Monella lapsella ei ole nykyisin enää mitään varsinaisia harrastuksia
Kummastuttaa kovasti, meidän perheessä on aina pojat ravanneet joka päivä jossain futis tai koris treeneissä.. Ystäväperheen ala-asteikäinen poikakaan ei kuulemma harrasta mitään. Siis toki esim. piirtelee ja pelaa videopelejä, mutta mitään ns. kunnon harrastuksia joukkueessa ei ole.
Oletteko tekin huomanneet tämän yleistyvän trendin ? Jotenkin pelottavaa, että nykyisin lapset kököttävät mieluummin yksin koneella kuin menevät potkimaan palloa! :(
Kommentit (47)
Sulla on hyvin vanhanaikainen käsitys siitä mikä on oikea harrastus ja mikä ei.
Vain joukkueurheiluko on kunnon harrastus?
Onko meillä kunnon harrastuksia, kun 22 -v poika käy partiossa, kuvatsidekoulussa ja musiikkiopistolla?
Joukkueurheilu puuttuu, joten ei harrastusta?
Vierailija kirjoitti:
Onko meillä kunnon harrastuksia, kun 22 -v poika käy partiossa, kuvatsidekoulussa ja musiikkiopistolla?
Joukkueurheilu puuttuu, joten ei harrastusta?
22=12
70-80-luvulla lapset keksivät itse yhdessä jotain kivaa tekemistä ilman että jonkun piti olla varta vasten ohjaamassa heidän harrastuksiaan. Itsekään en tuolloin oikeastaan harrastanut vakituisesti koskaan mitään. Toki olin tyyppi joka viihtyi melko hyvin yksinäänkin.
Ap, jos tarkoitat, että yhä useampi lapsi ei tee muuta kuin istuu koneella, niin se on totta. Johtunee siitä, että ennen ei ollut tietokoneita.
Kyllä nykyisin lapset harrastava todella paljon enemmän kuin ennen. Itse olen vm.83 ja vain muutama kaveri harrasti jotain.
Omien lasten kavereissa on vain muutama joka ei harrasta mitään.
Meidän 12v pojalla ei harrasta. Pelaa pleikkaa, joo, mutta ei muuta. Onko hän nyt ap:n mielestä kummajainen? Pitäiskö pakottaa johonkin vai?
T. Herkän add-pojan äiti
Luultavasti niin, että lapset jakautuneet: toisilla hirveästi harrastuksia, osalla ei yhtään mitään. Yhteiskunta jakautuu hyvä- ja huono-osaisiin.
Ei ollut 80-luvullakaan. Jopa silloin oli erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset mielenkiinnon kohteet. Minä esim. olen aina lukenut paljon. Mutta sehän ei ap:n mielestä varmaan ole mikään oikea harrastus. Koska jalkapallo on ainoa oikea harrastus.
Geokätköily on hyvä harrastus. Koko perhe voi etsiä älypuhelimella kätköä:
https://www.google.fi/search?q=geocache&espv=2&biw=868&bih=455&source=l…
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti niin, että lapset jakautuneet: toisilla hirveästi harrastuksia, osalla ei yhtään mitään. Yhteiskunta jakautuu hyvä- ja huono-osaisiin.
Hyväosaiset= lapsilla harrastukset
Huono-osaiset=lapsilla ei harrastuksia
Näinkö? Lokeroit siis ihmisiä vain sen mukaan onkl lapsilla harrastuksia? Olemmeko huono-osaisia kun 12v lapsemme ei harrasta?
Ei elämä ole musta-valkoista.
