Tamperelaisten pukeutuminen
Katselin tänään kahvilassa ohikulkevia ihmisiä ja ihmettelin. Tamperelaisista noin 80 % näytti siltä, kuin heillä olisi samat kuteet olleet päällä 20 vuotta: bandanahuiveja, buutseja, peukalosormuksia, platform-kenkiä, turkoosilla rajattuja silmiä, tatuoituja kulmakarvoja, 10 sentin juurikasvuja, kovan värisiä hiuksia, linttaan astuttuja kenkiä ja liian lyhyitä lahkeita. Todella paljon ylipainoisia ja sellaisia lippalakkipäisiä isäntiä, jotka myös räkivät katuun.
Näkyykö Tampereen kova työttömyystilanne siis näin paljon katukuvassa vai onko tämä vain jotain maakuntamuotia?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ai saa olla sellainen kuin haluaa? Tampereella? Sallikaa mun nauraa! Mulla ja miehelläni on täysin päinvastainen kokemus parin vuoden takaa. Keskustassa, keskellä kirkasta päivää. Oltiin vierailulla kaupungissa, hotelliviikonloppua vietimme. Oli takana rankka läheisen menetys ja vihdoin tuntui siltä, että voisi vähän uskaltautua nauttimaan elämästä. Suosittelin miehelle, että pukisi edesmenneen isäni tyylikkään hatun, sillä se sopi hänelle kuin valettu ja toi kivan juhlavan fiiliksen olematta silti överi tai outo. Ja mikä oli lopputulos? Kaksi eri kertaa samana päiväsaikana mies oli saada turpaan yleisellä paikalla - pukeutumisesta leuottiin Hämeensillalla, joku perustamperelainen iski kannoille ja katsoi aiheelliseksi uhitella korvanjuuressa, kuinka hän antaa turpaan tommosille. ????? Wtf? Toinen tilanne sattui meidän ollessa molempien paikalla. Lähtiessä tilattiin hotellin baarista lähtödrinkit, niin tiskille ilmaantui (päivällä, kyllä) nuoripari. Tämä mies katseli minun miestäni tiskillä tämän maksaessa, ja ***ttuili ihan päin naamaa jotain firman piikkiin laittamisesta ja että luuleeko mieheni itsestään muka jotain. Joo-o. Viimeistään silloin meni fiilis tuohon junttien ja sekopäiden kaupunkiin. Siellä ei saanut olla oma itsensä. Tyylikäs pukeutuminen oli piikki lihassa kansalle. Kyseessä ei ollut sen kummempi asia, kuin yksi hattu ja villakangastakki. Ei ollut luksusmerkkiä, ei edes uusia. Kirppariltakin voisi löytää vastaavia. Jäi kyllä uskomattoman paha maku, vaikka kuinka joku sanoo, että sattumaa. Muissa kaupungeissa saa sentään pukeutua kuinka haluaa.
Tämä. Ehkä kateus ja erilaisuuden pelko estää trelaisia pukeutumasta tyylikkäästi. Tampereella on pitkä perinne tolle "mikä sä luulet olevas" ja "ootko joku homo" -mentaliteetille. Hyvä kun joku uskalsi sanoa tämän! Ei ap
20 olipa kyllä kurjia kokemuksia.
Tää on totta!! Istuin yks pv Tampereella Fazerilla ja katselin tyylejä. Juurikin Ap:n kuvaamia! Olin tosin vähän ennen lounasaikaa, jolloin juurikin työttömiä varmaan pyöri paljon. Heidän lisäksi nistejä ja juoppoja. Oli myös paljon huonosti pukeutuvia nuoria. Noin 16-18.. Mikseivät ole koulussa?
Tampere on kylmä kylä. Johtuen ehkä historiastaan. En ikinä voisi kokea kyseistä kaupunkia henkiseksi kodikseni.
Joku turkulainen tai turvestadilainen taas yrittää surkeaa provoa.
Ap, tule Jyväskylään! Tulen heti "tuulipuvussani" keskustaan, kun arviointikierroksesi yltää tänne.
Ihmeellinen ilmiö toi kun joku muuttaa treelta helsinkiin niin sitä ollaan sit niin coolii stadilaista nokka pystyssä menoo. Sit stadilaisii haukutaan et ne on niin ylimielisii ja nää hiton muualta muuttajat on tasan tarkkaan saanu tän maineen aikaseks.
T.Helsingistä tampereelle muuttanut, joka käveli tänään hämeenkadulla.
Eikö ap ole käynyt Helsingin lähiöissä, Vantaalla tai Keravalla tai Klaukkalassa? Punavuori - Kallio - Töölö on pieni osa suomea.
Jyväskylässä erilaista, mutta lähes yhtä junttia kuitenkin. Paljon sellaista tuulipukua ja muuta liikuntavaatetta. Jotenkin kiusallista käydä kaupassa vaikka kaupunkilaisen vaatteilla, mutta onneksi sentään ajanviettoon osaavat täällä jotenkin pukeutua.
Tampere on varsinainen junttiuden keskittymä. Tampereesta tulee mieleen Timo Jutila mussuttamassa mustaa makkaraa torilla rasva poskella. Mikään muu kaupunki Suomessa ei ole yhtä juntti kuin Tampere.
