Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko sinisen, punaisen, harmaan ja valkoisen heittää samaan pesuun?

Vierailija
19.03.2016 |

Olen pessyt tähän asti kaikki saman väriset vaatteet eri pesuissa, siitäkin huolimatta vaikka olisi vain yksi kappale. Voiko näitä pestä keskenään erillisellä colour tabletilla, ilman että värit laimetessa vaihtavat paikkaansa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin pesen. Arielin white&color pesunesteellä. Valkoiset on ihan valkoiset edelleen. Ei edes harmaantuneet!

Vierailija
2/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina kaikki samassa koneellisessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut samaan paitsi punaiset, ne voi värjätä valkoisen. Vaaleanpunaiset menee ihan harmaiksi, jos mustia vaatteita seassa.

Vierailija
4/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on jo  moneen kertaan pestyjä, ei pitäisi olla suurta vaaraa. Valkoiset kannattaa pestä muiden vaaleiden kanssa, joista ei varmasti lähde väriä. Punainen väri irtoaa pahiten, ne kannattaa pestä samanväristen tai sellaisten tummien vaatteitten kanssa, joissa se ei näy.

Vierailija
5/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän siitäkin tulisi, jos lapsiperheessä pesisi lakananvaihtopäivinäkin kaikki värit erikseen? Kone pyörisi ympäri vuorokauden, eikä aika sittenkään riittäisi.

Vierailija
6/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kaikki samaan koneelliseen, 40 astetta ja värillisille tarkoitettu herkkäihoisten pesuaine ja samanlainen huuhteluaine. Ainoastaan kerran on käynyt hassusti, jotkut tekokuitusilkkiä olevat pikkarit menettivät hyvin kirkkaan värinsä ja muuttuivat pastelli-värisiksi ja vähän harmaiksi. Silloin tosin kone jouduttiin pysäyttämään hetkeksi (joku kävi samassa tilassa suihkussa tai lähdettiin kotoa pois tms) joten varmaan saippuavedessä lilluminen aiheutti värikadon. 

Ainoastaan lakanat, villat, takit ja rintsikat pesen erillään. Samoin tosi tummien lakanoiden tai pyyhkeiden ensipesu menee vain samanväristen kanssa.

Vierailija
7/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen valkoiset erikseen ja joskus heitän täytteeksi vaaleankeltaisia, vaaleanpunaisia, vaaleansinisiä , vaaleanharmaita jne vaaleita sävyjä. Samoin pesen mustat, tummanruskeat, tummanharmaat samassa ja heitän täytteeksi punaisia, sinisiä, vihreitä jne. Jos on punaisia, sinisiä, vihreitä jne niin paljon että saa koneellisen, sitten pesen ns värikoneellisen.

Vaaleita/valkosia ja tummia/mustia en pese samassa.

Vierailija
8/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vaatteiden materiaalista. Tekokuidut eivät useinkaan laske väriä. Puuvilla sen sijaa sitä tekee, varsinkin jos pesee liian alhaisessa lämpötilassa. 40 astetta on liian alhainen pesulämpötila puuvillalle. Jos epäilet värjäytymistä, käytä värin- ja liankerääjää. Minulle siitä on suuri apu yhden hengen taloudessa, kun voi heittää materiaaleiltaan yhteensopivat monenkirjavat vaatteet yhdessä koneeseen.  

Vierailija
9/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vaaleat ja tummat erikseen. Sama 30, 40 ja 60 asteisilla. Ei tarvita värinkerääjiä

Vierailija
10/10 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen erikseen tummat/mustat, 60 asteessa pestävät (alusvaatteet, pyyhkeet, lakanat) värilliset, 60 asteessa pestävät valkoiset (alusvaatteet, lakanat, valkoisia t-paitoja) ja sitten vielä värilliset pyykit. Eli 4 erilaista satsia.

Sunnilleen 4 koneellista pyykkiä tulee viikossa. Meillä on 8 kg pyykkiä nielevä pesukone.