Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko sinusta moraalisesti ja eettisesti väärin pimittää suurta lottovoittoa jopa perheeltä?

18.03.2016 |

Mietin tuossa, että jos voittaisin suuren määrän rahaa, olisi itselläni pienoinen houkutus olla kertomatta siitä kenellekään, edes miehelle.
Toki alkaisin vaihvihkaa maksella elämistämme enemmän ja enemmän, yhteisiä matkoja "säästetyillä" rahoilla jne, eli rahoja en pitäisi sillätavalla visusti itse. (lainaa ei ole poismaksettavaksi nimeksikään)

Mies aina ihmettelee hyväuskoisuuttani lottoamiseen ja tänään otettuani muutaman eurojackpotrivin pyöritteli silmiään, että kuvittelenko tosiaan voittavani koskaan mitään.
Juu, kuvittelen, en kai muutoin veikkaisi.

Jos (ja kun) sitten joskus voitan paljon rahaa, tiedän että se rahan käyttäminen alkaisi myös miehen puolelta. Ei tykkää törsätä, mutta kyllä se siitä hullaantuisi sekin. Ja siinä vaiheessa viimeistään raha muuttaisi elämää jo liikaakin.
Eli olisiko täysin moraalitonta pitää voitto vain omana tietonaan ja käyttää sitä vaihvihkaa yhteiseen hyvään?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin olen tähänkin asti toiminut. ;)

Vierailija
2/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella omituista. Jos minä voittaisin miljoonia, niin jakaisin vanhemmilleni, sisaruksilleni, jopa miehen sisaruksille. Muutenkin auttaisin kavereita ja tuttuja, ja jopa tuntemattomia joilla on taloudellisia vaikeuksia. En minä saisi mitään iloa siitä että mulla olis tilillä miljoonia sitten kun kuolen. Haluaisin että mahdollisimman monen ihmisen elämä muuttuisi rahojen myötä paremmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millasia summia olet voittanut? 

Ihan varmasti jos voittaisin 61miljoonaa, niin en kyllä osaisi olla hiljaa, mutta kuitenkin..Olisiko se väärin olla hiljaa?

Ja niin, meillä omat tilit ja omat rahat, yhteiset menot.

Vierailija
4/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo ,niin varmaan lahjoittaisit .

Vierailija
5/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni voitti muutaman miljoonan, eikä kertonut kun miehelleen, tyttärelleen ja siskolleen. Toinen tuttavani kertoi vähän sinne ja tänne. Arvatkaa, kumpi saa elää rauhassa ja on pitänyt kaikkien kavereidensa kanssa samanlaiset välit, ja kumman välit kavereihin on muuttunut kummalliseksi?

Kertoisin miehelleni toetysti. Ja vanhemmilleni ja parhaalle kaverilleni. Näille antaisin osan rahoista. Muille en pukahtaisi.

Vierailija
6/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään kellekkään kertoisi isoista voitoista. vaikkakin en lottoa koskaan koska pidän sitä typeränä touhuna niin säälittävän voitonmahdollisuuden takia

Vierailija
7/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi olla hiljaa vaan juurikin haluaisin auttaa perheenjäseniä jotka tiukilla elelee. Jos 61 milliä voittaiain niin voisi helposti jaella millin sinne ja toisen tuonne, onse niin järjetön summa rahaa. Varmasti antaisin hyväntekeväisyyteenkin. Toki jättäisin itsellekin makoisan summan.

Vierailija
8/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviopuolisolle kertoisin, se olisi mielestäni velvollisuus. Ystäville ei olisi pakko kertoa. Eikä lapsille, jos pelkää siitä olevan ongelmia heidän rahankäyttökasvatukseensa.

Ap, miehesi voi alkaa epäillä että diilaat huumeita tai itseäsi =D

Vierailija
9/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ExoPol kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millasia summia olet voittanut? 

Ihan varmasti jos voittaisin 61miljoonaa, niin en kyllä osaisi olla hiljaa, mutta kuitenkin..Olisiko se väärin olla hiljaa?

Ja niin, meillä omat tilit ja omat rahat, yhteiset menot.

Nyt alkaa olla pelitili jo sellaisissa summissa, että täydennystä kaipaisi. :)

Vierailija
10/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kertoisi lapsille. Miehelle tietysti ja siskolleni ja äidilleni. Lapsilleni en sen takia jos joku tosi iso voitto osuisi kohdalleni, pelkäsin että höpöttävät kaikille ja kohta on joku gansterimafia oven takana. joo asumme aika huonolla alueella, että voitto tulisi oikein hyvään saumaan:D

Vierailija
11/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kertoisin miehelle, mut en muille. Jos voittaisin "kymmeniä miljoonia" niin voisin antaa jotain vanhemmilleni ja sisarelleni, mutta tuhansia, en miljoonia. Sanoisin, et ne on voittoa optioista (vois olla mahdollista).

Mä luulen, et tollainen superisolottovoitto (tai eurojackpot tms) ei välttämättä tekis hyvää kaikille. Siis et jos antaisin miljoonan vaikka kuudelle lähimmälle ihmiselle niin se vois synnyttää kateutta niissä jotka ei saanu ja toisaalta osa joka saa rahaa niin vois mennä ihan sekaisin...