So what? Nistejä pyörii kyllä liiaksi, sen myönnän. Tullintorin kulmilla erityisesti. Hieno uusi hotelli ja vieroitusklinikka vierekkäin.
Asun Tampereen keskustassa, paljasjalkainen, yli nelikymppinen. Ihanan rentoa, voi pukeutua ihan mihin vain. Osa nuorista on tietysti toistensa kopioita, mutta niin on aina ollut. Itse pukeudun sekoitukseen ulkomailta ostettuihin, Stockmannin, Tokmannin ostoksiin sekä kirppislöytöihin.
Ehkäpä noin, mutta kyllä täällä ihan trendikästäkin porukkaa on. Sinänsä yksi syy, miksi viihdyn Tampereella, on juuri tuo rentous.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä noin, mutta kyllä täällä ihan trendikästäkin porukkaa on. Sinänsä yksi syy, miksi viihdyn Tampereella, on juuri tuo rentous.
Rentoudesta tuli mieleen: olen kotoisin etelämpää, todellisten mykkien ja umpimielisten mailta, ja minulle aikanaan Tampereelle muuttaessa todellinen shokki oli se, että täällä ventovieraat voivat puhua toisilleen (kassajonoissa, bussipysäkillä, asiakaspalvelutilanteissakin enemmän kuin välttämättömän). Myöhemmin muuttivat vanhempani perässä, ja huomasivat saman. Erityisesti rollaattorilla kulkeva isäni oli otettu saamistaan avuntarjouksista kaupassa, ei hän ollut tottunut sellaiseen.
No, totuin sitten vuosien varrella tähän täkäläiseen rentouteen, ja olen sittemmin yrittänyt jutella tuntemattomille Satakunnassa ja Turussa. Virhe. Joko pelästytään tamperelaisittain sorahtavaa ärrääni tai sitä, että yleensä vieras ihminen puhuu jotakin, sillä yleensä vastaus on hiljaisuus ja arvioiva " mistä lataamosta tuo on karannut" -katse. Ja minä olen sentään taatusti harmiton, vajaa nelikymppinen naisihminen. Trendejä en seuraa, joten niihin en osaa ottaa kantaa.
Kyllä sitä ollaan niin suuren maailman ihmisiä kun ihan Helsingissä asutaan. Ja kamalaa miten tyylitöntä ja rumaa pienemmässä kaupungissa Tampereella. Ruminta on sinun oma suhtautuminen ja asenne että kuvittelet olevasi jotenkin yläpuolella ja parempi.
AP:n kaltaiset nillittäjät ja trendipellet on onneksi täällä Tampereella vähemmistönä. Me muut ollaan niinkuin tykätään.
Vierailija kirjoitti:
Tampere on varsinainen junttiuden keskittymä. Tampereesta tulee mieleen Timo Jutila mussuttamassa mustaa makkaraa torilla rasva poskella. Mikään muu kaupunki Suomessa ei ole yhtä juntti kuin Tampere.
Mutta toisaalta mikään muu kaupunki ei ole yhtä maanläheinen ja ystävällinen kuin Tampere. Täällä voidaan jutella tuntemattomille, eikä jakseta katsoa nenänvartta pitkin sitä miten joku toinen on pukeutunut. Myös erilaisuus hyväksytään Tampereella paremmin kuin monessa muussa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkälaista sitten kuuluisi olla/on sinun asuinpaikassasi?
Aika monenlaista tyyliä näkyy Tampereella ja se on musta ihan kiva juttu. Eniten tylsistyttää kun kaikki on kopioita toisistaan.
Olen kotoisin Treelta mutta asun Helsingissä ja nyt kävin täällä aikoihin. Pukeutuminen on ihan erilaista näissä kaupungeissa! Helsingissä naisilla on yleensä pitkät, luonnollisen sävyiset hiukset, meikkiä, hyvin istuva villakangastakki, skinny jeansit, korkkarit ja nahkalaukku. Miehillä kanssa hyvät takit ja kengät.
Toisaalta katselin kyllä enemmän ikäluokkani (40 v) pukeutumista, joten ehkä ne nuoremmat olivat sitten tyylikkäämpiä. Istuin Hämeenkadulla kahvilassa ruuhka-aikaan ja ihmiset painelivat jopa tuulipuvuissa ohi.
Kauheasti myös alkoholisteja ja nistejä (ja juu on Helsingissäkin, mutta mielestäni nyt enemmän Treella kuin aikaisemmin).
Ei ole tarkoitus loukata ketään näillä huomioilla.
No voi kurjuus että sulle tuli paha mieli. Mä asun Hämeenkadun poikkikadulla ja kuljen jalkaisin töihin neljä kilometriä suuntaansa. Pitäisikö mun luikkia töistä kotiin sivukatuja myöden vai kävellä töihin jakkupuvussa ja korkkareissa, ettei turistille mene latte väärään kurkkuun?
Terv se nelikymppinen tuulipukumuija
Juuri tämän junttiuden takia viihdyn Tampereella. Muutin tänne Turusta 26-vuotiaana. Nyt olen 52.
Täällä on ihanan rentoa ja maalaismaista. Turkulaiset ovat töykeitä töksähtävine murteineen. (Joka kyllä mun puheessa huomataan edelleen. Tamperelainen pidentää sanoja.)