T. Add-pojan äiti
Itselläni on 5 poikaa, osa jo aikuisia. He ovat pelanneet paljon koneella, mutta myös muuta tekemistä on. Harrastavat kirjojen lukemista, siihen aluksi ihan patistelin, mutta innostuksen sytyttyä mikään ei enää pidättele. Myös kavereiden kanssa on pelattu korista, käyty juoksemassa lenkeillä, uimassa, punttiksella, pelattu lautapelejä ja shakkia. Nuorempana kuvioissa oli fudis ja partio myös. Yksi piirtää koneellaan ja kirjoittaa, toinen kokoaa pienoismalleja. Yksi soittaa kitaraa.
Eli liikuntaa, lukemista, musiikkia, lautapelejä, muttei varsinaista seuratoimintaa.
Ei ollut minullakaan lapsena. Saa harrastaa jos HALUAA.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ollut meilläkään lapsena 70-luvulla. Leikimme vain ulkona tai sisällä. Rikkailla oli varaa pianotunteihin. Koulussa oli kyllä ilmaisia kerhoja, kävin kuorossa ja näytelmäkerhossa.
Tässä on se ero, että nykyään ei leikitä vaan istutaan vierekkäin älypuhelimet kourassa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä pidetään harrastuksena. Onko vain ohjattu urheilu oikea harrastus, vai lasketaanko mikä tahansa tekeminen, mihin tekijä suhtautuu intohimoisesti, jopa kunnianhimoisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset= lapsilla harrastukset
Huono-osaiset=lapsilla ei harrastuksia
Näinkö? Lokeroit siis ihmisiä vain sen mukaan onkl lapsilla harrastuksia? Olemmeko huono-osaisia kun 12v lapsemme ei harrasta?
Ei elämä ole musta-valkoista.
T. Add-pojan äiti
Poikkeuksia on, mutta suunnilleen noin. Hyväosaisilla on keskimäärin enemmän rahaa, viitseliäisyyttä ja perinnettä harrastamiseen.
Vastustan pakkoharrastamista. Toisaalta vastustan myös vanhempien itsekkyyttä ja laiskuutta , jolloin ei edes käydä ulkona lrikkimässä pienten lastensa kanssa. Ei opeteta luistelemaan, vaikka kenttä talvella on 100 m päässä ja lapselle ostettu luistimet eikä käytetä hiihtämässä, vaikka latukin olisi 100 m päässä! Vanhemmat monesti on näissä tapauksessa sen hifikeskuksensa vankeja. Olen vienyt sitten oman lapseni ja kaverinsa ulos ulkoilemaan ja liikkumaan. Jos vanhemmat ( näissä tapauksissa osaaikatöissäkin) eivät välitä tarjota virikkeitä ja liikuntaa, onko se siis ulkoistettava klukuihin, vrt.liikkuva koulu? Onko kasvatus muutenkin enemmän koukun ja päiväkodin tehtävä kuin vanhempien?!
Vierailija kirjoitti:
Vastustan pakkoharrastamista. Toisaalta vastustan myös vanhempien itsekkyyttä ja laiskuutta , jolloin ei edes käydä ulkona lrikkimässä pienten lastensa kanssa. Ei opeteta luistelemaan, vaikka kenttä talvella on 100 m päässä ja lapselle ostettu luistimet eikä käytetä hiihtämässä, vaikka latukin olisi 100 m päässä! Vanhemmat monesti on näissä tapauksessa sen hifikeskuksensa vankeja. Olen vienyt sitten oman lapseni ja kaverinsa ulos ulkoilemaan ja liikkumaan. Jos vanhemmat ( näissä tapauksissa osaaikatöissäkin) eivät välitä tarjota virikkeitä ja liikuntaa, onko se siis ulkoistettava klukuihin, vrt.liikkuva koulu? Onko kasvatus muutenkin enemmän koukun ja päiväkodin tehtävä kuin vanhempien?!
Po koulu eikä koukku.
Ei kyllä ollut meilläkään lapsena 70-luvulla. Leikimme vain ulkona tai sisällä. Rikkailla oli varaa pianotunteihin. Koulussa oli kyllä ilmaisia kerhoja, kävin kuorossa ja näytelmäkerhossa.