Voiko korvatulppiin tottua?
Joudun käyttämään korvatulppia nukkuessani (huono äänieristys), mutta ne tuntuvat häiritsevän korvissa. Onko täällä joku sellainen, joka ei aluksi pitänyt korvatulpista, mutta ajan kanssa tottui niihin ja nyt ne ei enää haittaa ollenkaan? Mietin vaan, että jatkanko käyttöä vai haittaako ne aina... Ja miten ylipäätään ratkaisette ongelman, jos nukkumistanne haittaa pienikin melu?
Kommentit (27)
Tässä yksi ääni lisää sille, että niihin tottuu! Ja jos korvakäytävät on pienet, hanki pienikokoiset tai leikkaa niitä pienemmiksi.
Niistä tulee myös riippuvaiseksi, niin että vaikka nukkuisikin hiljaisessa paikassa, on vaikea saada unta ilman niitä. Äänet ikään kuin moninkertaistuvat ilman niitä ja on jotenkin suojaton olo
Ilouutinen taas on se, että niistä voi tottua myös pois. Itse käytin niitä kymmenen vuotta putkeen ja sitten päätin totutella pois. Unettomia öitähän se vaati, mutta lopulta univaje vei voiton. Välivaiheessa voi laittaa myös hiukan pumpulia korviin tulppien sijaan. Pumpuli vaimentaa hiukan eikä äänityhjiö (jossa kuulee lähinnä oman verenkiertonsa) ole niin voimakas.
Mulla saattaa olla ratkaisu ongelmaasi, mikäli 'melu' tulee toisesta huoneesta tai peräti toisesta asunnosta, vieressä kuorsaavan puolison aiheuttamaan häiriöön ei ehkä auta. Laita joku white noise päälle! Meillä esim. 1v tai 3v, jotka nukkuu samassa huonessa vanhempien kanssa, jatkaa makoisasti uniaan tarpeen vaatiessa aamulla vaikka muut on heränneet ja kolistelee asunnossa white noisen avulla. En tiedä tarkkaan mikä se on suomeksi, monotoninen taustahäly. Meillä parhaiten toimii tuuletin joko samassa huoneessa tai oven takana, usein käännettynä seinään, jottei tule kylmä. Myös radio säädettynä tyhjälle kohinataajuudelle toimii ja siinä on se hyvä, että saa volyymin mieleiseksi. Tasainen kohina saattaa myös rauhoittaa, ainakin lapsilla toimii ja esim. koliikkilapsille ihan suositellaankin. Ootko kokeillut? Toki jos mikä tahansa ääni häiritsee, niin tämä ei toimi, mutta useimpia ihmisiä ei häiritse tasainen muuttumaton kohina, itsekin nukun paremmin esim. sateen ropistessa peltikattoon.
Olen herkkäuninen ja kun aloin käyttää korvatulppia miehen kuorsauksen takia, tulin niistä riippuvaiseksi enkä saa enää nukuttua ilman niitä, mutta unen laatu kyllä parani 100%. Ennen heräsin joka rasahdukseen. Kannattaa teettää omaan korvaan sopivat tulpat.
Käytän toisinaan illalla kun naapurilla on tapana metelöidä omassa kämpässään. En kuitenkaan joka ilta. En onneksi ole vielä jäänyt mitenkään koukkuun, vaan nukahdan kyllä ilmankin jos vain on hiljaista.
Tottuu, se on maailman ihaninta nukkua tulpat korvissa kun ei kuule mitään ja on vain syvässä unessa <3
Rakastan korvatulppia! Toki niihin totuttelu vei vähän aikaa, mutta nyt ne ovat kuin haittavaikutukseton ja reseptitön, takuuvarma unilääke<3. Kun pistää ne päähän, rentoutuu samantien, sillä voi luottaa että möly ei enää nukahtamista pääse häiritsemään.
Silikoniset pehmeät apteekista saatavat tulpat ovat ainoat, jotka minun korviini sopivat. Ja kyllä niihin tottuu!