Kaverin 5-vuotias ei ole koskaan maistanut mitään marjoja, aika omituista?
Tyttö oli minun luonani hoidossa ja kysyi saako laittaa puuron sekaan vadelmia. Minulla on niitä siis aina sulana kun syön itse puuron joukossa. Sanoin että varmistetaan nyt vielä, ettet vaan ole allerginen ja soitin kaverille. Sanoi että ei ole allerginen mutta älä anna niitä, kun tyttö ei ole koskaan maistanut mitään marjoja. Eikö tämä ole muidenkin mielestä outoa? En antanut kun kerran kiellettiin mutta lapsi olisi halunnut kovasti maistaa, miksei äiti antanut lupaa? Luulisi ainakin kesällä jossain tilanteessa mansikkaa maistaneen.
Kommentit (17)
Meilläkään eskarilainen ei ole suostunut maistamaan ainoatakaan tuoretta marjaa sitten vauvavuoden. En voi pakottaakaan.
En vain ymmärrä mitä kamalaa siinä olisi, että lapsi söisi muutakin kuin vanukasta ja eineksiä. Marjathan olisi loistava vitamiinin lähde.
Ap
Todella outoa että äiti ei anna marjoja ja jokainen tietää kuinka mustikka on terveellistä. Ei hyvää päivää. Eikö kuljeta metsässsä marja-aikaan.
On outoa. Jos lapsi ei kotona ole halunut maistaa, olisin tyytyväinen jos hän maistaisi marjoja kylässä.
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä mitä kamalaa siinä olisi, että lapsi söisi muutakin kuin vanukasta ja eineksiä. Marjathan olisi loistava vitamiinin lähde.
Ap
Anna olla, kun et ymmärrä. Kasvatat sitten omasi "paremmin".
Soitit 5-vuotiaan äidille allergiaepäilyn takia? 5v osaa kuule jo tasan tarkkaan kertoa itse mille on tai ei ole. Ja miksi epäilit että voisi olla. Ei mulle tulis mieleenkään lähtökohtaisesti epäillä.
Taisit keksiä koko tarinan.. Mutta keksi nyt hyvä jatko. Erityislapsi varmaan ja paljon muita allergioita? :D
7, en halua vaarantaa kenenkään terveyttä tai pahimmassa tapauksessa henkeä, siksi varmistin soittamalla. Ei ole allergioita.
Ap
soititko ensin myös puurosta ettei ole allerginen? entä maito?
Kyllä kai allergiat nyt kerrotaan hoitoon tuodessa. :D
Vierailija kirjoitti:
7, en halua vaarantaa kenenkään terveyttä tai pahimmassa tapauksessa henkeä, siksi varmistin soittamalla. Ei ole allergioita.
Ap
Olette tainneet tavata aika tuoreeltaan sen toisen äidin kanssa, kun et tiennyt allergioista, vaikka toinen jää jopa hoitoon...Vai halusitko kuitenkin päteä...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö allergiat selvitetty ennen kuin laspsi tuli kylään? Miten uskalsit antaa mitään ruokaa? Olisishan hän voinut olla allerginen puurollekin. Äiti on varmaan ajatellut, että puuro menee hukkaan, kun lapsi ei ole tottunut marjoihin. Tuskin hän on tarkoittanut ettei lapsi saa edes maistaa. No en tiedä. En usko, että Suomessa on äitiä, joka ei marjojen terveellisyydestä perusta. Marjat ja vanukkaat eivät ole toistensa kompensoijia vaikka herkkuja molemmat onkin.
9, sanoi ettei ole allergioita mutta halusin vielä varmistaa, ei kai siinä mitään pahaa ole?
Ap
Muukin ihmetyttää se, että ap soitti äidille kysyäkseen, saako antaa vadelmia. Jos on joku superallerginen lapsi, pyytäisin etukäteen tarkan listan siitä, mitä voi tai ei voi syödä.
5-vuotias tietää allergiansa, mutta saattaa silti maistaa, jos ei ole vakavia oireita saanut, tai ei muista oireitaan. Kyllä se vielä pieni lapsi on, ihan tavallinen. Mutta ei meilläkään jälkikäteen soitella, kun sukulaislapsia on tuotu, vaan on tullessa kysytty rajoitteet, samoin kuin omien rajoitteet on kerrottu hoitajille, tai siis toisen, toisella ei ole.
Pysykääpä asiassa. Se että 5 v ei ole ikinä saanut marjoja kertoo paljon nykyisten alle kolmikymppisten surkeasta ruokavaliosta, joka näkyy sitten aikanaan heidän ja lastensa terveydessä. Näitä nuoria näkyy jo lääkärissä erinäisten oireiden takia ja selviä vitamiininpuutoksiakin löytyy. Ruoanlaittotaidot on tasoa paistettu jauheliha ja keitetty pasta jos sitäkään.
Sorry, mutta minun on pakko väittää ettei Suomessa ole 5 vuotiaita, jotka eivät ole marjoja maistaneet. En usko. En vaikka kuinka väittäisistte. Uskon, että on lapsia, jotka eivät syö marjoja, mutta kyllä joku mummo tai päiväkoti yms. jonkun marjan eteen laittaa.
16, serkkuni ei ole antanut 4-vuotiaan poikansa syödä marjoja tai hedelmiä. Poika ei ole päiväkodissa. Kylässä serkku aina sanoo "Me ei *Lassin kanssa sellaisista tykätä" No toki 4-vuotias uskoo jos äiti sanoo että hyi hyi pahaa on. Liekö samanlainen tapaus?
Jokainen kasvattaa lapsensa omalla tyylillään. Älä vaivaa päätäsi moisella.