntynyt isoäitini kertoi lapsena käyneensä virpomassa kumminsa.

Vierailija
38/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkupojat eivät perinteisestikään ole olleet virpomassa, joten SE on kyllä tarkemmin ajatellen ihan väärin. 

Joka tapauksessa ei ole virvottavan asia pitää valistussaarnaa lapsille, jotka ovat tulleet (luullakseen) muita ilahduttamaan.

En ole koskaan kuullutkaan, että virpominen olisi vain tyttöjen juttu.

Vierailija
39/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuota 1901 syntynyttä isoäitiä kävi aina virpomassa naapurin yhtä vanha pappa, papalla oli aina sunnuntai aamuisin tapana käydä naapurissa aamukahvilla eli ei se niin tarkkaa ollut ennenkään.

Vierailija
40/45 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että perinteiden mukaisesti virpomisreissulle nyt vain kuuluu pukeutua pääsiäisaiheisesti. Ja varmasti suurin osa näin tekeekin. En kuitenkaan jaksa mieltäni pahoittaa, jos ovelleni ilmestyykin muutama lapsi prinsessaksi tai spidermaniksi pukeutuneena. Jos se on lapsen hartain toive ollut, että saa pukeutua vaikka ninja kilpikonnaksi, niin siitä vain. Ei se maailma ja perinteet muutamaan erilaiseen asuun kaadu. Älkää jaksako ottaa elämää niin vakavasti ja nillittää kaikesta. Iloista pääsiäistä ja virpomispäivää kaikille, niin trulleille kuin ninja kilppareillekin! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän