Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko korvatulppiin tottua?

Vierailija
18.03.2016 |

Joudun käyttämään korvatulppia nukkuessani (huono äänieristys), mutta ne tuntuvat häiritsevän korvissa. Onko täällä joku sellainen, joka ei aluksi pitänyt korvatulpista, mutta ajan kanssa tottui niihin ja nyt ne ei enää haittaa ollenkaan? Mietin vaan, että jatkanko käyttöä vai haittaako ne aina... Ja miten ylipäätään ratkaisette ongelman, jos nukkumistanne haittaa pienikin melu?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä imoittaudun! Asutttiin Norjassa lampaiden naapurissa ja öisin niitten kaulassa olevat kellot kilkkas niin että meinas mielenterveys lähteä. Korvatulpat oli alussa ihan kauheet, tuli korvat kipeeksi ja kaikkea. Sitkeys palkitttiin ja totuin niihin muutamassa kuukaudessa. Noh, asiassa on toinenkin puoli. Nyt olen niihin täysin koukussa vaikka täysin hiljaisuudessa nukkuisin. Iskee paniikki illalla jos ei löydy tulppia, heräilen hirveen usein yöllä. 

Vierailija
2/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miä imoittaudun! Asutttiin Norjassa lampaiden naapurissa ja öisin niitten kaulassa olevat kellot kilkkas niin että meinas mielenterveys lähteä. Korvatulpat oli alussa ihan kauheet, tuli korvat kipeeksi ja kaikkea. Sitkeys palkitttiin ja totuin niihin muutamassa kuukaudessa. Noh, asiassa on toinenkin puoli. Nyt olen niihin täysin koukussa vaikka täysin hiljaisuudessa nukkuisin. Iskee paniikki illalla jos ei löydy tulppia, heräilen hirveen usein yöllä. 

Kiva, että joku pystyi tottumaan niihin! Kivut siis lähtivät? Nimittäin itselleni tulee myös vähän päänsärkyä korvatulpista (tai sitten kuvittelen vaan). Ja tuntuvat painavan korvissa, vaikka asettelen ne oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin tottuu vaikka vie aikaa. Mullakin oli juuri noin että pää ja korvat tuli kipeeks. Sitkeyttä vaan. Mutta ah se autuus kun niihin tottuu ja siunattu hiljaisuus öisin.

Vierailija
4/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lyttää  ne ihan ohuiks sillon kun laitat korviin. Menee oikeelle paikalle. Liian syvälle ne ei mene vaikka kuinkla tunkisit.

Vierailija
5/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuu niihin. Mullakin tuotti vaikeuksia. Oletko kokeillut erilaisia?

Vierailija
6/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki valetut tulpat niin ei häiritte.

Elac ja finfonic ainakin tekee noita.

Vierailija
7/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottuu.

Totuin hyvin nopeasti. Olen nukkunut viisi vuotta korvatulppien kanssa. Yhtä ainoaa yötä en ole ilman ollut.

En koe mitenkään haittaa korvatulpista. Herätyskellon kuulee hyvin, mutta häiritsevältä mölyltä on suojassa ja se ei saa kehoa enää stressihormoonien ja raivon valtaan.

Vierailija
8/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kaikki tulpat, joita isoista apteekeista saa. Minun korviini sopivat ne pienemmät Bilsonin keltaiset, muotoillut tulpat; isompi, muotoilematon pötkömalli tuntui kamalalta. Joku tuossa ylempänä sanoi, että tulppia ei voi työntää liian syvälle, mutta kyllä voi: minä joudun usein vetämään jompaakumpaa muutaman millin ulospäin, jottei tunnu ikävältä.

Aloin pitää korvatulppia kolmisen vuotta sitten, kun sain kyllikseni siitä, että herään pienimpäänkin risahdukseen. Olen tottunut nukkumaan tulpat korvissa enkä ole kokeillutkaan ilman, koska luin korvalääkärin mielipiteen siitä, että ei tulpista haittaakaan ole. Oma rauha on tärkeintä.

Vierailija
9/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Kerta nyt jo useampi sanoi, että niihin tottuu, niin aion jatkaa käyttöä. Vähän tuntuu, että se on ainoa tie mielenterveyden ja hyvinvoinnin säilyttämiseksi (naapurit eivät häiriköi, mutta äänieristyksen ollessa huono kuulen tavallisiakin elämisen ääniä ja ne naapurit tykkäävät valvoa öisin). Olen kokeillut jo muutamaa erilaista mallia ja voisin edelleen jatkaa kokeilua.

Vierailija
10/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tottunut. Mies kuorsaa ja käytän korvatulppia joka yö. Käytän pienintä kokoa, koska isommat aiheuttavat kipua.

Vierailija
11/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tungen sinitarraa korviini ja sitten vielä kuulosuojaimet päälle. Eipä häiritse yläkerran sarvikuonon kantakävelyt.

Vierailija
12/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin yhteen taloon, missä mulla oli naapuri, joka kuorsas TODELLA lujaa, eli ohuet seinät yms yms yms.

