Pitääkö valehdella tykkäävänsä ryhmätyöskentelystä?
Nykyisinhän joka alalla vaaditaan ryhmätyöskentelyä. Haastatteluissakin yleensä kysytään, tykkääkö tehdä töitä yksin vai ryhmässä. Itse työskentelen mieluummin yksin ja sen olen vastannut. No työpaikkaa en ole saanut. Pitäisikö minun vain valehdella, että ryhmätyöskentely on minusta mukavempaa, että saisin työpaikan? En tietenkään ole antanut kuvaa, etten tulisi toimeen ryhmässä vaan tuollaisen kysymykseen vastaan rehellisesti, että yksin työskentely on minulle mieluisempaa noista kahdesta vaihtoehdosta.
Kommentit (10)
Hyvä kysymys. Minun työssäni tarvitaan eniten kykyä työskennellä itsenäisesti ja melko yksinkin. Siitä voi jopa olla haittaa, jos joku on yltiösosiaalinen ja häiritsee toisten työntekoa. Silti kysytään työhaastattelussa juuri noista ryhmätyöskentelytaidoista. Olen vastannut, että olen asia- en ihmiskeskeinen ja pyrin ryhmässä sopimaan asioista. Olen töissä tekemässä töitä en seurustelemassa, mutta kyllä minun kanssa juttuun tulee, osallistun joknin verran kahvihuonekeskusteluihinkin. En aiheuta konflikteja, en työpaikkakiusaa ja minulla on kyky olla sopivan korrekti työkaveri.
Kannattaako tuollaiseen kysymykseen vastata aivan mustavalkoisesti? Voit kertoa, että olet tehokkain yksin työskennellessä, mutta kykenet myös ryhmätyöhön (toivottavasti kykenet..:D)
Minä olen valehdellut - tuo koko työnhakuhan on pelkkää teatteria niin työnantajan kuin työntekijän puolelta. Siellä kuuluu puhua paskaa.
On hullua, että jopa näihin yksinäisiin koodarinhommiin joita teen, olisi este jos työhaastattelussa suoraan sanoisi että olen erakkoluonne enkä mikään tiimi-ihminen. Mutta käytännössä itse työssä ei tarvitse tiimeistä välittää hittojakaan, kun ihan yksikseen päivät pitkät konetta näpyttelee. Sitä vaan ei rekrytoijat oikein ymmärrä. Joten päästäkseen sisään työhön, jonka on valinnut nimenomaan ettei tarvitsisi olla ihmisten kanssa tekemisissä, täytyy valehdella haluavansa olla ihmisten kanssa tekemisissä :D
Tämä riippuu paljon työyhteisöstä ja alasta sekä toimenkuvasta; itse olen periteinen koodarinörtti, jonka voisi luulla naputtavan yksin koodia jossain komerossa ja kaikki olisi hyvin. Tämä on kuitenkin erittäin yksipuolinen kuva työstä. Toki välillä istun yksin hiljaisuudessa koodaamassa, mutta työni on paljon muutakin. En pärjäisi ilman ryhmätyötaitoja, koska samaa ohjelmointiprojektia tekee moni muukin koodari, jolloin meidän on pakko sopia keskenämme aikatauluista, tehtäväjaosta yms. Lisäksi tulee vielä palaverit asiakkaiden kanssa yms.
Toisaalta tätä ennen olin työssä, jossa sain aina sähköpostilla tiedon siitä, mitä koodia piti tehdä ja miten ja sitten vain lähetin sen takaisin. Tuo taas oli työ, jossa ryhmätyötä ei tarvinnut lainkaan.
Eli riippuu todella paljon paikasta ja siitä, mitä teet. Yleispätevää vastausta on mahdotonta antaa.
Onko edes olemassa koulutettua ihmistä, joka ei muka voisi työskennellä ryhmässä? Toki sitä voi tykätä työskennellä enemmän yksin tai joku toinen ryhmässä, mutta jo pelkästään opintojen aikana on joutunut työsentelemään sekä yksin että ryhmässä. Eihän niistä opinnoistakaan pääse läpi, jos ei oikeasti pysty tekemään ryhmän osana töitä. Siinä mielessä tuo kysymys on aivan tyhmä. Edes peruskoulusta ei pääse läpi, jos ryhmätyöt ei suju.
En tiedä miten nykyään on, mutta olen itsekin sanonut tulevani mainiosti toimeen ryhmätyöskentelyssä mutta että olen parhaimmillani itsenäisessä työssä muiden rinnalla.
Näin onkin. Vihaan mm. vuodeosastojen "tiimejä" ja "moduleita", joissa jokainen söhii jotakin ja kukaan ei tee mitään kunnolla loppuun, eikä ole vastuussa mistään. Sen sijaan pidän omahoitajasysteemistä, jossa jokaisella on omat potilaat, joista vastataan alusta loppuun ja hoidon saa suunnitella itse. Muilta pyydetään apua tarvittaessa, mutta kaikki ratkaisut tekee omahoitaja muiden siihen puuttumatta. Viestintä kulkee hoitajan ja lääkäreiden välillä, raportilla seuraavan vuoron omahoitajalle.
Toimii hyvin pienissä ja vaativissa yksiköissä.
Sh
Vierailija kirjoitti:
Onko edes olemassa koulutettua ihmistä, joka ei muka voisi työskennellä ryhmässä? Toki sitä voi tykätä työskennellä enemmän yksin tai joku toinen ryhmässä, mutta jo pelkästään opintojen aikana on joutunut työsentelemään sekä yksin että ryhmässä. Eihän niistä opinnoistakaan pääse läpi, jos ei oikeasti pysty tekemään ryhmän osana töitä. Siinä mielessä tuo kysymys on aivan tyhmä. Edes peruskoulusta ei pääse läpi, jos ryhmätyöt ei suju.
Ryhmätyössä onnistuminen ja siitä pitäminen ovat eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka pitää ryhmätyöstä?
No tietenkin ne kieroilevat lasikimukset, kun ne voi muka osallistua (ovat yleensä suunapäänä sekoittamassa kaiken), mutta muut hoitaa hommat.
Olen vastannut, että työskentelen tehokkaimmin yksin ja omaehtoisesti, mutta tulen tietenkin toimeen hyvin ihmisten kanssa jos tilanne sitä vaatii. Olen saanut duunia.