Oletko koskaan vaihtanut autonrenkaita?
Niin! Osaisitko vaihtaa, jos kesken matkanteon rengas puhkeaisi ja vararengas odottaisi takaluukussa?
Kommentit (38)
Olen vaihtanut viimeiset 20 vuotta kaksi kertaa vuodessa. Osaan myös tien päällä vaihtaa.
Musta se on taito joka kaikkien autoilijoiden pitää osata. Kesä/talvirenkaat vaihdan aina ite. Kerran joutunu matkalla vaihtaan. Ja olen nainen.
Osaan vaihtaa. Eri asia on lähteekö pulttipyssyllä kiinni laitetut pultit käsin vääntämällä irti.
En ole enkä opettele. Ammattilaiset on sitä varten. En korjaile muutenkaan mitään koneita itse.
Olen ollut autonomistaja 33 vuotta. Ensimmäiset 20 vuotta vaihdoin renkaat itse, mutta sitten kyllästyin ja päätin, että juon mieluummin kahvia ja katson, kun joku muu vaihtaa renkaat ammattilaisen työkaluilla. Renkaanvaihdon opin teinivuosinani, kun jouduin veljeni kanssa kaksistaan vaihtamaan renkaat vanhempieni autoihin. Osaan myös vaihtaa renkaan vanteelle, mutta onneksi minun ei enää tarvitse.
N51
Nykyaikaisen tubeless-renkaan vaihtaminen kotikonstein on lähes mahdotonta. Eli en osaisi/pystyisi vaihtamaan.
Varapyörän tietysti osaisin vaihtaa. Tosin en pidä sen mukanapitämistä tarpeellisena. Spray ja kompura on kyllä mukana.
Vierailija kirjoitti:
En ole enkä opettele. Ammattilaiset on sitä varten. En korjaile muutenkaan mitään koneita itse.
Rengasasentaja tienpäälle tilattuna on useamman sadan euron hintainen!
Osaisin. Olen pienestä asti vaihtanut iskän ja äiskän autoon renkaat ja yksi kesä jouduin vaihtaa vararenkaaseen, kun olin lähdössä veljeni luo. Jouduin vain vähän hyppiä ristikkoavaimen päällä, kun pultit oli hieman tiukassa.
Vierailija kirjoitti:
Osaan vaihtaa. Eri asia on lähteekö pulttipyssyllä kiinni laitetut pultit käsin vääntämällä irti.
Lähtee, jos on tarpeeksi pitkä varsi mukana.
Osaisin, mutta joutuisin silti turvautumaan jonkun apuun. Ranteet tohjona. Kerran erehdyin yrittämään ja toinen käsi oli käyttökiellossa monta viikkoa. =(
Osaan. Ennen vaihdoin kesä- ja talvirenkaat itse, mutta enää en ole viitsinyt, kun se hoituu niin helposti ja aika halvalla renkaanvaihtopisteessä. Autossani ei ole vararengasta, vain se suihkepullo.
Olen ja voin kertoa, että monin verroin helpompi vaihtaa kotipihalla sopivaan aikaan ja sopivalla säällä kuin maantiellä pakkasessa, pimeässä ja lumituiskussa. Vararenkaan irrottaminen voi muuten olla oma lukunsa n. 20 v vanhassa autossa, jossa se on jossakin siellä alla eikä sitä ole vielä siihen mennessä kertaakaan vaihdettu. Onneksi sen irrottamiseen saatiin apuun alan ammattilainen, jolla meni siinä noin puoli tuntia.
Vararengasta ei vissiin nykyautoissa enää olekaan, vai?
Matkanteko loppuu sitten siihen, jos koko rengas repeää tai muuten hajoaa tuhannenppäreiksi, jos ei ole mitä vaihtaa, vaikka kuinka olisi täyttö- ja korjausvehkeitä. Ei ihan helppo nakki jossain Kittilän ja Inarin välillä.
Renkaan irrottaminen tien päällä ilman erikoistyökaluja on käytännössä mahdotonta. Renkaan täyttäminen ilman tehokompressoria on mahdotonta. Eli eiei
Olen useampaan kertaan. Mulla ei anna luonne periksi, että maksaisin jollekin renkaiden vaihdosta. Sama kuin en ole koskaan pesettänyt auto autopesulassa. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen ja voin kertoa, että monin verroin helpompi vaihtaa kotipihalla sopivaan aikaan ja sopivalla säällä kuin maantiellä pakkasessa, pimeässä ja lumituiskussa. Vararenkaan irrottaminen voi muuten olla oma lukunsa n. 20 v vanhassa autossa, jossa se on jossakin siellä alla eikä sitä ole vielä siihen mennessä kertaakaan vaihdettu. Onneksi sen irrottamiseen saatiin apuun alan ammattilainen, jolla meni siinä noin puoli tuntia.
Vararengasta ei vissiin nykyautoissa enää olekaan, vai?
Matkanteko loppuu sitten siihen, jos koko rengas repeää tai muuten hajoaa tuhannenppäreiksi, jos ei ole mitä vaihtaa, vaikka kuinka olisi täyttö- ja korjausvehkeitä. Ei ihan helppo nakki jossain Kittilän ja Inarin välillä.
Todennäköisyys sille että alle 5 vuotta vanha, oikein paineistettu laaturengas hajoaisi tuhannenpäreiksi on autoilun riskeistä pienimpiä.
15 vanhalla alipaineisella "pinnoitetulla" tai kiinalaisella muovirenkaalla tilanne on toinen.
En osaa. Eikä minulla ole siihen tarvittavia koneitakaan. Rengaskiike tekee sen, kun ostan uudet renkaat.
Osaan vaihtaa renkaat mutta mulla ei ole vararengasta autossa
En osaisi :D kerran on tarvinut vaihtaa, ja Luojalle kiitos että mies oli silloin mukana.