Korvatulpilla oli tosi vaikea nukkua, mutta lopulta totuin niihin edes vähän. Se kuorsaus oli ihan järkyttävää, niin oli pakko pakottaa itsensä korvatulpilla. Lopulta mulla alko tuleee tosi kipeitä finnejä korvakäytäviin, eli oli pakko lopettaa korvatulppien käyttö, koska ne paino aina niitä finnejä kipeästi.

Onneksi pääsin muuttamaan aika nopeasti tän jälkeen pois.

Vierailija
13/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulpat aiheuttavat kipua, ne ovat liian suuret. Siis leveät, paksut. Leikkaa tulppaa pituussuunnassa saksilla hieman kapeammaksi, mutta ei liian etteivät ne falskaa.

Itse olen nukkunut jo varmaan 15 vuotta Bilsonin small kokoisilla tulpilla ja niin tottunut siihen ihanaan hiljaisuuteen, että jos olen aamulla yksin kotona, en riisu niitä herätessäni vaan vasta kun on pakko eli suihkuun mennessä.

Vierailija
14/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin yhteen taloon, missä mulla oli naapuri, joka kuorsas TODELLA lujaa, eli ohuet seinät yms yms yms.

Korvatulpilla oli tosi vaikea nukkua, mutta lopulta totuin niihin edes vähän. Se kuorsaus oli ihan järkyttävää, niin oli pakko pakottaa itsensä korvatulpilla. Lopulta mulla alko tuleee tosi kipeitä finnejä korvakäytäviin, eli oli pakko lopettaa korvatulppien käyttö, koska ne paino aina niitä finnejä kipeästi.

Onneksi pääsin muuttamaan aika nopeasti tän jälkeen pois.

Korvatulpat ovat epähygieeniset ellei niitä vaihda usein.

Vierailija
15/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko jo kokeillu "kuusitulppia" (näyttävät vähän joulukuuselta)? Omiin korviin ei noi perinteiset vaahtomuoviset sovi ollenkaan, sattuu ja lähtee paikaltaan. Noi kuusitulpat on vähän kalliimmat, mutta niitä voi käyttää monta kertaa, välissä vaan pestään. Omani ostanu konsertista ja apteekista.

Vierailija
16/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tottunut. Mies kuorsaa ja käytän korvatulppia joka yö. Käytän pienintä kokoa, koska isommat aiheuttavat kipua.

Sama täällä. Alan yleensä nukkumaan ilman, mutta kun kuorsaus alkaa jossain vaiheessa yötä, tungen ne korviini. Herään hetkeksi, mutta nukahdan kyllä uudestaan. Alussa tulpat painoi, mutta kyllä niihin tottua voi. Itse nukun mieluiten ilman tulppia, mutta koska haluan nukkua mieheni vieressä enkä vierashuoneessa, niin tämä on nyt ainoo vaihtoehto.

Vierailija
17/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko jo kokeillu "kuusitulppia" (näyttävät vähän joulukuuselta)? Omiin korviin ei noi perinteiset vaahtomuoviset sovi ollenkaan, sattuu ja lähtee paikaltaan. Noi kuusitulpat on vähän kalliimmat, mutta niitä voi käyttää monta kertaa, välissä vaan pestään. Omani ostanu konsertista ja apteekista.

Minulla juuri nuo aiheuttavat eniten kipua. Muutenkin korvatulpat aiheuttavat korvasärkyä, mutta valitettavasti mieheni kuorsaa... :/

Vierailija
18/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ne kuusitulpat tekee usein sen että korvakäytävä ärtyy siitä materiaalista ja kun yrität vetää tulpan pois (että pääsisit eteen päin tässä tilanteessa) paatista, tai siis korvasta, niin se sattuu aivan hervottoman sikamaisesti.

Vierailija
19/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuorsaa. Mä teetätin Oticonilla oman korvakäytävän muotoiset, siis valetut, pehmeät silikoniset tulpat. Ihanat. Eivät paina. Kyllä niihin tottuu.

Vierailija
20/27 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään täysin riippuvainen korvatulpista, vaikka ainut meteli tämänhetkisessä asunnossa on miehen vieno tuhina:). Opiskelijakämpässä seinänaapuri tykkäsi kuunnella musiikkia niin että ulko-ovi tärisi, ja tulppia oli pakko käyttää että edes vähän pystyi nukkumaan. Seuraavassa asunnossa sitten haukkui naapurin koirat kellon ympäri. Monta mallia tuli kokeiltua, mutta lopulta totesin Bilsonin minulle parhaaksi. Nämä ovat kuitenkin liian pitkiä korviini sellaisenaan, joten leikkaan päästä joku pari milliä pois. Sitten istuu likipitäen täydellisesti. Tulppiin tottui vähitellen, ja nyt niiden laittamisesta on tullut jo semmoinen rutiinitoimenpide minulle että uni ei meinaa tulla ilman. Eli pientä kärsivällisyyttä vaaditaan. Kannattaa kuitenkin kokeilla montaa mallia ja muokata vielä itse vähän tarvittaessa. Mutta varo liian syvälle tunkemista, se kyllä aiheuttaa kipua ihan aina.