Onko raakasuklaa oikeasti näin pahan makuista, vai enkö vaan osaa tehdä sitä?
Tein itse raakasuklaata (erään ns. asiantuntijan ohjeen mukaan) ihan oikeista aineista: 1 dl kaakaovoita, 1 dl kookosöljyä ja 1 dl raakakaakaojauhetta. Lisäsin muutaman ripauksen agavesiirappia ja muutaman tirauksen semmoista vanilja-aromia. Mutta eipä ole oikein minkään makuista, oikeastaan jopa pahaa...
Kuinka paljon esim. tuota makeutusta (esim agavesiirappia) oikein pitäisi laittaa, että maistuisi, kun ohjeessa ei ollut mainintaa määrästä? Onkohan raakasuklaa hyvinkin lihottavaa, kun tuota kookosöljyäkin pitää laittaa jumalaton määrä? En ymmärrä ihmisiä, jotka hehkuttavat raakasuklaan makua ja sanovat korvaavansa sillä tavallisen suklaan. Onhan se ehkä terveellistä, mutta ei hyvää.
Kommentit (14)
Mä tykkään raakasuklaasta mutta mun mies inhoaa. Ei kaikki tykkää kaikesta mutta mun mielestä raakasuklaa on oikein oiva tavallisen suklaan korvike. Syön kyllä muutenkin yleensä aina tummaa suklaata että ehkä tällä on jotain tekemistä asian kanssa?
Eiköhän se ole makuasia.
Maistamani raakasuklaat ovat olleet pahoja. Erehdyin joskus ostamaan kaakaopaloja naposteltavasi. Yäääk!
Osa pitää myös tupakasta ja alkoholista, joiden makua ja hajua inhoan.
Tykkään raakasuklaasta, mutta aika paljon siinä pitää olla makeutusta, ettei se maistu vain kitkerältä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole makuasia.
Maistamani raakasuklaat ovat olleet pahoja. Erehdyin joskus ostamaan kaakaopaloja naposteltavasi. Yäääk!
Osa pitää myös tupakasta ja alkoholista, joiden makua ja hajua inhoan.
Jaa... Oisko tuossa jotain perää, kun itsekin inhoan tupakan ja alkoholin hajua ja myös makua. Ehkä se vaan on makuasia. ap
Kannattaa ostaa Lidlin tummaa suklaata on paljon parempaa eikä sisällä sokeria niin hirveesti
Luulin oikeasti, että kaakaonibsit maistuisivat hyvältä, mutta ne maistuivat kitkerän pahoilta. Pidän hyvinkin tummasta suklaasta, mutta en raakasuklaasta. Kookoksen makua inhoan, joten myös se saattaa tehdä raakasuklaasta pahan makuista.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään raakasuklaasta, mutta aika paljon siinä pitää olla makeutusta, ettei se maistu vain kitkerältä.
Tuota olen ihmetellyt, kun missään ohjeessa ei ole mitään täsmämäärää makeutukseen. Pitäisi edes joku suuntaa antava olla ainakin aloittelijoille. Ja tuotakin olen miettinyt, että ei se raakasuklaa kai sen kevyempääkään ole kuin tavallinen. ap
Ei sen miltään maitosuklaalta pidäkään maistua, mutta joo ehkä voisit laittaa enemmän makeutusta, jos et pidä vahvan makuisesta lähes sokerittomasta suklaasta.
Mäkin tein just ekaa kertaa raakasuklaata erään blogin ohjeella, jolla suklaasta piti tulla parempaa kuin Fasun sininen. Olkoon, miten terveellistä tahansa, en moista syö. Ehkä raakasuklaan sijaan pitäisi puhua raakakaakaonamuista tms.? Suklaan maun pehmeys lienee juuri tulosta niistä korkeista lämpötiloista, joita "raakailussa" vältetään.
Meillä on välillä onnistunut ja välillä ei. Laitoimme agavesiirappia enemmän kuin ohjeessa ja hasselpähkinöitä. Kyllä se jotain kuivattua marjaa, taatelia tai pähkinää vaatii, jos on tottunut makeaan. Lucumajauhe on kamalaa.
Tossa näyttäisi olevan hyvä perusohje, muistaakseni tällä meillä onnistui, kun laitettiin aika reippaasti hasselpähkinää ja makeutta teelusikallisen sijaan reilusti enemmän, olikohan peräti 1 rkl, tosin sitä agavesiirappia: http://cocovishop.com/reseptit/helppo-raakasuklaa/
Musta on erittäin hyvää. Johtuu varmaan siitä, että olen hyväkarppaaja, enkä käytä sokeria.
Tai jos vaan hakisit sen fazerin sinisen...