Eli salassa pitäisin rahani. Meillä on varallisuutta nyt jo niin, ettei kukaan ihmettelisi jos ostettais isompi talo tai edes sitä et mä jäisin pois töistä.

Vierailija
12/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakolista on jo selvillä. 

Sisareni ja hänen lapsensa olisivat (muka) mukana kimppalotossa, samoin isäni uusi perhe.

Ystävilleni antaisin salaa rahaa.

Nostaisin tonnin nippuja 50 euron seteleinä ja jakaisin niitä busseissa. Olisi kiva yllättää ihmisiä. :) 

Osa 61 miljoonasta menisi tietenkin hyväntekeväisyyteen, esimerkiksi syöpätutkimuksiin, jossa rahat käytetään tutkimukseen eikä tutkijalääkärin uuteen taloon ja autoihin. Rakennuttaisin eläinsuojeluyhdistykselle uuden talon.

Vierailija
13/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkääpä http://random.org, iskekää numerot 1 - 95 344 200 koneeseen ja rämpyttäkää siitä generate niin kauan että osuu kohdalle joku tietty luku, vaikka 7. Jokainen klikkaus maksaa sitten 2e. Tässä todennäköisyydet voittaa 61 milj.

Tietenkin jos siitä lottoamisesta saa muuten mielestään koko rahan edestä jännitystä elämään, niin siitä vaan.

Vierailija
14/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle kertoisin. Lapsille sanoisin, että oli Lotossa 6+1 oikein, sillä haluan, että he opiskelevat opintonsa loppuun. Saman sanoisin veljilleni, koska antaisin kuitenkin rahaa lapsuudenkotini kipeästi tarvitsemaan remonttin, siitäkin huolimatta, että talo jää veljelleni (syystä, että meitä muita ei edes kiinnosta). 

Vierailija
15/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolle ei ole mitään velvollisuutta kertoa. Jos rahat on erillään, niin ne on erillään. Jos lottoaa omissa nimissään, ei voi edes antaa siitä osaa toiselle ilman sopimusta.

Lahjavero kannattaa huomioida.

Vierailija
16/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolle ei ole mitään velvollisuutta kertoa. Jos rahat on erillään, niin ne on erillään. Jos lottoaa omissa nimissään, ei voi edes antaa siitä osaa toiselle ilman sopimusta.

Mieti nyt vähän. Voitat vaikka 10 miljoonaa ja jäätte asumaan samaan murjuun ja ajat samalla autolla, koska puolisolle et halua kertoa? Sijoittelet vaan rahoja sinne ja tänne?

Ja toinen juttu on sitten kulujako. Jos se on tulojen suhteessa jaettu niin kulujako pitäisi tehdä uudelleen. Toki voidaan saivarrella, että puolison tulot eivät kasvaneet, mutta esimerkiksi olisi reilua että lottomiljonääri maksaisi yksin vaikkapa lasten harrastukset ja liikuntavälineet ja kulkuneuvot. Näin tekisin ainakin itse. 

Vierailija
17/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta voi ostaa asunnon, eikä puolison ole siitä pakko maksaa. Samoin voi ostaa auton, jossa pitää itsellään omistusoikeuden, mutta hallintaoikeuden voi antaa jollekin muulle, tosin tämä ei poista lahjaveroa, mutta vähentää sen määrää huomattavasti. 

Veroja voi myös kiertää aika hyvin. Lapselle voi ostaa kotimaan matkalipun ihan kokonaan omissa nimissä, mutta sitten vain lähettää lipun lapselle. Lapsen jääkaapin voi käydä täyttämässä joka päivä, eikä kukaan oikein voi tietää, tosin tavanomaisia lahjoja saa antaakin lahjaveron lisäksi. Sekä käteistä käteen. 

Avioliitossa on helppoa, kun toinen vain maksaa melkein kaiken. Siitä ei tule mitään seuraamuksia, koska puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiaan kohti. Avioliitossa minä voin myös täysin ostaa kaksi autoa itselleni, niillä sitten ajaa kuka ajaa. 

Vierailija
18/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla menisi luottamus täysin toiseen, jos vaikka viiden vuoden kuluttua saisi kuulla toisen voittaneen aikanaan miljoonia. 

Vierailija
19/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa jolle sanoisin olisi vanhemmat ja tyttis, sisarruksia ei oo. Voisin kavereille sanoa puolittaisen totuuden et oon voittanut vähän, mutta en miljoonia. Mulla ei oo niin läheisiä ystäviä, että tuntisin tarvetta antaa niille mitään summia.

Vierailija
20/30 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni voitti muutaman miljoonan, eikä kertonut kun miehelleen, tyttärelleen ja siskolleen. Toinen tuttavani kertoi vähän sinne ja tänne. Arvatkaa, kumpi saa elää rauhassa ja on pitänyt kaikkien kavereidensa kanssa samanlaiset välit, ja kumman välit kavereihin on muuttunut kummalliseksi?

Kertoisin miehelleni toetysti. Ja vanhemmilleni ja parhaalle kaverilleni. Näille antaisin osan rahoista. Muille en pukahtaisi.

Ystäväsi kertoi vain miehelleen, tyttärelleen ja siskolleen. Kuka heistä juorusi sinulle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan